2016-09-30, 20:36
Medlem
Hur många alias har Putilov?

Går det att göra en komplett sammanställning
av hans samtliga namn och alias?

På så sätt skulle det bli enklare att ringa hans verksamhet?

Ett sociogram som avbildar Putilovs alla kontakter skulle vara extra välkommet!
Senast redigerad av 2006 2016-09-30 kl. 21:13.
Citera
2016-09-30, 20:37
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Aftonbladet har förklarat hur de kom fram till att "Tobias Lagerfledt" är Putilov/Fridback. "Tobias Lagerfeldts" artikel och mail kom från ett konto som kunde kopplas till Fridbacks e-postadress i Riksdagen. Därmed inte sagt att någon annan med tillgång till Fridbacks e-post adress i Riksdagen kunde ha skickat artikeln och därav följande mailet om "Tobias Lagerfeldts" påstådd skyddade identitet. Samma person måste också ha lagt ut bilden på den ryska hockeyspelaren i artikeln som hen skrev som "Tobias Lagerfeldt". Som jag förstår det så anmäler man inte förtal till JK. Förtal är ett brott och det ska anmälas till polisen. Jag vet inte vad Putilov/ Fridback ska ha anmält till JK. Kanske kan du, eller någon annan, förklara vad det är som han har anmält till JK. När det gäller "Sara Lund" så kostar det ingenting för Putilov/Fridback att förneka då det inte finns någon som vill eller kan gräva i det. "Sara Lund" är inte intressant överhuvudtaget eftersom det står alla fritt att skapa Facebookprofiler i olika namn.
Vad har du för källa på att det rör sig om "Fridbacks e-postadress i Riksdagen"? Tror du på fullt allvar att "Tobias Lagerfeldt" kommunicerade med Aftonbladet från en SD-adress i Riksdagen med annat namn utan att Aftonbladet fattade att det var något lurt?
I artikeln där de outade Fridback skrev de bara att det rörde sig om en adress han "använt i andra sammanhang". Det är en jävla skillnad!
Citat:
Ursprungligen postat av Afteonbladet
Artikeln är i själva verket skickad från samma mejladress som Fridback använt i andra sammanhang, och han kan även kopplas till den via ett telefonnummer."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab

Förtal i tryckt skrift räknas som tryckfrihetsbrott och det är JK som väcker åtal i sådana fall. Inga konstigheter.
Citera
2016-09-30, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Vad har du för källa på att det rör sig om "Fridbacks e-postadress i Riksdagen"? Tror du på fullt allvar att "Tobias Lagerfeldt" kommunicerade med Aftonbladet från en SD-adress i Riksdagen med annat namn utan att Aftonbladet fattade att det var något lurt?
I artikeln där de outade Fridback skrev de bara att det rörde sig om en adress han "använt i andra sammanhang". Det är en jävla skillnad!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article23449197.ab

Förtal i tryckt skrift räknas som tryckfrihetsbrott och det är JK som väcker åtal i sådana fall. Inga konstigheter.

Fridback kunde kopplas till artikeln, enligt Aftonbladet, inte Egor Putilov. Aftonbladet hade inte en hum om att Egor Putilov var Alexander Fridback eller att Alexander Fridback arbetade på Riksdagen innan de började gräva. Jag har förstått det som att Alexander Fridback vill anmäla Aftonbladet för att hans skyddade identitet har kopplats ihop med hans aliasidentitet som Egor Putilov. Inte för att han har förolämpats som varande "Tobias Lagerfeldt". Men om det är som du säger så får vi förhoppningsvis så småningom veta vad Aftonbladet har för bevisning.
Citera
2016-09-30, 23:44
Medlem
langaocbs avatar
Jag älskar såna här mysterier och tankarna går till Lee Harvey Oswald.
Vem i helvete är den här människan och vem har han egentligen jobbat för?
Rysk inflytelseagent, dubbelagent , trippelagent, en homosexuell idealist som blivit radikaliserad till Sverigedemokrat?!
Vem har han spelat för och vem har han spelat?
Citera
2016-10-01, 05:15
Medlem
Ingen tycks hittills, vad jag vet, ha varit inne på spåret att Putilov kan ha varit nyttig för SÄPO? Putilov verkar att ha haft kontakter både åt vänster, åt höger och kanske också i kriminella kretsar.

I själva verket kanske Putilov har gjort vårt fosterland en stor tjänst även om det är väldigt få som har inblick i detta och framförallt inte Putilov själv?

SÄPO kanske har mappen full med spännande kontakter som Putilov har och har haft?

Att SÄPO formellt är förbjudna till många slags spanningsaktiviteter inom landet behöver inte betyda att det inte går att byta information med andra länders säkerhetsjänster. Ett mail som du tror att du skickar inom landet har kanske i många fall passerat många andra länder innan det når grannkvarteret. Det har du ingen som helst kontroll eller vetskap om.

Om SÄPO har godkänt honom kan det ha skett samtidigt som SÄPO har gnuggat händerna till allt gott som de förväntade sig skulle trilla ur godispåsen.
Senast redigerad av Konrad 2016-10-01 kl. 05:20.
Citera
2016-10-01, 06:23
Medlem
Tror inte det har nämnts men jag noterade nyss att "Putilov" har ett livejournal-alias som heter Rabies-Rabbit (http://rabies-rabbit.livejournal.com) där han på ryska under perioden 2010-2014 publicerat inlägg om sina uppenbarligen mycket omfattande resor, bland annat "Från Amsterdam till Vancouver via Asien" där han bland annat tycks ha besökt Turkiet, Syrien, Iran och Pakistan. Ett stort antal av (om inte alla) hans journalistiska artiklar som publicerats i rysk press under "Jegor Putilov" är också tillgängliga där, bland annat från Mali, Egypten och Ukraina.

Jag har läst några slumpvis utvalda artiklar på den bloggen och väldigt mycket av det han skriver är tydligt kritiskt mot den ryska regimen så om han inte har genuina sådana åsikter så har han åtminstone gjort ett mycket gediget arbete för att lägga ut dimridåer med publicerade artiklar i rysk oppositionell media under ett flertal år.

Totalt har rabies-rabbit-kontot (som senast uppdaterades för en vecka sedan) skrivit 95 inlägg och nära 4000 kommentarer. Kontot har nära 1300 "friends".

Det framgår för övrigt i det sista inlägget på bloggen att han fått en bok om sina Asienresor publicerad: http://www.labirint.ru/books/442416/ Som författare till boken anges "Jegor Aleksejevitj Putilov" där Aleksejevitj är fadersnamnet (pappan till "Egor Putilov"-identiteten ska alltså ha hetat Aleksej, men det är väl förmodligen också bara en del i pseudonymen).

Lutar mer och mer åt att killen är genuin. Om han bara kunde förklara den skyddade identiteten och husköpet lite bättre så tror jag vi skulle kunna lägga den här skandalen åt sidan.
Citera
2016-10-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lebensmuede
Snälla. Det är inte alls konstigt att han skriver en bra svenska. Jag skriver till exempel ofta en bättre (grammatiskt sett) franska än många infödda fransmän, men min talade franska är knagglig och saknar totalt flyt. Med den svenska flumskolan som inte kan lära ut skillnaden på "de" och "dem" och dylikt, så kan en välutbildad ryss naturligtvis framstå som ett geni i jämförelse.

Om Putilov har valts ut i Ryssland efter fullbordad värnplikt just för att skickas till Sverige så har han naturligtvis intensivstuderat svenska, speciellt skriftlig sådan för att t ex kunna arbeta som frilansare i Sverige. Då är nivån på hans språk inte alls underlig. Hans talade svenska är inte heller den dålig, om man bortser från brytningen vilket lätt färgar ens omdöme om språkförmågan (brytningen syns ju inte i skrift).

Med reservation för att Putilov skulle vara extremt språkbegåvad, angränsande till språkgeni, är sannolikheten för att han själv - utan hjälp med korrigering och korrekturläsning - författat en del av de inlägg på svenska jag läst på hans blogg o.s.v. nästintill obefintlig. Det du beskriver avseende talat jämfört med skrivet språk är riktigt - det skrivna språket kan man ge betänketid vilket inte fungerar i tal.

Språkutvecklingen följer ett visst mönster hos människan och det är nästintill omöjligt att lära sig ett nytt språk på "modersmålsnivå" efter puberteten. Putilovs skrivna språk innehåller inslag som är mycket ovanliga för en icke-svenskfödd person, på samma sätt som att även om jag skulle lära mig grammatiskt perfekt persiska skulle jag ändå inte kunna formulera vissa saker skriftligt eftersom det förutöver språknivån även har med kultur, värderingar och uttryck att göra. Barnramsor, rim, dialekter, vad som sägs mellan raderna o.s.v. bygger upp en språkvärld som är nästintill omöjlig att anskaffa sig som vuxen.
Citera
2016-10-01, 13:36
Medlem
Har nu lyssnat på podden. Intressant. Men det ger egentligen inte särskilt många svar.

