• 1
  • 2
2016-09-24, 20:24
Medlem
Vilka fonder är bra att ha vid en ev börskrasch? Jag har bytt till penningmarknadsfond i privata sparandet i ISK och funderar att byta i PPM. Har även ISK pensionsfond med generation 70-talsfonder och kommer att byta vid första signal till börskrasch.

Någon räntefond som är bra att ha vid börskrasch?
Citera
2016-09-24, 21:58
Medlem
Någon form av räntefond kanske?
Citera
2016-09-24, 22:48
Medlem
Det går inte att förutse utvecklingen. Du kommer med största sannolikhet antingen byta för sent eller missa toppen på grund av att du byter för tidigt.
Citera
2016-09-24, 22:52
Citat:
Ursprungligen postat av Javac
Det går inte att förutse utvecklingen. Du kommer med största sannolikhet antingen byta för sent eller missa toppen på grund av att du byter för tidigt.

Det är nog sant men frågan kvarstår, vad händer vid en börskrasch och vad gör man med sina sparade slantar? Det självklara svaret är räntefonder men inte ens det känns säkert.

Ingenting känns säkert för min del.
Citera
2016-09-25, 08:19
Medlem
JarlBorsens avatar
Ett alternativ är en hedgefond som har rätt position. Men eftersom ingen vet vad rätt position är så blir det en chansning.
Citera
2016-09-25, 08:30
Medlem
Nu kanske jag har missuppfattat helt, men att investera i ett inkassoföretag borde väl vara högst lönsamt i kristider?
Citera
2016-09-25, 08:56
Medlem
Alfred Berg Bear
Citera
2016-09-25, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Vilka fonder är bra att ha vid en ev börskrasch? Jag har bytt till penningmarknadsfond i privata sparandet i ISK och funderar att byta i PPM. Har även ISK pensionsfond med generation 70-talsfonder och kommer att byta vid första signal till börskrasch.

Någon räntefond som är bra att ha vid börskrasch?
http:

//theinsider.se/2012/03/16/guld-olja-och-borskrascherna-sedan-1900/

Guld verkar vara ett bra alternativ till fonder.
Citera
2016-09-25, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skidoosummit800
Alfred Berg Bear

Finns inte att välja när man ska välja fonder hos Swedbank. Finns dock i PPM. Jag hade velat ha tillgång till en fond av den typ som finns i Big Short(såg rullen igår) som spekulerar i subprime som tydligen är på uppgång i USA igen. Med tanke på vilka skulder i Sverige har finns det tecken på en börskrasch snart.
Citera
2016-09-27, 21:17
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Lyssna på Börslunch från i fredags om CTA-fonder.
https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-23-sep-2016/
Citera
2016-09-27, 21:33
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Finns inte att välja när man ska välja fonder hos Swedbank. Finns dock i PPM. Jag hade velat ha tillgång till en fond av den typ som finns i Big Short(såg rullen igår) som spekulerar i subprime som tydligen är på uppgång i USA igen. Med tanke på vilka skulder i Sverige har finns det tecken på en börskrasch snart.

Öppna konto på Avanza eller Nordnet och flytta pengarna dit, så slipper du storbankernas konkurrenshämmande begränsningar i fondutbud.
Citera
2016-09-27, 21:59
Medlem
Är också intresserad av vad man kan investera i vid ev börskrasch. Sålde av min Sverige-fond idag för jag tror nog att USA valet mycket väl kan resultera i en orolig börs, då trump har en hygglig chans att ta hem presidentposten i nuläget. Jag har då hellre kapitalet på ett likvidkonto tills resultatet är i hand.

Är även djupt oroad för svensk ekonomi från och med 2017, mycket på grund av vår höga (och ökande) stadsskuld i högkonjunktur samt problemen med asylmottagningen. Räknar man på det lite grovt så ser man att Sverige kommer få stora problem om 1-3 år.

Att investera i guld kanske är en bra idé som någon tidigare skrev?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in