• 1
  • 2
2016-09-25, 11:33
Medlem
Om jag har förstått situationen rätt så tog Gaddafi Libyen från extrem fattigdom till ett samhälle där alla hade bostad, hade råd att köpa en bil och kunde utbilda sig. Pengarna från oljan skulle utveckla samhället.

Sen så ville han dra in sharia lagar eller vad det nu var, men vad innebar det? Var det många människor inom Libyen som fick sämre liv pga dessa lagar?

Vad var det som triggade västvärlden? Varför bombade man Libyen?
Citera
2016-09-25, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemlighetsSovaren
Om jag har förstått situationen rätt så tog Gaddafi Libyen från extrem fattigdom till ett samhälle där alla hade bostad, hade råd att köpa en bil och kunde utbilda sig. Pengarna från oljan skulle utveckla samhället.

Sen så ville han dra in sharia lagar eller vad det nu var, men vad innebar det? Var det många människor inom Libyen som fick sämre liv pga dessa lagar?

Det pågick ett inbördeskrig och man skulle hjälpa rebellerna och det gick som det gick.
Han var trots allt en diktator som stödde div terroristorganisationer med vapen och pengar
så ja man får nog anse att han var dålig.
Citera
2016-09-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Det pågick ett inbördeskrig och man skulle hjälpa rebellerna och det gick som det gick.
Han var trots allt en diktator som stödde div terroristorganisationer med vapen och pengar
så ja man får nog anse att han var dålig.

Vilket inbördeskrig pratar vi om nu? I Libyen? I så fall så kom väl bomberna först och sedan inbördeskriget?

Vad var det för terroristorganisationer han stödde? Rebeller som gick emot imperialism? Även om terrorism alltid är fel så skulle jag ändå kunna förstå varför han skulle stödja de som går emot imperialismen. Det var ju trots allt utländska företag som höll libyens folk i fattigdom.
Citera
2016-09-25, 13:02
Medlem
arbetets avatar
Citat:

Läs detta om du är intresserad:

http://kvartal.se/artiklar/utan-forstaelse
Citera
2016-09-25, 13:33
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Jämfört med en demokrati sög det säkert balle att leva i Gadaffis Libyen. Särskilt om man kom på ond fot med honom själv hans familj eller någon i hans närhet.

Hans främsta kvalitet med Europeiska ögon var väl att han höll flyktingströmmarna i läger. Tror EU försöker upprätta något likande system nu.
Citera
2016-09-25, 13:38
Medlem
Saudiarabien är också ett samhälle som har utvecklats från extrem fattigdom till ett där folk inte behöver lida nöd. Är det ett bra samhälle tycker du?

Det som triggade FN till att ingripa var det akuta hotet mot Benghazis civilbefolkning, där Ghadaffis armé stod i begrepp att rulla in och i princip skjuta ihjäl så många de hade lust med. Menar du att du inte minns det?

Ghadaffi var en hårdför diktator. Libyen fick konstant bottenbetyg, (7,7) i Freedom Houses genomgång av politiska och civila rättigheter i olkia länder så länge han satt vid makten. 2013 hade betyget stigit till (5,4), delvis fritt, för att idag återigen ha fallit tillbaka till (6,6). Utvecklingen har inte blivit vad man hoppades på men FN avvärjde en akut situation när folket började försöka resa sig mot diktatorn.
Citera
2016-09-25, 14:10
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaqxswc
Ok
Var Libyens centralbank utan influens från Bis i oktober 2011?
Har Libyens centralbank hamnat under influens efter det?
Om du kan svara ja och hänvisa till någon trovärdig källa så är det mycket intressant?

Trovärdig källa är väl per definition olika för alla?

http://www.truth-out.org/news/item/4...-about-banking
Artikeln är från 2011-04-13 Skriven av Ellen Brown
https://ellenbrown.com/author/

Från mitten till sista stycket kanske

Hmm Libyen är inte listat som bismedlem men dom länkar till sidan central bank of Libya
https://www.bis.org/country/ly.htm

En intressant sak är varför lybiska rebeller fick så bråttom med att uppföra en centralbank (med huvudsäte i Benghazi?) mitt under inbördeskriget
Citera
2016-09-25, 14:10
Medlem
Citat:

Jag tror att anledningarna var flera. USA bombade Libyen -86 som svar på Libyens diskoteksbombning i Tyskland där många amerikanska soldater befann sig (en kvinna dödades och 50 amerikanska soldater skadades). Libyen ville mörda amerikaner och judar samt skada USA.

