• 1
  • 2
2016-09-24, 19:24
Medlem
Hej,

Jag har precis hittat ett hus från 1939 med en boyta på 180 kvadratmeter samt en källare som används som förråd, tvättstuga och dylikt. Den ligger ute för 690 000 kr. De har gjort två lägenheter som består av 3 rum var på 90 kvadrat, där övre våningen är uthyrd för 4500. Huset ligger på en förort till staden jag bor i, med närhet till ICA och förskola och skolor upp till årskurs 9 så det är ett både bra och lugnt område.

Min plan är att om jag nu köper huset så kommer jag att hyra ut båda lägenheterna för att få 9 000 i hyresintäkter men jag funderar på vad det är för kostnader som kan tillkomma?

Med tanke på att jag kommer att låna cirka 585 000 så kommer amorteringen och räntan hamna på runt 2000 i månaden med en räntesats på 2%.

Det finns inga bilder på insidan huset hos mäklaren så jag ska åka och titta på det men jag misstänker att det kommer att vara slitet. Min far säger även att taket kommer att behöva bytas om något enstaka år.

Så vad säger ni är det värt det? Jag är 21 år gammal med en fast inkomst på 26 000 (brutto) och jag bor hemma för närvarande (inte länge till).

Tacksam för svar!
Citera
2016-09-24, 19:29
Medlem
Kostnader? Allt slitage. 9000 i månaden är för lite. 16000 så börjar vi snacka om att det kan börja löna sig. Om du nu inte har tänkt att det ska brinna när det har hyrts ut klart och få försäkringspengar.
Citera
2016-09-24, 19:35
Medlem
KÖP

finns absolut ingen anledning att vänta,

alla behöver tak över huvudet och här kan du bo så gott som gratis,

visst det finns alltid något att laga på gamla hus, men nått ska en man ha att roa sig med.
Citera
2016-09-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesteros
Kostnader? Allt slitage. 9000 i månaden är för lite. 16000 så börjar vi snacka om att det kan börja löna sig. Om du nu inte har tänkt att det ska brinna när det har hyrts ut klart och få försäkringspengar.

Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
KÖP

finns absolut ingen anledning att vänta,

alla behöver tak över huvudet och här kan du bo så gott som gratis,

visst det finns alltid något att laga på gamla hus, men nått ska en man ha att roa sig med.

Omöjligt för mig att hyra ut för så mycket... Vad är det för kostnader som jag behöver täcka med 16000 i månaden?

Jag kommer inte att bo där utan jag hyr ut båda lägenheterna så ska jag hitta en hyresrätt. Jag är nyfiken på vilka kostnader som tillkommer så jag kan räkna på det mer utförligt.
Citera
2016-09-24, 20:19
Medlem
Gustaf85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yin-yang
Hej,

Jag har precis hittat ett hus från 1939 med en boyta på 180 kvadratmeter samt en källare som används som förråd, tvättstuga och dylikt.

Yes you should definately buy though not sure about that one. Labor and cost of upkeep will go through the roof. You might end up as run down as the house, that will prove to be to hard of a lesson.

Look for something a bit newer and less maintenance, something you can actually maintain on your own. Progressively work your way forward onto bigger projects.
Easy 9000:- is only a theoretical thought when fact is you really don't know much about properties. Go with the path that you feel for, if you like to work with your hands then by all means go get a house, otherwise go start of with a flat. Way easier.
Either way you can start tomorrow. Schedule properties to view every sunday and get a feel for it.
Citera
2016-09-24, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gustaf85
Yes you should definately buy though not sure about that one. Labor and cost of upkeep will go through the roof. You might end up as run down as the house, that will prove to be to hard of a lesson.

Look for something a bit newer and less maintenance, something you can actually maintain on your own. Progressively work your way forward onto bigger projects.
Easy 9000:- is only a theoretical thought when fact is you really don't know much about properties. Go with the path that you feel for, if you like to work with your hands then by all means go get a house, otherwise go start of with a flat. Way easier.
Either way you can start tomorrow. Schedule properties to view every sunday and get a feel for it.

I think you're right but i'm going to a viewing anyway just to look at it, because there aren't any pictures indoors.

I've been looking into flats but they are way to expensive... A two room apartment goes for over 1.5 million nowadays and that's why i'm looking into buying a house that i can rent for some extra income. I still live with my parents for the moment and i want to rent an apartmant so i can move out without indebting myself too much.
Citera
2016-09-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.pikachu
I think you're right but i'm going to a viewing anyway just to look at it, because there aren't any pictures indoors.

I've been looking into flats but they are way to expensive... A two room apartment goes for over 1.5 million nowadays and that's why i'm looking into buying a house that i can rent for some extra income. I still live with my parents for the moment and i want to rent an apartmant so i can move out without indebting myself too much.
Kör du dubbla konton?
Tveksamt om banken lånar ut till dig om du inte tänker bo där själv, men dina föräldrar kanske kan låna åt dig?
Du måste skatta på pengarna, och eventuellt måste du även betala moms om du hyr ut flera lägenheter som fastighetsvärd fast det är jag osäker på.
Citera
2016-09-24, 23:38
Medlem
Gustaf85s avatar
Contemplate to buy or get a lease on a bigger apartment to accomodate a roommate or two?
3 bedrooms 7000:- /month plus utility and tear and two roommates at 3500:- /month, something like that. Get you hooked on rental. Or deterred
One thing worth to mention as you're now sitting outside the market with cash on hand (pretty much), you could keep an eye out for houses up for auction. KFM puts their properties up on "auktionstorget".
Citera
2016-09-24, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kör du dubbla konton?
Tveksamt om banken lånar ut till dig om du inte tänker bo där själv, men dina föräldrar kanske kan låna åt dig?
Du måste skatta på pengarna, och eventuellt måste du även betala moms om du hyr ut flera lägenheter som fastighetsvärd fast det är jag osäker på.

Det är aldrig moms på hyra för boende. Skattar gör man på överskottet efter att omkostnaderna är avdragna.

Varför skulle lån påverkas av avsikt till eget boende i fastigheten?
Citera
2016-09-24, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är aldrig moms på hyra för boende. Skattar gör man på överskottet efter att omkostnaderna är avdragna.

Varför skulle lån påverkas av avsikt till eget boende i fastigheten?
Antagligen för att det är större risk? SBAB lånar iaf inte ut om man inte själv bor i huset.
Citera
2016-09-25, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Antagligen för att det är större risk? SBAB lånar iaf inte ut om man inte själv bor i huset.

Ok, möjligt, men knappast konsekvent. Då skulle lån till hyreshus mer sällan gå att erhålla.
Citera
2016-09-25, 00:01
Medlem
Är planen att köpa och äga huset privat, privat genom enskild firma eller bolag (AB)?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in