• 1
  • 2
2016-09-25, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, möjligt, men knappast konsekvent. Då skulle lån till hyreshus mer sällan gå att erhålla.
Det beror såklart på omständigheterna. Men fakta i TS ger vid handen att TS är 21 år med 26 brutto. Hans förutsättningar är sämre än entreprenörsOlles med eget företag och 15 miljoner i tillgångar.
Citera
2016-09-25, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det beror såklart på omständigheterna. Men fakta i TS ger vid handen att TS är 21 år med 26 brutto. Hans förutsättningar är sämre än entreprenörsOlles med eget företag och 15 miljoner i tillgångar.

Vidgår givetvis er syn på saken om ekonomisk bärkraft, men från det till varför husägarens betalningsförmåga skulle förbättras om denne själv är boende i huset ifråga är det en bit.
Citera
2016-09-25, 00:14
Medlem
Citat:
Vidgår givetvis er syn på saken om ekonomisk bärkraft, men från det till varför husägarens betalningsförmåga skulle förbättras om denne själv är boende i huset ifråga är det en bit.
Jag gissar att banken vill undvika att låna ut pengar till spekulation som det kallas. Jag påstod inte heller att TS ek sits skulle förbättras om hen bodde i huset, utan jag svarade på ditt påstående om att det inte var konsekvent.
Citera
2016-09-25, 00:20
Medlem
Hax.Pains avatar
Varför flyttar du inte in i den ena lägenheten och hyr ut den andra?
Citera
2016-09-25, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag gissar att banken vill undvika att låna ut pengar till spekulation som det kallas. Jag påstod inte heller att TS ek sits skulle förbättras om hen bodde i huset, utan jag svarade på ditt påstående om att det inte var konsekvent.

Sammanfattningsvis, vi kan inte mer än spekulera i såväl om boendet inverkar och, om fallet så skulle vara, vad bankens incitament till sin bedömning skulle vara.
Citera
2016-09-29, 12:53
Medlem
berra77s avatar
Först och främst med de förutsättningar som du ger så kommer du inte att få något lån på 2% av en bank då det rör sig om en kommersiell verksamhet. Räkna med 6-7% åtminstone.

Huset är antagligen rejält slitet, budgetera för renoveringar på 50-100K/år de närmsta 5 åren.

Är du händig ?
Om ja, så kan du säkerligen fixa det mesta av renoveringarna själv.
Om nej, då är det tveksamt om en så liten verksamhet kommer att fungera då du titt som tätt behöver anlita dyra hantverkare.

För en lite större verksamhet kan man ha en "handy-man" som fixar och donar med det akuta.

Gör en 5-års plan inkluderande alla tänkbara kostnader, räkna också med att du kommer att ha perioder då minst en lägenhet står tom under korta perioder. Dock gissar jag att det är bostadsbrist på någon nivå. Räkna t.ex. med 95% beläggning.
Citera
2016-09-29, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Kostnader? Allt slitage. 9000 i månaden är för lite. 16000 så börjar vi snacka om att det kan börja löna sig. Om du nu inte har tänkt att det ska brinna när det har hyrts ut klart och få försäkringspengar.
Och hur kom du fram till de siffrorna?
Citera
2016-09-29, 13:16
Medlem
Citat:
Ok, möjligt, men knappast konsekvent. Då skulle lån till hyreshus mer sällan gå att erhålla.
Vilket det oxå är.
Citera
2016-09-29, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berra77
Först och främst med de förutsättningar som du ger så kommer du inte att få något lån på 2% av en bank då det rör sig om en kommersiell verksamhet. Räkna med 6-7% åtminstone.

Huset är antagligen rejält slitet, budgetera för renoveringar på 50-100K/år de närmsta 5 åren.

Är du händig ?
Om ja, så kan du säkerligen fixa det mesta av renoveringarna själv.
Om nej, då är det tveksamt om en så liten verksamhet kommer att fungera då du titt som tätt behöver anlita dyra hantverkare.

För en lite större verksamhet kan man ha en "handy-man" som fixar och donar med det akuta.

Gör en 5-års plan inkluderande alla tänkbara kostnader, räkna också med att du kommer att ha perioder då minst en lägenhet står tom under korta perioder. Dock gissar jag att det är bostadsbrist på någon nivå. Räkna t.ex. med 95% beläggning.
Du låter rätt självsäker i dina antaganden, äger du själv hyresfastighet?
Citera
2016-09-29, 14:42
Medlem
Frågan är för enkelt ställd, och dina egna frågor är för enkla kära TS.

Du talar om en en idé där du iklär dig rollen som fastighetsägare och hyresvärd. Du pratar i termer av att få in 9k i hyresintäkter men undrar vilka kostnader som kan tillkomma..? Men du pratar inte om dig själv som fastighetsägare och hyresvärd... Däremot så säger du att din far berättar för dig att taket kommer att behövas bytas om något år (där har du ju en kostnad t ex!).

En del av dina frågor bör du kunna få ett hum av genom att prata med mäklaren - dvs hur ser driftskalkylen ut idag för fastigheten? Hur driftas fastigheten? källa för uppvärmning? Sophantering? etc

Och du säger att "de" har gjort två lägenheter, och en är uthyrd. Vilka är "de"? Nuvarande ägare? Vem är det? Är det en privatperson? Äger han/hon fastigheten privat, eller ligger den i ett bolag? Vad har den personen för kompetens?

Börja där
Citera
2016-09-29, 16:55
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Du låter rätt självsäker i dina antaganden, äger du själv hyresfastighet?

Nej, men ofta köper jag preferensaktier i bolag som köper fastigheter. Den garanterade utdelningen brukar vara 6-7-8 % och detta sätt att finansiera sina fastighetsköp använder de eftersom de inte får banklån till en lämplig nivå.
Citera
2016-09-30, 17:55
Medlem
Banken kommer inte jätte gärna låna ut, men du behöver ju inte säga vid lånetilfäller vad du tänker göra.

Däremot skall man inte hyra ut i städer där een bostad är så billig. Potentiella hyresgäster kommer troligtvis vara de som inte själva kan få de minimala lån som krävs för att köpa på orten och du kan få gigantiska problem. sen kan du givetvis ha tur, men risken är större än avkastningen.

mvh
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in