Putilov duckar för de centrala frågorna. Han kan vara genuin, men inte fattat hur alias och hans tillvägagångssätt kommer att uppfattas i det svenska samhället och den svenska mediakulturen. Att han kan ha blivit adresserad av svenskt kontraspionage är inte heller helt omöjligt.

Men, det finns fortfarande saker som stör mig.

1. Att få fram uppgifter om honom trots skyddad identitet har inte varit särskilt svårt. D.v.s. att för främmande makt eller kriminella med hyfsad hjärnkapacitet har/är det inte heller särskilt svårt. Att skyddad identitet getts utifrån en mycket kvalificerad hotbild är därmed inte särskilt sannolikt.

2. Putilov/Fridback's affärspartner har också skyddad identitet. De startade affärsverksamhet i Sverige inte långt efter att Putilov kom hit. Frågan är bara om de bådas skyddade identiteter hänger ihop d.v.s. har samma grund.

3. Även om Putilov skulle vara regimkritiker och ha ådragit sig den ryska maktens ogillande finns ingen anledning för honom att vägra berätta mer om sin bakgrund m.m. Rysk säkerhetstjänst, om han redan tidigare fallit i onåd, har garanterat full koll på honom, vad/var han läst, vad han gjort o.s.v. och ur den synvinkeln spelar det mindre roll vad han berättar. Vill han inte berätta så har det alltså andra anledningar.

4. Jag kanske har lyssnat dåligt på podden, men jag tycker mig sakna frågor som "har du gjort militärtjänst i ryssland och i så fall var/när?", "vad gjorde du i Indien?" o.s.v. (Förresten - förutom ren semester - varför/hur hamnar en migrationsintresserad ryss i Indien av alla ställen?)

5. Husaffären gav han en delvis förklaring till. Men jag blev nyfiken på det han sa om brygglån. Privata brygglån? Banklån? Framförallt är det märkligt att han lyckas dra ihop brygglån och köpa en fastighet för halva värdet men sedan säljer pga hög ränta/lån? Att belåna fastigheten borde ju inte ha varit något problem eftersom han fått den till halva priset och hyra ut den hade enkelt kunna ge en god intäkt. Han var däremot noga med att säga att han betalat vinstskatt. Det är något i hela den där historien som inte går ihop.

Ska lyssna ett varv till och fundera lite ytterligare.
Citera
2016-10-01, 13:56
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Ingen tycks hittills, vad jag vet, ha varit inne på spåret att Putilov kan ha varit nyttig för SÄPO? Putilov verkar att ha haft kontakter både åt vänster, åt höger och kanske också i kriminella kretsar.
.

Jo, jag menade på att så kanske var fallet mellan raderna (Agent/dubbelagent/trippelagent).
Soppan stinker och det är möjligt att vi göds med desinformation ändå från regeringsnivå från Ryssland , Sverige eller båda två.
Citera
2016-10-01, 14:37
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Har nu lyssnat på podden. Intressant. Men det ger egentligen inte särskilt många svar.

Putilov duckar för de centrala frågorna. Han kan vara genuin, men inte fattat hur alias och hans tillvägagångssätt kommer att uppfattas i det svenska samhället och den svenska mediakulturen. Att han kan ha blivit adresserad av svenskt kontraspionage är inte heller helt omöjligt.

Men, det finns fortfarande saker som stör mig.

1. Att få fram uppgifter om honom trots skyddad identitet har inte varit särskilt svårt. D.v.s. att för främmande makt eller kriminella med hyfsad hjärnkapacitet har/är det inte heller särskilt svårt. Att skyddad identitet getts utifrån en mycket kvalificerad hotbild är därmed inte särskilt sannolikt.

2. Putilov/Fridback's affärspartner har också skyddad identitet. De startade affärsverksamhet i Sverige inte långt efter att Putilov kom hit. Frågan är bara om de bådas skyddade identiteter hänger ihop d.v.s. har samma grund.
I en annan tråd om Putilov skriver användaren Jesusandme:
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusandme
Frågan var alldeles berättigad, svaret är att s.k. asylskäl var helt påhittade. Han o ex-pojkvännen uppgav att deras bögeri och inblandning i Novaja Gazeta ( de var ej alls anställda av denna tidning) var ett hot mot deras liv.
(FB) Aftonbladets publicering av artikeln "Ge asylsökare och illegala invandrare rösträtt"
Det låter inte helt osannolikt med tanke på vad Putilov sa i intervjun, dvs att han kom på anknytning. Det kan också förklara varför affärspartnern även har skyddad identitet, om man antar att affärspartnern är samma person som "partnern".

Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
3. Även om Putilov skulle vara regimkritiker och ha ådragit sig den ryska maktens ogillande finns ingen anledning för honom att vägra berätta mer om sin bakgrund m.m. Rysk säkerhetstjänst, om han redan tidigare fallit i onåd, har garanterat full koll på honom, vad/var han läst, vad han gjort o.s.v. och ur den synvinkeln spelar det mindre roll vad han berättar. Vill han inte berätta så har det alltså andra anledningar.

4. Jag kanske har lyssnat dåligt på podden, men jag tycker mig sakna frågor som "har du gjort militärtjänst i ryssland och i så fall var/när?", "vad gjorde du i Indien?" o.s.v. (Förresten - förutom ren semester - varför/hur hamnar en migrationsintresserad ryss i Indien av alla ställen?)

5. Husaffären gav han en delvis förklaring till. Men jag blev nyfiken på det han sa om brygglån. Privata brygglån? Banklån? Framförallt är det märkligt att han lyckas dra ihop brygglån och köpa en fastighet för halva värdet men sedan säljer pga hög ränta/lån? Att belåna fastigheten borde ju inte ha varit något problem eftersom han fått den till halva priset och hyra ut den hade enkelt kunna ge en god intäkt. Han var däremot noga med att säga att han betalat vinstskatt. Det är något i hela den där historien som inte går ihop.

Ska lyssna ett varv till och fundera lite ytterligare.
Citera
2016-10-01, 15:15
Medlem
Putilov ska bland annat haft samröre med en kriminell ryss men kan det i själva verket ha varit så att han har varit dennes toyboy och som ersättning för sina tjänster som sådan fått köpa ryssens fastighet till underpris som denne annars inte kunnat avyttra. Ingenting utesluter det andra i denna märkliga historia rörande Putilov.
Citera
2016-10-01, 15:51
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poccua
Tror inte det har nämnts men jag noterade nyss att "Putilov" har ett livejournal-alias som heter Rabies-Rabbit (http://rabies-rabbit.livejournal.com) där han på ryska under perioden 2010-2014 publicerat inlägg om sina uppenbarligen mycket omfattande resor, bland annat "Från Amsterdam till Vancouver via Asien" där han bland annat tycks ha besökt Turkiet, Syrien, Iran och Pakistan. Ett stort antal av (om inte alla) hans journalistiska artiklar som publicerats i rysk press under "Jegor Putilov" är också tillgängliga där, bland annat från Mali, Egypten och Ukraina.

Jag har läst några slumpvis utvalda artiklar på den bloggen och väldigt mycket av det han skriver är tydligt kritiskt mot den ryska regimen så om han inte har genuina sådana åsikter så har han åtminstone gjort ett mycket gediget arbete för att lägga ut dimridåer med publicerade artiklar i rysk oppositionell media under ett flertal år.

Totalt har rabies-rabbit-kontot (som senast uppdaterades för en vecka sedan) skrivit 95 inlägg och nära 4000 kommentarer. Kontot har nära 1300 "friends".

Det framgår för övrigt i det sista inlägget på bloggen att han fått en bok om sina Asienresor publicerad: http://www.labirint.ru/books/442416/ Som författare till boken anges "Jegor Aleksejevitj Putilov" där Aleksejevitj är fadersnamnet (pappan till "Egor Putilov"-identiteten ska alltså ha hetat Aleksej, men det är väl förmodligen också bara en del i pseudonymen).

Lutar mer och mer åt att killen är genuin. Om han bara kunde förklara den skyddade identiteten och husköpet lite bättre så tror jag vi skulle kunna lägga den här skandalen åt sidan.

Jag lutar också åt det, alltså att han var genuint Putinkritisk och mer vänster än höger. Sen jobbade han på migrationsverket och började rapportera om det, utifrån vad han tyckte var vansinniga förhållanden. Det kan han ha tyckt själv utan att vara agent för Putin. Att sitta kvar länge på kvällarna på Migrationsverket måste väcka misstankar, alltså det får inte myndigheten låta passera obemärkt, MEN det kan faktiskt ha handlat om att var något av en Janne Josefsson.
Det kan också ha handlat mer om ett missförstånd än en medveten manipulation att han tog anställning på sd:s kansli och fortsatte skriva artiklar.
Så länge den skyddade identiteten och husaffären är gåtor är det svårt att tro något bestämt alls.

Det är en energisk kille i alla fall, hoppas att han får möjlighet att använda sin talang inom journalistiken på något sätt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in