Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-24, 22:04
  #1
Medlem
Baraensvans avatar
Som man kan läsa i min andra tråd (FB) Tvärsluta med alkohol - Farligt? så var jag en jävla idiot och drack konstant, jag menar verkligen varje vaken minut, i 8-9 dagar. Slutade på beroendeklinik där leverprover togs. De är tydligen skitdåliga, rent ut sagt.

Till saken hör att jag ätit paracetamol, maxdos, i 10 år och även Paraflex i cirka ett år. Båda skadliga för levern men det har jag inte tänkt på då jag druckit mig stupfull någon kväll i veckan och nu hade min totala urspårning med flera dygns fylla.

I spoilern finns mina levervärden, skriver referensvärde, värde vid första provtagning (11 september) och värde vid andra provtagning (14 september):

Det jävliga var att jag var på vårdcentralen för att ta Antabus i förrgår. Läkaren blev då djupt oroad över att jag redan fått två doser Antabus på beroendekliniken och vägrade ge mig det. Han sa att min lever kan ha skadats ytterligare och nya prover, som jag ej fått svar på ännu, har tagits. Han pratade om leversvikt, är det diagnosen jag har? Har inte druckit en droppe eller ätit varesig paracetamol eller Paraflex sedan första proverna.

Så, ni som är medicinskt kunniga: Vad fan har jag ställt till med? Vad kommer de långtgående konsekvenserna att bli? Är min lever anledningen till att jag är så jäkla trött och matt hela tiden?

OBS! Om ni vill diskutera vilken idiot jag är (vilket jag är högst medveten om), veta hur det går med nykterheten eller i övrigt diskutera mitt missbruk, använd andra tråden. Detta gäller endast den medicinska biten.
Citera
2016-09-24, 22:09
  #2
Medlem
Jag tycker inte att du ska oroa dig. Dina levervärden är inte katastrofala och levern har en god återhämtningsförmåga. Du kan troligen fortsätta att dricka uppåt 10 starköl per vecka och ändå leva 10 år till.
Citera
2016-09-24, 22:16
  #3
Medlem
Fick du antabus innan de visste dina levervärden?
Citera
2016-09-24, 22:22
  #4
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Jag tycker inte att du ska oroa dig. Dina levervärden är inte katastrofala och levern har en god återhämtningsförmåga. Du kan troligen fortsätta att dricka uppåt 10 starköl per vecka och ändå leva 10 år till.





Och lämna in när hon är 40-41? Då har man ungefär 40 år kvar att leva! Det var det i särklass mest korkade rådet jag läst i FB:s historia! Det är så korkat så det nästan förtjänar någon slags erkännande! Grattis!
Citera
2016-09-24, 22:29
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Och lämna in när hon är 40-41? Då har man ungefär 40 år kvar att leva! Det var det i särklass mest korkade rådet jag läst i FB:s historia! Det är så korkat så det nästan förtjänar någon slags erkännande! Grattis!

Det beror på i vilken situation man befinner sig i. Som alkoholist måste man vara medveten om att en livslängd kommer att förkortas. Har man redan leverskador så ger det ytterligare reducering. Men är personen yngre så blir prognosen bättre. Skulle personen helt sluta dricka så kan man uppnå nästan normal livslängd, men det är väldigt svårt.
Citera
2016-09-24, 22:47
  #6
Medlem
falconer8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det beror på i vilken situation man befinner sig i. Som alkoholist måste man vara medveten om att en livslängd kommer att förkortas. Har man redan leverskador så ger det ytterligare reducering. Men är personen yngre så blir prognosen bättre. Skulle personen helt sluta dricka så kan man uppnå nästan normal livslängd, men det är väldigt svårt.







Precis! Så varför då indirekt råda personen: " Att fortsätta dricka så kan du leva i tio år till?"
__________________
Senast redigerad av falconer8 2016-09-24 kl. 23:22.
Citera
2016-09-24, 23:44
  #7
Medlem
Dumt att utmana ödet

Citat:
Ursprungligen postat av falconer8
Precis! Så varför då indirekt råda personen: " Att fortsätta dricka så kan leva i tio år till?"


