2016-09-25, 01:08
Medlem
Hej

Jag och en vän vill börja med att köpa och sälja bilar. Vi vill ha lite ärliga råd och tips på hur vi ska börja bäst och vad man behöver tänka på när man köper en bil, ja allt de där.. Kanske finns det folk här inne som hållit/håller på med det här? Själv har jag lite kunskap om en del bilar och är bilintresserad, han däremot lite mindre.

Vad har ni och säga om det här yrket? Vad finns det som vi behöver veta?

Tack!
Citera
2016-09-25, 05:59
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlfaBravo
Hej

Jag och en vän vill börja med att köpa och sälja bilar. Vi vill ha lite ärliga råd och tips på hur vi ska börja bäst och vad man behöver tänka på när man köper en bil, ja allt de där.. Kanske finns det folk här inne som hållit/håller på med det här? Själv har jag lite kunskap om en del bilar och är bilintresserad, han däremot lite mindre.

Tack!

Ska ni göra det som privatpersoner, i varsitt företag eller i gemensamt företag?

Är tanken att ni ska köpa (renovera?) och sälja bara begagnade bilar, eller är det även nya det handlar om?

Vilken erfarenhet har ni av
- att arbeta med försäljning?
-att driva företag?
Citera
2016-09-25, 07:43
Medlem
SvenneMelons avatar
Se valfritt avsnitt av lyxfällan.
Många som köper och säljer med bilar utan att lyckats gå plus på det.
Citera
2016-09-25, 08:01
Medlem
Ja, ska man döma av vad jag ser på bilfirman från mitt fönster som har ca 50 bilar på lager där de flesta ligger på runt 8-10 år och ser nypolerade ut, men trots det bara säljer 1-2 st i månaden så verkar det vara en hård branch..
Citera
2016-09-25, 08:11
Medlem
Citat:
Hej

Tack!

Är ni bilhandlare eller bilförsäljare, det är det första ni måste ta reda på, det är ljusårs skillnad mellan kategorierna.
Nästa grej är att alla kan sälja, det är inte det som det handlar om när ni ska bli handlare, det är att få tag i bilarna som ni ska sälja som är själva bilhandleriet o problemet, att försöka slå sig in på den marknaden o slåss om dom lite billigare bilarna som ni förhoppningsvis isf tänkt börja med går inte. Det går inte ens om ni bestämmer er för att betala säg 2000 mer än någon annan för ni får ändå inte tag i några bilar för dom säljs till redan etablerade kontakter o det kan ni aldrig ändra på utan riktigt bra kontakter för det är för fina pengar i dom affärerna.. några bilar kommer ni kanske att få tag i o det är dom bilarna som inte ens småhandlarna/svarthandlarna med kontoret på fickan vill beblanda sig med o ni kommer att bli så satans uppsnurrade varenda gång ni handlar bil av handlare för mellan handlare o handlare så finns det inga garantier o är det i nån bransch det är vilda västern så är det i bilbranschen o speciellt då när det är till handlare man säljer o det nästan alltid bara handlar om att rädda pengarna.

Om ni inte ska handla med nischade dyrare bilar så är mitt råd att ta först för fan jobb som säljare nåt år för ni fixar nog inte att börja handla direkt
Senast redigerad av brasnyggman 2016-09-25 kl. 08:16.
Citera
2016-09-25, 08:11
Medlem
Först och främst kommer du behöva en budget på en lite större summa pengar för att kunna investera och köpa bilar. När ni har startat ert företag så måste ni börja leta efter bilar till ett bra pris och bra skick givetvis m.m. Finns en hel del bilar på annons på Blocket och massa andra köp-och-sälj sidor där ni kan leta efter ett bra repobjekt eller bara en bil till ett bra pris som garanterat ger er en vinst om ni säljer den igen igenom företaget. När ni har köpt en bil så är utseendet mycket viktigt. Polering, vaxning och helrekond behövs till bilen innan ni visar upp den för köparen.
Om det har uppstått ett fel på bilen för ägaren före dig så åtgärda det på en gång innan ni försöker sälja den, just för att ni ska kunna höja priset på bilen ännu mer.

