2016-09-24, 15:49
Medlem
leffe.js avatar
Fr norsk pension inte mycket runt 50 000/r. P det lgger jag norsk skatt vilket tydligen inte rcker fr svenska skatteverket. Nu har de lagt denna summa ovanp den svenska inkomsten(pension) och sedan dragit bort den skatt jag lagt i Norge.
Men i Norge r det s att man fr lgga mindre skatt p pension n i Sverige och det godtages inte av Sverige. D skall du betala mellanskillnaden till Sverige vilket gr att jag fr runt 9500 kronor i restskatt, dryga 775 kr/m. Fr allts skatta fr pensionen i Norge sedan beskattar mig Sverige en gng till.
Har ngon annan rkat ut fr detta? Finns det ngra pensionrer hrinne?
Citera
2016-09-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Fr norsk pension inte mycket runt 50 000/r. P det lgger jag norsk skatt vilket tydligen inte rcker fr svenska skatteverket. Nu har de lagt denna summa ovanp den svenska inkomsten(pension) och sedan dragit bort den skatt jag lagt i Norge.
Men i Norge r det s att man fr lgga mindre skatt p pension n i Sverige och det godtages inte av Sverige. D skall du betala mellanskillnaden till Sverige vilket gr att jag fr runt 9500 kronor i restskatt, dryga 775 kr/m. Fr allts skatta fr pensionen i Norge sedan beskattar mig Sverige en gng till.
Har ngon annan rkat ut fr detta? Finns det ngra pensionrer hrinne?
Kommer flja trden med intresse, lngt till pensionen men jobbar i Norge och har gjort s de senaste 8 ren s kan bli intressant trd detta.
Citera
2016-09-24, 16:20
Medlem
S fungerar det.
S lnge du bor i Sverige.
Du kan ju flytta.
Vilka lnder du kan f med dig norsk pension har jag ingen koll p men den svenska kan ju bli vldigt bra i vissa EU-lnder. Men det bygger lite p att man har pensionsfrskringar.

Du jobbade allts fr kort tid i Norge?
r det inte 25-30 r fr att f full minipension?
Citera
2016-10-02, 15:04
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
S fungerar det.
S lnge du bor i Sverige.
Du kan ju flytta.
Vilka lnder du kan f med dig norsk pension har jag ingen koll p men den svenska kan ju bli vldigt bra i vissa EU-lnder. Men det bygger lite p att man har pensionsfrskringar.

Du jobbade allts fr kort tid i Norge?
r det inte 25-30 r fr att f full minipension?
Flytta r uteslutet.. Jag jobbade dr i femton r och fr en stor del svensk pension ocks. Men det som irriterar mig r att i Norge lgger man lgre pension n lntagarna. Det gillas inte av svenska politiker som flskar dit en med mellanskillnaden. Mig upptaxerade de med 50 000 kronor.
Har kvar mitt norska konto skall kolla vad som hnder om jag inte tar in pensionen till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in