Citat:
Ursprungligen postat av
AlfaBravo
Hej
Jag och en vän vill börja med att köpa och sälja bilar. Vi vill ha lite ärliga råd och tips på hur vi ska börja bäst och vad man behöver tänka på när man köper en bil, ja allt de där.. Kanske finns det folk här inne som hållit/håller på med det här? Själv har jag lite kunskap om en del bilar och är bilintresserad, han däremot lite mindre.
Vad har ni och säga om det här yrket? Vad finns det som vi behöver veta?
Tack!
Höll på med sånt i ungdomen, jag köpte mest bilar med fel på och som jag snabbt kunde laga för en mycket låg kostnad, som vattenpump trasig, koppling defekt, trasig topplockspackning osv. Fick ofta dessa bilar mycket billigt och la sedan par timmar och sedan sålde dem med åtskilliga tusen i vinst.
Annars finns bara ett tips, köp billigt och sälj alltid dyrare. Gör aldrig en förlust och räkna även in att kunder kan komma tillbaka och begär att ni ska fixa dolda fel etc.
Kapital måste ni ha, det fungerar inte köpa en bil och lägga på lite och sedan hoppas den är såld i morgon, det kommer ni aldrig att överleva på om ni är två.
Säkerställ att ni kan köpa in ett tiotal bilar eller mer annars kommer ni aldrig få en hållbar omsättning för två att ta ut lön på.
Ni behöver plats för bilar, lokal osv. Men det har ni säkert räknat med.
En hård branch så är man bra och ärlig, fixar osv så får man bra rykte vara ok, gör man tvärtom så lura man en kund sen kommer stämpeln att man är oseriös myglare osv en person pratar med fem personer som pratar med,,,,
Mitt tips! Har ni ej ekonomi, skit i kompisen och jobba på ditt vanliga arbete, köp en bil och fixa den och sälj som hobby istället och ha det som ett trevigt extraknäck. Skulle ni bestämma er för gå all in och bli företagare med lite kunskap och kompisen mindre, luktar kk och ovänner för livet om det upplägget enligt mig.