Det här är bara en början hur ni ska kunna gå tillväga med att starta ett företag. Finns såklart hur mycket tips och tricks hur ni kan fuska med företaget för att kunna gå runt men jag vill inte nämna ut några på sociala medier. Tänk på att dem flesta nya företag måste fuska för att inte gå i konkurs i dagens läge.

Hela starten med företaget kommer ta ett tag och ditt företag kommer garanterat gå med förlust redan det första året men sköter man sina kort snyggt så klarar man sig och sedan vänder det oftast och företaget kommer få mycket mer vinst då de har expanderat. Inte alla som väljer att göra så, utan då hyr dem istället in sig till företag genom sitt egna företag och går då på f-skatt.
Citera
2016-09-25, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1BF642
Först och främst kommer du behöva en budget på en lite större summa pengar för att kunna investera och köpa bilar. När ni har startat ert företag så måste ni börja leta efter bilar till ett bra pris och bra skick givetvis m.m. Finns en hel del bilar på annons på Blocket och massa andra köp-och-sälj sidor där ni kan leta efter ett bra repobjekt eller bara en bil till ett bra pris som garanterat ger er en vinst om ni säljer den igen igenom företaget. När ni har köpt en bil så är utseendet mycket viktigt. Polering, vaxning och helrekond behövs till bilen innan ni visar upp den för köparen.
Om det har uppstått ett fel på bilen för ägaren före dig så åtgärda det på en gång innan ni försöker sälja den, just för att ni ska kunna höja priset på bilen ännu mer.

Det här är bara en början hur ni ska kunna gå tillväga med att starta ett företag. Finns såklart hur mycket tips och tricks hur ni kan fuska med företaget för att kunna gå runt men jag vill inte nämna ut några på sociala medier. Tänk på att dem flesta nya företag måste fuska för att inte gå i konkurs i dagens läge.

Hela starten med företaget kommer ta ett tag och ditt företag kommer garanterat gå med förlust redan det första året men sköter man sina kort snyggt så klarar man sig och sedan vänder det oftast och företaget kommer få mycket mer vinst då de har expanderat. Inte alla som väljer att göra så, utan då hyr dem istället in sig till företag genom sitt egna företag och går då på f-skatt.

Det är 20 år sen du kunde köpa bil via blocket i handlarsyfte, du glömmer att idag tror varenda liten jävla tomte att dom är bilhandlare, skulle det komma ut ett klipp så snor tomtarna den direkt. Det enda blocket kan hjälpa till med i typ det avseendet är när man har en bil helt fel i pris o inte vill/kan/får göra en röd affär. Såna bilar brukar eller brukade jag rädda genom att "byta" bort, ger någon sjukt bra betalt för deras bil med min i byte, sen säljer hag deras snabbt bara +-0 o räddar affären o då kan man använda blocket för dom som säljer ska också ha nytt, för övrigt har jag o mina killar som jag lärt upp sålt hur mycket som helst genom att ringa på säljannonser på blocket o bjuda upp ordentligt på deras bil mot att dom då köpte bil hos oss o då sålde man ju inte bara utan då fick man ju också in en bil att sälja, kallas en raket i bilhandlarsnacket

Edit.. För övrigt ett riktigt bilhandlarknep det där med att bjuda upp o nåt som folk går på hela tiden. Genom att jag tar 30 lök mer för mina bilar i hallen så kan jag bjuda 90 istället för 70 som alla andra bjuder o kanske vad kunden själv begär på blocket o det får människohjärnan på folk att gå varm, jag tror det har att göra med typ att alla vill kunna stoltsera med att ha gjort en bra bilaffär så det slår typ lite slint o folk går på den direkt o e så nöjda för att dom fått 90 för sin bil, problemet är att dom förlorade egentligen 10, det är mellanpriset det handlar om o inget annat, skit i inbytespriset för det är bara mellanpriset det handlar om men fyfasiken vad alla går på det