1988 sprängde libyska medborgare ett flygplan över Lockerbie (270 människor dog, främst amerikaner) och 1989 sprängde samma libyer ett franskt flygplan över Niger, UTA Flight 772 (171 människor dog). Libyens justitieminister Mustafa Mohamed Abud Al Jeleil sa i en intervju med Expressen 23 februari 2011 att Muammar al-Gaddafi själv ansvarade för terrordådet. Gaddafi var mer inspirerad av arabisk nationalism än kommunism. Hat mot Israel och USA var starkt. Varför vet jag inte. Nattklubbar och nöjen var sparsamma under hans diktatur. Jag - vet inte säkert - men jag tror att Libyen var ganska ensamt i sitt extrema USA-hat. Gaddafi personligen jobbade på att sprida detta hat. Han stödde Irak mot Kuwait, han invaderade en bit av Tchad vilket ledde till ett krig där 1000 människor dog, han stödde palestinska rebeller mot Israel. Libyens grannländer Tunisien och Egypten var mer öppna. Libyen aldrig blev något semesterland. Och judar fanns noll stycken i Libyen. Han hatade berber och förbjöd deras språk i Libyen. Han har misstänkts för delaktighet i kokainmaffian med Venezuela. Det finns även ganska grundade misstankar på att Gaddafi finansierade svarta september som redan 1972 bombade israeliska idrottare i Munchen OS. Ledare i grannländerna Egypten, Sudan och Tchad har då och då ansett honom vara galen, sjuk.

Vad gäller Gaddafis shariaambitioner får jag säga pass. Jag vet inte. Landet var kliniskt rensat på judar. Ett fåtal kristna lever under förföljelse. Libyen hade offentliga avrättningar, en medeltida skurkstat, islam så det förslår. Men jag vet inte om Gaddafi var så sugen på att lämna över all shariamakt till imamer. Gaddafi ville nog bestämma själv.

Främst pga terror blev Libyen utfryst och Gaddafi fick lägga några år på att komma in i värmen igen. Det lyckades han med. De betalade Lockerbie offren t ex. Ekonomin började blomstra.

Gaddafi var en superdiktator som satsade enorma summor på att övervaka kritiker. Men kvinnor fick en lite bättre ställning sades det, bl a fanns kvinnor i armén. Landet blev rikt på olja och han lät verkligen befolkningen få del av rikedomen. Det sägs att el var nästan gratis, bensin mycket billigt, sjukvård var nästan gratis, utbildning och socialhjälp fanns och så vidare. Han gjorde helt klart ett lyft. Men jag undrar om det var så bra. Friheten var definitivt begränsad. Grannarna Tunisien och Egypten var mer fördragsamma. Libyen blev ju aldrig något turistland. Det säger något tycker jag.

Det sägs att Gaddafis fall var den afrikanska guld-dinaren. Jag vet inte om det är en konspirationsteori men Gaddafi ville införa en ny valuta för hela Afrika, guld-dinaren, som skulle vara knuten till guldpriset. Hur långt planerna var gångna vet jag inte. Meningen var att all olja skulle säljas i en ny valuta, afrikansk guld-dinar, inte dollar alltså. Det skulle skydda arabländerna från bankrutta amerikanska dollar och hjälpa de mer utfattiga negroidländerna att få bukt med skuldsättning (jag gissar att de kanske tänkte sig att skita i att betala tillbaka sina lån helt enkelt). God tanke iofs om det inte vore för USA. Om Libyen sålde olja till Egypten fick parterna inte välja valuta, så förstod jag det. Det var ju inte juste.

Nu hände ju Gaddafis fall under den arabiska våren. Plötsligt hade Gaddafi massor med fiender. Plötsligt räckte inte hans enorma underrättelsetjänst och flygvapen. Vad hände? Tidigare gick det inte att bara flanera in i landet, ha lite vapen och smida planer med Gaddafis motståndare hur som helst. Därför undrar jag hur omkullkastandet av Gaddafi egentligen lyckades. Jag tycker det låter rimligt att amerikansk inblandning måste varit mycket större. Snarare är gåtan varför det inte skedde tidigare. Gaddafi ville ju mer eller mindre döda dollarn!

Dollars har sedan 1971 inte någon knytning till värdet på guldpriset och all olja handlas i dollar. Vill någon oljesäljare och oljeköpare göra upp affären i någon annan valuta än dollar dyker amerikanska slagskepp upp i Persiska viken och låter handelsmännen förstå vilken valuta det är som gäller. Dollarn är alltså en efterfrågad handelsvara. Det måste den vara då ingen koppling till någon ädelmetall finns. Som jag ser det så är en dollar bara ett papper utan löften. Om nu olja, som representerar en så stor del av jordklotets affärer, skulle handlas i afrikanska guld-dinarer, delvis iaf, så blir dollarn lämnad lite i bakvattnet. Oljeproducenten kontrollerar både både oljan och valutan. Det ville inte USA. Mindre efterfrågan på dollar och då får amerikanarna låta bli sedelpressarna och börja betala av sitt eget lands skulder men det vill förstås inte amerikanarna - och kanske ingen annan heller - för då blir det kollaps i världsekonomin. Jag menar att mjölken tar slut i affärerna, bankerna går i konkurs, elen slocknar total anarki i hela världen!

