2016-09-30, 14:39
Medlem
Putilov på seminarium om rysk propagandaförmåga (från 25 februari 2015).
Kan ses vid dessa tidpunkter:
(1:25:57-1:26:15)
(1:37:48-1:38:15)
(1:39:43-1:44:00)
Senast redigerad av derfilo999 2016-09-30 kl. 14:45.
Citera
2016-09-30, 16:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av negerbengt
Egor Putilov blir avklädd och våldtagen. Älska radio bubb.la

Jag har extremt svårt för att lyssna på Putilov, känner att jag måste kämpa mig igenom detta. Kan du berätta lite om nån godbit?
Citera
2016-09-30, 16:33
Medlem
Jag trodde att hans talade svenska hade blivit bättre i och med historiepodden.

Antingen är han inte Alexander Myhrstedt, eller så skickade EP någon annan till den podden.
Citera
2016-09-30, 17:05
Medlem
Flus avatar
Fokus har en artikel om Putilov i veckans nummer.
Artikeln innehåller inget jag inte kände till tidigare, förutom att Putilov tydligen blev anmäld av sina kolleger på Migrationsverket. De tyckte det var misstänkt att han brukade sitta och knappra på sin personliga dator sent på kvällarna på kontoret.
Artikeln innehåller även en del om Putins trollfabriks stöd till europeiska högerpopulistiska partier och Trump.
http://www.fokus.se/2016/09/vem-ar-egor-putilov/
(Hela artikeln finns inte gratis på nätet.)
Citera
2016-09-30, 17:24
Medlem
Ett par grejer bekräftades i intervjun men en hel del förblir oklart:
  • Han kom till Sverige 2007 via anhöriginvandring från Indien där han spenderat längre tid - han hade alltså av allt att döma träffat en svensk partner där
  • Han var först (med start 2010) verksam som journalist i ryska medier, under alias Jegor Putilov [korrekt transkribering], bland annat tidningarna och webpublikationerna Profil, Ogonyok, Snob, Colta.ru och Expert.
  • Han var ganska förtegen om sitt liv i Ryssland men hävdar att han föddes i Moskva och studerade juridik/statskunskap och jobbade ett tag på advokatbyrå med inriktning på migrationsfrågor
  • Under sin tjänst på Migrationsverket (vilken utgjordes av totalt 9 månaders jobb under perioden 2012-2015 - avbruten av journalistresor till bl a Ukraina och arabiskstudier i Kairo) genomgick han en förändring som förenklat kan beskrivas som en glidning från vänster till höger på den politiska skalan
  • Angående husaffären antydde han att han hade betydligt mer än 200 tusen på kontot och därför inte behövde låna 5.8 miljoner, vilket det tidigare framstått som. Han vägrade dock svara på andra frågor om husaffären eller vad han gjort av pengarna.

Fortfarande oklart:
  • När har "Putilov" flyttat mellan Sverige och Danmark och varför. Han beskrivs på tidningen Snob som "rysk-dansk journalist som talar flytande danska". Talar han danska lika bra som svenska? Har han skrivit även på danska?
  • Vilken typ av hotbild motiverar skyddad identitet och när fick han det? Han antydde att hotet kom från Ryssland men vad han skrivit på ryska (om något alls) innan han blev "Putilov" är okänt. Han tycks också ha skyltat vitt och brett med sitt riktiga foto vilket rimmar illa med att han var rädd att bli gripen och igenkänd i krigszoner. Som "Putilov" kan jag inte se att han skrivit något som är känsligt nog för att skapa någon hotbild.
  • Vilka kontakter var det som ledde till det fantastiskt tursamma (om man får tro honom) husköpet? Visste han att säljaren var fängslad eller höll på att fängslas?
  • Hur hade han tjänat ihop tillräckligt (om det nu var betydligt mer än 200 tusen som han antydde) med pengar för att sedan kunna få kortfristiga lån på resten upp till totalt 6 miljoner.
  • Var det han som låg bakom Tobias Lagerfeldt-artikeln?