Jag vet inte?
Men vad jag vet är att en person som vid provtagningstillfälle hade dåliga levervärden och blev då beskylld för att ha druckit.
Personen ifråga hade aldrig någonsin och detta överhuvudtaget i sitt liv(detta var en person då 60+ år gammal)nyttjat alkohol.
Däremot hade personen ifråga "nyttjat" Alvedon ganska så friskt och detta under fler år än TS här använt sig av detta "Paracetamol".
http://www.svd.se/paracetamol-hade-inte-godkants-i-dag

Så vet jag en annan person som använt sig av Ipren i snart 20 års tid och där inga leverskador har upptäckts. Ipren= Ibuprofen. Den personen har visserligen inte heller frekvent nyttjat alkohol, och visst bör man vara restriktiv med alkohol, men läkemedelsindustrin bör man kanske ändå förhålla sig mer skeptisk till än då ens alkoholindustrin.

Jag har sökt, men tyvärr inte hittat något och som direkt pekar på dåliga/ försämrade levervärden vad gäller paracetamol, men då idel träffar vad gäller alkohol. Förutom då denna, lilla blyga och tillika anonyma här i ämnet instickaren(uppstickaren?):
Läkemedel och droger: Paracetamolöverdosering - avsiktlig och oavsiktlig
http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=579
Får man fråga TS, men vad är det du dricker? Bara öl eller kanske typ ren sprit?
För jag såg ett program häromdagen och där personen hade börjat dricka just ren alkohol och då Vodka vid 15 års ålder och avled vid 28 års ålder(personens kropp var då så pass nedbruten att den såg ut som och fungerade som en kropp av naturen normalt nedbruten 80+: are , ja, men det var hemskt att se).
En mycket nedsupen ung kropp, med andra ord.
Visserligen kom där i programmet inte fram huruvida vederbörande samtidigt intagit ämnet paracetamol eller ej.
Men en flaska tung alkohol(Vodka)om dagen så dog den personen tämligen snabbt- organsvikt och där ingår bl. a leverns funktion.

Jag har även sökt på "Återhämtning av lever", men då enbart fått träffar på saken vad gäller alkohol.
Men visst kan en lever återhämta sig! Värre är om njurarna börjar ta stryk...+ att "Akut leversvikt" hade här varit och handlat om något annat, men då hade din vårdgivare upplyst dig om det.
Men i kombination läkemedel+ alkohol så bör nog den stackars överbelastade levern få återhämta sig från båda dessa belastningar.

Vad gäller det mesta här i livet så är lagom bäst.
Du har överskridit denna gränsen TS, men du är inte döende.
Tag vara på DEN gränsen TS, men så tycker då jag. Nu vet du var dessa och då dina "medicinska gränser" går någonstans.
Och en chans kanske man får, men inte hur många som helst.
Sedan också spelar gener in här, kanske detta mest av allt? Vet en person som druckit mycket hårt i minst nu 50 års tid, men inga leverskador där, men mycket goda gener.
Men bäst är att undvika reella= erkända faror om man nu vill leva långt och längre än så, bara dumt att spekulera och ännu dummare att testa och tänja på vissa gränser.
Hoppas någon kan hjälpa dig med dina siffervärden här?

Alkoholens effekt kan ingen rå på, ej heller biverkningar av nödvändiga mediciner, ej heller rår man över sina gener.
Men man rår över resten, TS. Och det är där DU, och i denna saliga blandningen av allt annat, kommer in.
Att veta är bra(det är statisk kunskap), men att tro på sig själv(det är att kunna för sig själv rätt hantera sina egna känslor) är långt mycket bättre.
Det är också det som ger en ett reellt liv.
__________________
Senast redigerad av hee4r 2016-09-25 kl. 00:43.
Citera
2016-09-25, 00:06
  #8
Medlem
Mr.Sounds avatar
Håll dig ifrån alkohol, vilket du verkar kommit till insikt om. Dina prover går åt rätt håll, så troligtvis kommer levervärdena att normaliseras om du inte skadat levern.

Ta hand om dig.
Citera
2016-09-27, 19:52
  #9
Medlem
Ratis avatar
Tycker inte värdena ser så farligt höga ut. Dessutom verkar dom ju vara på väg att stabiliseras.
Jag är helnykterist men har nästan samma värden som du, men det beror på min övervikt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback