• 1
  • 2
2016-09-24, 18:11
Medlem
manskrafts avatar
Hej Flashback,

Min pappa gick bort i slutet av förra året och sedan en tid tillbaka så är huset sålt och arvet uppdelat. Nu har jag drygt två miljoner på ett e-sparkonto och tankarna har börjat cirkulera kring vad jag ska göra med dessa pengar och hur jag kan få dem att ge lite avkastning. Mina kunskaper kring ekonomi är minst sagt bristfälliga och mitt intresse att lära mig är inte heller särskilt stort, vilket gör att jag letar efter någonting som inte kräver så mycket engagemang eller risker.

Har läst på [lite] om ISK-konton, vilket verkar vara en bra sparform. Vad vet eller tycker ni om det? Hur ska man bäst nyttja det? Vore det en bättre idé att spara på ett fasträntekonto hos min bank?

Min personliga situation ser ut som så att jag är 25 år gammal och bor tillsammans med min gravida flickvän i en studentlägenhet i en av våra storstäder. Jag har två år kvar på studierna och har inte större levnadskostnader än vad CSN tillåter. När våra studier är klara så kommer förmodligen lägenhetsköp att bli aktuellt, men det är ju några år bort.

Kan redan nu säga att jag inte kommer att investera i hasch eller på travhästar men är väldigt nyfikna på era kunskaper om hur jag borde förvalta min privatekonomi!
Senast redigerad av manskraft 2016-09-24 kl. 18:15.
Citera
2016-09-24, 18:30
Medlem
Om din sparhorisont bara är ett par år framåt p g a boköp rekommenderar jag faktiskt inte ISK och aktier eller aktiefonder.

Det borde bli någon slags ränteplacering. Läs på här: https://www.avanza.se/rantesparande/rantetorg.html
Citera
2016-09-24, 19:46
Medlem
rolemodels avatar
Får man den briljanta ideen att skaffa ungjävlar medans man studerar är man ju rätt körd ändå, så spelar ju ingen större roll vad du gör med dina 2 milj. Är ju ungefär vad ungen kommer kosta.
Citera
2016-09-24, 20:15
Medlem
nedboys avatar
Om jag vore dig så skulle jag nog ägna lite tid till att läsa på i alla fall. Men för att inte ägna någon tid alls så skulle jag sätta pengarna i räntefonder vilket ger ca 6-7% i avkastning i medel.

Pissdåligt och jag skulle kalla det ansvarslöst med den summan pengar som du har. Men men.
Citera
2016-09-24, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Om jag vore dig så skulle jag nog ägna lite tid till att läsa på i alla fall. Men för att inte ägna någon tid alls så skulle jag sätta pengarna i räntefonder vilket ger ca 6-7% i avkastning i medel.

Pissdåligt och jag skulle kalla det ansvarslöst med den summan pengar som du har. Men men.

Vilka räntefonder ger den avkastningen?

Tror du har tokfel där.

Råd till TS, håll dig långt borta ifrån börsen, lås de pengar du inte behöver på 2 års sikt hos några av de banker som ger dig bra ränta med garantin typ marginalen, givetvis inte mer än garantin plus räntan per bolag.
Citera
2016-09-24, 20:24
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Får man den briljanta ideen att skaffa ungjävlar medans man studerar är man ju rätt körd ändå, så spelar ju ingen större roll vad du gör med dina 2 milj. Är ju ungefär vad ungen kommer kosta.

Hur tänker du nu? Både jag och mina barns mamma studerade när vi fick vårt första barn och det har gått rätt bra ändå. Nu är vi visserligen frånskilda, men jag tror inte det beror på den saken och vi har bägge ganska höga inkomster på varsitt håll.
Citera
2016-09-24, 20:26
Medlem
Citat:

6-7% är ju en helt ok avkastning mitt råd till ts är att köpa bolag från omxs30 för pengarna uppdelat på en 12månadersperiod
Senast redigerad av gfbs88 2016-09-24 kl. 20:30.
Citera
2016-09-24, 20:39
Medlem
manskrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kacki
Om din sparhorisont bara är ett par år framåt p g a boköp rekommenderar jag faktiskt inte ISK och aktier eller aktiefonder.

Det borde bli någon slags ränteplacering. Läs på här: https://www.avanza.se/rantesparande/rantetorg.html
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Grenar

Tror du har tokfel där.

Råd till TS, håll dig långt borta ifrån börsen, lås de pengar du inte behöver på 2 års sikt hos några av de banker som ger dig bra ränta med garantin typ marginalen, givetvis inte mer än garantin plus räntan per bolag.

Självklart ska jag läsa på innan jag gör någonting med pengarna. Jag är dock inte beredd att ägna mycket tid åt placeringar, typ följa börsen varje dag osv. Att hålla mig borta från börsen låter alltså som ett hett tips.

Räntefonder alltså... Jag har annars läst på lite om räntebevis, vilket låter hyfsat idiotsäkert. Vet ni skillnaden? Är det ens någon skillnad? Annars låter det rimligt att låsa pengarna i ett räntekonto och jag tror inte att pengarna kommer att behöva röras de kommande fyra åren.

Citat:
Ursprungligen postat av rolemodel
Briljant idé eller inte så är jag rätt säker på att jag inte med all säkerhet är körd på grund av ett barn MEN det är inte det jag vill att tråden ska handla om.
Citera
2016-09-24, 20:57
Medlem
köp en hyresfastighet,

säkra pengar i alla tider,

i obygden kan du få en 10-12 lägenheter för den slanten,
migrationsverket betalar
Citera
2016-09-24, 20:57
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar

Tror du har tokfel där.

Ok ok ok... Det är detta jag talar om:
https://www.avanza.se/rantesparande/rantebevis.html
Citera
2016-09-24, 21:02
Medlem
Citat:
Ok ok ok... Det är detta jag talar om:
https://www.avanza.se/rantesparande/rantebevis.html
Yup, problemet är ju risken, efter lehman så har iaf jag nyktrat till kraftigt gällande den typen av risk, man får högre avkastning pga en högre risk.

Man skall tänka till ett par extra gånger för att acceptera några få extra procent för en betydligt högre risk.
Citera
2016-09-24, 23:33
Medlem
svampdamps avatar
Tryck in rubbet i Gladiator.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto