Citat:
Ursprungligen postat av
Kacki
Om din sparhorisont bara är ett par år framåt p g a boköp rekommenderar jag faktiskt inte ISK och aktier eller aktiefonder.
Det borde bli någon slags ränteplacering. Läs på här:
https://www.avanza.se/rantesparande/rantetorg.html
Citat:
Ursprungligen postat av
nedboy
Om jag vore dig så skulle jag nog ägna lite tid till att läsa på i alla fall. Men för att inte ägna någon tid alls så skulle jag sätta pengarna i räntefonder vilket ger ca 6-7% i avkastning i medel.
Pissdåligt och jag skulle kalla det ansvarslöst med den summan pengar som du har. Men men.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grenar
Vilka räntefonder ger den avkastningen?
Tror du har tokfel där.
Råd till TS, håll dig långt borta ifrån börsen, lås de pengar du inte behöver på 2 års sikt hos några av de banker som ger dig bra ränta med garantin typ marginalen, givetvis inte mer än garantin plus räntan per bolag.
Självklart ska jag läsa på innan jag gör någonting med pengarna. Jag är dock inte beredd att ägna mycket tid åt placeringar, typ följa börsen varje dag osv. Att hålla mig borta från börsen låter alltså som ett hett tips.
Räntefonder alltså... Jag har annars läst på lite om räntebevis, vilket låter hyfsat idiotsäkert. Vet ni skillnaden? Är det ens någon skillnad? Annars låter det rimligt att låsa pengarna i ett räntekonto och jag tror inte att pengarna kommer att behöva röras de kommande fyra åren.
Citat:
Ursprungligen postat av
rolemodel
Får man den briljanta ideen att skaffa ungjävlar medans man studerar är man ju rätt körd ändå, så spelar ju ingen större roll vad du gör med dina 2 milj. Är ju ungefär vad ungen kommer kosta.
Briljant idé eller inte så är jag rätt säker på att jag inte med all säkerhet är körd på grund av ett barn MEN det är inte det jag vill att tråden ska handla om.