Edit igen.. En av Skånes största Volvohandlare/ klädhandlare gör precis så här med sina priser, kanske t.om lite värre. Jämför lite snabbt deras priser med andra så ser ni att 140k blir 180k
Senast redigerad av brasnyggman 2016-09-25 kl. 09:04.
Citera
2016-09-25, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brasnyggman
Det är 20 år sen du kunde köpa bil via blocket i handlarsyfte, du glömmer att idag tror varenda liten jävla tomte att dom är bilhandlare, skulle det komma ut ett klipp så snor tomtarna den direkt. Det enda blocket kan hjälpa till med i typ det avseendet är när man har en bil helt fel i pris o inte vill/kan/får göra en röd affär. Såna bilar brukar eller brukade jag rädda genom att "byta" bort, ger någon sjukt bra betalt för deras bil med min i byte, sen säljer hag deras snabbt bara +-0 o räddar affären o då kan man använda blocket för dom som säljer ska också ha nytt, för övrigt har jag o mina killar som jag lärt upp sålt hur mycket som helst genom att ringa på säljannonser på blocket o bjuda upp ordentligt på deras bil mot att dom då köpte bil hos oss

Edit.. För övrigt ett riktigt bilhandlarknep det där med att bjuda upp o nåt som folk går på hela tiden. Genom att jag tar 30 lök mer för mina bilar i hallen så kan jag bjuda 90 istället för 70 som alla andra bjuder o kanske vad kunden själv begär på blocket o det får människohjärnan på folk att gå varm, jag tror det har att göra med typ att alla vill kunna stoltsera med att ha gjort en bra bilaffär så det slår typ lite slint o folk går på den direkt o e så nöjda för att dom fått 90 för sin bil, problemet är att dom förlorade egentligen 10, det är mellanprissegmentet det handlar om, skit i inbytespriset för det är bara mellanpriset det handlar om men fyfasiken vad alla går på det
Jag förstår hur du tänker och det du säger är väldigt smart. Det låter på dig som att man absolut inte kan göra pengar genom att köpa bilar på blocket och sedan sälja dem, där har du totalt fel. Helt klart att det går att göra pengar genom att köpa en relativt billig bil med div. fel på och sedan hitta begagnade bildelar i bra skick hos en bilskrot eller någon bilsamlare. Sedan reparerar du bilen och säljer iväg den för ett högre pris än vad du har lagt ut på bilen och reparationen.

Är du mekaniker själv så sparar du in mycket pengar på det då du kan laga bilen själv och slippa att betala någon annan för att göra jobbet åt dig. Ännu mer vinst åt dig. Fortsätter man såhär och expanderar företaget hela tiden med nya bilar och andra vinstdrivande idéer så kommer man att lyckas med sitt företag.

Hade jag varit i din sits och velade starta ett eget företag så hade jag expanderat företaget så fort som möjligt och köpt in relativt nya bilar som företaget har tillgängliga för uthyrning. Finns mängder med företag som investerar i stugor, hus, lägenheter, garage m.m. för att sedan hyra ut dem och göra en långtidsvinst av det hela.
Citera
2016-09-25, 09:07
Medlem
cacas avatar
Citat:
Hej

Tack!
Höll på med sånt i ungdomen, jag köpte mest bilar med fel på och som jag snabbt kunde laga för en mycket låg kostnad, som vattenpump trasig, koppling defekt, trasig topplockspackning osv. Fick ofta dessa bilar mycket billigt och la sedan par timmar och sedan sålde dem med åtskilliga tusen i vinst.

Annars finns bara ett tips, köp billigt och sälj alltid dyrare. Gör aldrig en förlust och räkna även in att kunder kan komma tillbaka och begär att ni ska fixa dolda fel etc.

Kapital måste ni ha, det fungerar inte köpa en bil och lägga på lite och sedan hoppas den är såld i morgon, det kommer ni aldrig att överleva på om ni är två.
Säkerställ att ni kan köpa in ett tiotal bilar eller mer annars kommer ni aldrig få en hållbar omsättning för två att ta ut lön på.

Ni behöver plats för bilar, lokal osv. Men det har ni säkert räknat med.

