Hej,
Jag har precis hittat ett hus från 1939 med en boyta på 180 kvadratmeter samt en källare som används som förråd, tvättstuga och dylikt. Den ligger ute för 690 000 kr. De har gjort två lägenheter som består av 3 rum var på 90 kvadrat, där övre våningen är uthyrd för 4500. Huset ligger på en förort till staden jag bor i, med närhet till ICA och förskola och skolor upp till årskurs 9 så det är ett både bra och lugnt område.
Min plan är att om jag nu köper huset så kommer jag att hyra ut båda lägenheterna för att få 9 000 i hyresintäkter men jag funderar på vad det är för kostnader som kan tillkomma?
Med tanke på att jag kommer att låna cirka 585 000 så kommer amorteringen och räntan hamna på runt 2000 i månaden med en räntesats på 2%.
Det finns inga bilder på insidan huset hos mäklaren så jag ska åka och titta på det men jag misstänker att det kommer att vara slitet. Min far säger även att taket kommer att behöva bytas om något enstaka år.
Så vad säger ni är det värt det? Jag är 21 år gammal med en fast inkomst på 26 000 (brutto) och jag bor hemma för närvarande (inte länge till).
Tacksam för svar!