2016-09-24, 15:49
Medlem
leffe.js avatar
Får norsk pension inte mycket runt 50 000/år. På det lägger jag norsk skatt vilket tydligen inte räcker för svenska skatteverket. Nu har de lagt denna summa ovanpå den svenska inkomsten(pension) och sedan dragit bort den skatt jag lagt i Norge.
Men i Norge är det så att man får lägga mindre skatt på pension än i Sverige och det godtages inte av Sverige. Då skall du betala mellanskillnaden till Sverige vilket gör att jag får runt 9500 kronor i restskatt, dryga 775 kr/m. Får alltså skatta för pensionen i Norge sedan beskattar mig Sverige en gång till.
Har någon annan råkat ut för detta? Finns det några pensionärer härinne?
Citera
2016-09-24, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leffe.j
Får norsk pension inte mycket runt 50 000/år. På det lägger jag norsk skatt vilket tydligen inte räcker för svenska skatteverket. Nu har de lagt denna summa ovanpå den svenska inkomsten(pension) och sedan dragit bort den skatt jag lagt i Norge.
Men i Norge är det så att man får lägga mindre skatt på pension än i Sverige och det godtages inte av Sverige. Då skall du betala mellanskillnaden till Sverige vilket gör att jag får runt 9500 kronor i restskatt, dryga 775 kr/m. Får alltså skatta för pensionen i Norge sedan beskattar mig Sverige en gång till.
Har någon annan råkat ut för detta? Finns det några pensionärer härinne?
Kommer följa tråden med intresse, långt till pensionen men jobbar i Norge och har gjort så de senaste 8 åren så kan bli intressant tråd detta.
Citera
2016-09-24, 16:20
Medlem
Så fungerar det.
Så länge du bor i Sverige.
Du kan ju flytta.
Vilka länder du kan få med dig norsk pension har jag ingen koll på men den svenska kan ju bli väldigt bra i vissa EU-länder. Men det bygger lite på att man har pensionsförsäkringar.

Du jobbade alltså för kort tid i Norge?
Är det inte 25-30 år för att få full minipension?
Citera
2016-10-02, 15:04
Medlem
leffe.js avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Så fungerar det.
Så länge du bor i Sverige.
Du kan ju flytta.
Vilka länder du kan få med dig norsk pension har jag ingen koll på men den svenska kan ju bli väldigt bra i vissa EU-länder. Men det bygger lite på att man har pensionsförsäkringar.

Du jobbade alltså för kort tid i Norge?
Är det inte 25-30 år för att få full minipension?
Flytta är uteslutet.. Jag jobbade där i femton år och får en stor del svensk pension också. Men det som irriterar mig är att i Norge lägger man lägre pension än löntagarna. Det gillas inte av svenska politiker som fläskar dit en med mellanskillnaden. Mig upptaxerade de med 50 000 kronor.
Har kvar mitt norska konto skall kolla vad som händer om jag inte tar in pensionen till Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in