En hård branch så är man bra och ärlig, fixar osv så får man bra rykte vara ok, gör man tvärtom så lura man en kund sen kommer stämpeln att man är oseriös myglare osv en person pratar med fem personer som pratar med,,,,

Mitt tips! Har ni ej ekonomi, skit i kompisen och jobba på ditt vanliga arbete, köp en bil och fixa den och sälj som hobby istället och ha det som ett trevigt extraknäck. Skulle ni bestämma er för gå all in och bli företagare med lite kunskap och kompisen mindre, luktar kk och ovänner för livet om det upplägget enligt mig.
Citera
2016-09-25, 09:27
Medlem
Citat:
Jag förstår hur du tänker och det du säger är väldigt smart. Det låter på dig som att man absolut inte kan göra pengar genom att köpa bilar på blocket och sedan sälja dem, där har du totalt fel. Helt klart att det går att göra pengar genom att köpa en relativt billig bil med div. fel på och sedan hitta begagnade bildelar i bra skick hos en bilskrot eller någon bilsamlare. Sedan reparerar du bilen och säljer iväg den för ett högre pris än vad du har lagt ut på bilen och reparationen.

Är du mekaniker själv så sparar du in mycket pengar på det då du kan laga bilen själv och slippa att betala någon annan för att göra jobbet åt dig. Ännu mer vinst åt dig. Fortsätter man såhär och expanderar företaget hela tiden med nya bilar och andra vinstdrivande idéer så kommer man att lyckas med sitt företag.

Hade jag varit i din sits och velade starta ett eget företag så hade jag expanderat företaget så fort som möjligt och köpt in relativt nya bilar som företaget har tillgängliga för uthyrning. Finns mängder med företag som investerar i stugor, hus, lägenheter, garage m.m. för att sedan hyra ut dem och göra en långtidsvinst av det hela.

Ja det är klart att man kan köpa nån bil på hobbynivå om du är meckare själv o tjäna nån tusing. Tro mig jag har jag jagat bil via alla kanaler o då även sjukt mycket på blocket när det verkligen krisat på bilar. Vi snackar om att behöva skaka fram 6-10 st bilar om dagen till tre säljkåta säljare som kräver bilar eftersom det är deras jobb. Prisklass kvittade men jag jagade allt mellan 45-300k o det kunde bli en o en via blocket eller i paket om 150 bilar från t.ex ett uthyrningsföretag o så jagade jag varje dag i många år. Dom är två grabbar som ska starta firma o tjäna stålar så dom kan ju inte hoppas på att få nån bil via blocket nån gång då o då, dom behöver ju ett jämt flöde med bil men vi pratar inte samma liga du o jag😉
Senast redigerad av brasnyggman 2016-09-25 kl. 09:39.
Citera
2016-09-27, 10:54
Medlem
Citat:

Sitter på dass o läser din jäkla rappakalja, det som stör mig är att du går på och påstår att så här är det osv men du har ju för fan fel i nästan allt och det som är sjukt är att det inte bara är om bilhandleriet du har fel utan du har fel i värsta basicsakerna och verkar tro att starta firma/ bilfirma kan man göra om man vill, det handlar typ bara om det och så lite pengar kanske man måste ha men alla dina råd, tips, erfarenheter eller vad det var som du delade med dig av höll generalknas.

Det fina med Flashback är att här finns riktigt jävla bra expertis inom i stort sett alla ämnen och på Flashback hjälps vi åt så svar lär komma om det är en vettig fråga o den tjänsten är så sjukt värdefull, att då som du gör gå in o svänga till ett svar du tycker låter bra och trycka till riktigt när det presenteras precis som du kan det även om det i detta fall lös igenom att något inte var riktigt rätt så sumpar det forumet på så många sätt, det sänker nivån, skapar förvirring, vem kan man lita på osv så svara inte i trådar och påstå att du kan något du inte kan, för på Flashback är det så att den som kan här han kan verkligen😉. Dessutom har han såklart en fb-dase
Senast redigerad av brasnyggman 2016-09-27 kl. 11:03.
Citera
2016-09-27, 11:45
Medlem
Jag skulle säga att det är en jobbigt bransch som kan bli väldigt dyr om man inte är duktig mekaniker och vet vad man gör.
Om man säljer genom ett företag till konsumenter så har de 3 års reklamationsrätt och fel som uppstår inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga om de inte utifrån pris, ålder och skick m.m. kan vara förväntade. Det är alltså fel ni måste åtgärda. Ni kan då även få stå för nödvändiga kostnader som uppstår för konsumenten så som bärgning, hyrbil, resekostnader m.m.

Ni ska definitivt ha ett aktiebolag om ni kör genom ett företag eftersom en personlig konkurs inte är särskilt kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in