2016-09-25, 00:24
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hax.Pain
Det finns en del....

Har du valt rätt tillagnings teknik till den detaljen du ska steka/grilla?
Hur stor bit har du valt att steka?
Är köttet av bra kvalitet? Eller är det 75% kött och 25% vatten?
Är köttet rumstempererat när du startar stekning/grillning?
Saltar du köttet lång tid innan stekning?
Har du en riktigt het grill/panna när du steker?
Använder du ugn till att lågtempa köttet innan stekning?
Använder du roner?
Orkar fan inte några fler frågor, men att steka kött finns det många sätt att göra på....
Är man uppväxt bland grillos så vet man hur man gör nötkött.
Det är bra kött jag köper, jag grillar det i rumstemp. i en varm grill och saltar efteråt eller på slutet.

Saften rinner ut på plåten helt enkelt. Det ser du även i restauranger, saften rinner ut på plattan. Har man det på tallriken så får man det i magen.
Citera
2016-09-25, 02:06
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semenomore2
Det är bra kött jag köper, jag grillar det i rumstemp. i en varm grill och saltar efteråt eller på slutet.

Saften rinner ut på plåten helt enkelt. Det ser du även i restauranger, saften rinner ut på plattan. Har man det på tallriken så får man det i magen.

Små mängder köttsaft rinner ut när köttet vilar. Stora mängder rinner ut om du skär i det för tidigt. Det är väl upp till var och en om man vill ha köttsaften i köttet eller på tallriken. Man kan ju alltid samla upp köttsaften från plåten också. Hur som helst lär du och dina grillos vara i minoritet när det gäller "vilteknik". Kan du nämna någon känd eller okänd kock som föredrar din teknik?
Citera
2016-09-25, 02:10
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Små mängder köttsaft rinner ut när köttet vilar. Stora mängder rinner ut om du skär i det för tidigt. Det är väl upp till var och en om man vill ha köttsaften i köttet eller på tallriken. Man kan ju alltid samla upp köttsaften från plåten också. Hur som helst lär du och dina grillos vara i minoritet när det gäller "vilteknik". Kan du nämna någon känd eller okänd kock som föredrar din teknik?
Det håller jag helt enkelt inte med om. Som jag skrev tidigare i tråden. Jag tror du kan ha problem med skärtekniken om det rinner ut för mycket när du skär. Du ska inte massakrera köttet.
Citera
2016-09-25, 02:13
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Det håller jag helt enkelt inte med om. Som jag skrev tidigare i tråden. Jag tror du kan ha problem med skärtekniken om det rinner ut för mycket när du skär. Du ska inte massakrera köttet.

Du var mig en jävel på att svara snabbt.

Håller fortfarande inte med dig. Jag är rätt noga med att hålla knivarna vassa. Har lärt mig detta p.g.a. egna misstag.
Citera
2016-09-25, 02:15
Medlem
Semenomore2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Du var mig en jävel på att svara snabbt.

Håller fortfarande inte med dig. Jag är rätt noga med att hålla knivarna vassa. Har lärt mig detta p.g.a. egna misstag.
Kan det vara så att du menar helstekt och jag menar skivat kött?
Citera
2016-09-25, 02:17
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:

Då vet jag att du inte kan något om kött iaf. Lycka till.
Citera
2016-09-25, 02:28
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Då har du gjort något fel i tillagningsprocessen...
Det beror väl lite på vilken detalj det handlar om också.
Fel känns som ett inkorrekt ordval, enligt mig bör man inte bry sig om vad en "riktig" kock säger är bäst, det fina i matlagningen är att känna och smaka sig fram till sitt eget bästa.

Jag lägger köttet i en kall plåt med folie över och låter det vila tills dess att jag inte kan hålla mig längre, vilket brukar vara runt 3-5 minuter och då är köttet fortfarande varmt. Visst rinner det ut en del köttsaft på tallriken sen men blandar man det med såsen och tillbehören blir det utsökt i min mening.

Mitt tips är helt enkelt att låta magen bestämma och skita i vad folk säger, vill du äta köttet direkt efter tillagning så gör det!

mvh sparven.
Citera
2016-09-25, 02:48
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Fel känns som ett inkorrekt ordval, enligt mig bör man inte bry sig om vad en "riktig" kock säger är bäst, det fina i matlagningen är att känna och smaka sig fram till sitt eget bästa.

Jag lägger köttet i en kall plåt med folie över och låter det vila tills dess att jag inte kan hålla mig längre, vilket brukar vara runt 3-5 minuter och då är köttet fortfarande varmt. Visst rinner det ut en del köttsaft på tallriken sen men blandar man det med såsen och tillbehören blir det utsökt i min mening.

Mitt tips är helt enkelt att låta magen bestämma och skita i vad folk säger, vill du äta köttet direkt efter tillagning så gör det!

mvh sparven.

Du får ursäkta, jag antar att du sänder ut ett par tre hundra av dina underbara stekar per kväll?

Edit: det bästa är att du skriver "en riktig kock" vilka är inte en riktig kock enligt dig?
Senast redigerad av Hax.Pain 2016-09-25 kl. 02:58.
Citera
2016-09-25, 03:16
Medlem
sparvsylts avatar
Citat:
Du får ursäkta, jag antar att du sänder ut ett par tre hundra av dina underbara stekar per kväll?

Edit: det bästa är att du skriver "en riktig kock" vilka är inte en riktig kock enligt dig?
När skrev jag att jag var en kock som "sänder ut" stekar varje kväll? Jag vet vad jag gillar och menar endast att folk bör lita på sig själva istället för att utgå ifrån vad andra människor har för åsikter.

Dessutom felciterar du mig, ditt jävla ägg.
Citera
2016-09-25, 04:05
Medlem
christerys avatar
Kolla på denna, om ni nu litar på Heston. https://youtu.be/nhOV89EQtJs?t=3m30s

Backa lite i videon om ni vill veta om hur man lagar den.
Citera
2016-09-25, 04:57
Medlem
Hax.Pains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
När skrev jag att jag var en kock som "sänder ut" stekar varje kväll? Jag vet vad jag gillar och menar endast att folk bör lita på sig själva istället för att utgå ifrån vad andra människor har för åsikter.

Dessutom felciterar du mig, ditt jävla ägg.

Så du är en amatör som borde hålla käften? Ja just det... Det finns många av er.... Så håll käften då! Eller? Är det svårt?
Citera
2016-09-25, 13:45
Medlem
Goldmanns avatar
Citat:
Det är klart jag inte har gjort fel. Det är steka/grilla kött det handlar om. Det finns inte så många olika versioner att göra det på.
Finns hur mkt som helst som man kan göra fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in