USA trycker dollar. USA:s statsskuld är 20 000 miljarder dollar!!!!! Skuldens andel av amerikansk BNP är över 100 %. Det är liksom ingen idé att vara sparsam och reda ut det hela, det är försent.

Det var helt rätt av USA att bomba Libyen 1986! De borde ha gjort det igen 1988 och 1989. Libyen tog inte tag i sina medborgares terrorism. Dessa var för övrigt beordrade av Gaddafi själv. Dagens bombningar i Libyen riktar sig mot IS och har nog inte så mycket med Libyens regering och politik att göra. Libyens - två - regeringar är - vad jag vet - båda motståndare till IS.

Libyen är intressant. Ett gigantiskt land, utom kontroll, nära Europa. Det kommer inte ut så mycket info från Libyen.
Citera
2016-09-25, 14:12
Medlem
Citat:
Vilket inbördeskrig pratar vi om nu? I Libyen? I så fall så kom väl bomberna först och sedan inbördeskriget?

Vad var det för terroristorganisationer han stödde? Rebeller som gick emot imperialism? Även om terrorism alltid är fel så skulle jag ändå kunna förstå varför han skulle stödja de som går emot imperialismen. Det var ju trots allt utländska företag som höll libyens folk i fattigdom.
Nej det var pga den så kallade arabiska våren som rebellerna reste sig. Han stödde svarta
september, FARC, han var medansvarig för Lockerbieaffären samt givetvis IRA.
Citera
2016-09-25, 14:12
Medlem
Skojarns avatar
Grejen är att Mellanöstern behöver diktatorer för att få fram någorlunda fungerade samhällen. Ett segdraget ineffektivt rättssystem etc fungerar inte på vildar.

Se bara på våra egna förorter. Vart har våra mänskliga rättigheter och vår demokrati tagit oss? Kriminella barn har fått våra poliser att ge upp och byta arbete för vi värnar så hårt om rättsäkerheten. Det brinner mer bilar i Sverige än Irak.

Ska man försöka kontrollera en förvildad befolkning får man välja en statsmakt som går hårt in med eventuella oskyldiga offer, eller att låta vildarna ha fritt spelutrymme där det går åt ännu fler oskyldiga offer.

Hade bilar brunnit i förorten om Gaddafi styrde Sverige?
Citera
2016-09-25, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Grejen är att Mellanöstern behöver diktatorer för att få fram någorlunda fungerade samhällen. Ett segdraget ineffektivt rättssystem etc fungerar inte på vildar.

Se bara på våra egna förorter. Vart har våra mänskliga rättigheter och vår demokrati tagit oss? Kriminella barn har fått våra poliser att ge upp och byta arbete för vi värnar så hårt om rättsäkerheten. Det brinner mer bilar i Sverige än Irak.

Ska man försöka kontrollera en förvildad befolkning får man välja en statsmakt som går hårt in med eventuella oskyldiga offer, eller att låta vildarna ha fritt spelutrymme där det går åt ännu fler oskyldiga offer.

Hade bilar brunnit i förorten om Gaddafi styrde Sverige?
Grejen är den att det tog svensken flera hundra år att gå från barbariskt klansamhälle med tillit bara byggd på blodsband till representativ demokrati med tillit till staten. I Mellanöstern har denna förvandling inte ens påbörjats.
Även i Sverige knöt kungarna band med mäktiga klaner, ofta genom ingifte. Men när kungarna från 1600-talet var utomlands och krigade större delen av tiden fick myndigheter sköta driften och tilliten till staten började växa fram - långt långt före demokratiseringen.
Svensken är inte ens medveten om sin egen situation och förstår än mindre sin egen historia eller dagens Mellanöstern.
Citera
2016-09-25, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
USA bombade Libyen -86 som svar på Libyens diskoteksbombning i Tyskland där många amerikanska soldater befann sig (en kvinna dödades och 50 amerikanska soldater skadades).
Som i sin tur var en hämnd för att USA sänkt en libysk patrullbåt i en incident utanför libyska kusten.

Citat:
1988 sprängde libyska medborgare ett flygplan över Lockerbie
Högst osäkert. Av de två som åtalades fälldes en på delvis fabricerade bevis medan den andre friades. Libyen tvingades däremot betala ett enormt skadestånd trots bristerna på bevis för deras skuld för att slippa sanktioner. Det kan ha varit Libyen, men det finns gott om misstänkta. Initialt trodde man att det var Iran som hämnades för den Airbus USA skjutit ned över iranskt territorium.

Gadaffi var ditkator som trodde han kunde ta till samma militanta metoder som riktiga stormakter som USA och Israel, och det gick inte så bra. Lustigt nog så var det dock en öppning mellan Libyen och främst UK strax innan man bombade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in