Mina slutsatser så här långt är att om den skyddade identiteten och den suspekta husaffären kunde få rimliga förklaringar så skulle jag kunna köpa att han är en ärlig snäll kille med goda avsikter.
Citera
2016-09-30, 17:33
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poccua
  • Han kom till Sverige 2007 via anhöriginvandring från Indien där han spenderat längre tid - han hade alltså av allt att döma träffat en svensk partner där
  • Han var först (med start 2010) verksam som journalist i ryska medier, under alias Jegor Putilov [korrekt transkribering], bland annat tidningarna och webpublikationerna Profil, Ogonyok, Snob, Colta.ru och Expert.
  • Han var ganska förtegen om sitt liv i Ryssland men hävdar att han föddes i Moskva och studerade juridik/statskunskap och jobbade ett tag på advokatbyrå med inriktning på migrationsfrågor
  • Under sin tjänst på Migrationsverket (vilken utgjordes av totalt 9 månaders jobb under perioden 2012-2015 - avbruten av journalistresor till bl a Ukraina och arabiskstudier i Kairo) genomgick han en förändring som förenklat kan beskrivas som en glidning från vänster till höger på den politiska skalan
  • Angående husaffären antydde han att han hade betydligt mer än 200 tusen på kontot och därför inte behövde låna 5.8 miljoner, vilket det tidigare framstått som. Han vägrade dock svara på andra frågor om husaffären eller vad han gjort av pengarna.

Fortfarande oklart:
  • När har "Putilov" flyttat mellan Sverige och Danmark och varför. Han beskrivs på tidningen Snob som "rysk-dansk journalist som talar flytande danska". Talar han danska lika bra som svenska? Har han skrivit även på danska?
  • Vilken typ av hotbild motiverar skyddad identitet och när fick han det? Han antydde att hotet kom från Ryssland men vad han skrivit på ryska (om något alls) innan han blev "Putilov" är okänt. Han tycks också ha skyltat vitt och brett med sitt riktiga foto vilket rimmar illa med att han var rädd att bli gripen och igenkänd i krigszoner. Som "Putilov" kan jag inte se att han skrivit något som är känsligt nog för att skapa någon hotbild.
  • Vilka kontakter var det som ledde till det fantastiskt tursamma (om man får tro honom) husköpet? Visste han att säljaren var fängslad eller höll på att fängslas?
  • Hur hade han tjänat ihop tillräckligt (om det nu var betydligt mer än 200 tusen som han antydde) med pengar för att sedan kunna få kortfristiga lån på resten upp till totalt 6 miljoner.
  • Var det han som låg bakom Tobias Lagerfeldt-artikeln?

Mina slutsatser så här långt är att om den skyddade identiteten och den suspekta husaffären kunde få rimliga förklaringar så skulle jag kunna köpa att han är en ärlig snäll kille med goda avsikter.

200 000 är vad han betalat enligt köpebrevet iaf?
Citera
2016-09-30, 17:44
Medlem
Citat:
Han kom till Sverige 2007 via anhöriginvandring från Indien där han spenderat längre tid - han hade alltså av allt att döma träffat en svensk partner där

"Partner" är detta att tolka som att han är homosexuell i sin läggning?
Citera
2016-09-30, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
"Partner" är detta att tolka som att han är homosexuell i sin läggning?

Nej. Det kan betyda både man och kvinna. Han ville inte gå in på det. Det kan också betyda att det handlade om ett skenförhållande. Jag har inte hört hela intervjun ännu men jag har svårt att köpa att han fått skyddad identitet (och bytt namn) pga att han som journalist skrivit saker om Ryssland och hotats därför. I så fall kan man fråga sig varför journalister som rapporterar från olika diktaturer eller rapporterar om SD och därför utsätts för hot inte behöver byta namn. Putilov ville inte heller utveckla sin förklaring närmare. Man kan undra om det finns en helt annan och mer privat förklaring till hans skyddade identitet. Han svamlar i frågan om huruvida han har ännu fler identiteter än Putilov och Fridback men erkänner att han har ett privat FB-konto i ett annat namn. Vidare är inte hans förklaring till hur han förvandlades från en vänstermänniska till en SD-anhängare under sin kortvariga anställning på Migrationsverket inte trovärdig, särskilt med tanke på att han jobbade med asylprövning endast så länge att han hann vara handläggare i 15 ärenden. Dessutom sökte han, trots sin åsikt om Migrationsverket, återigen jobb där så sent som hösten 2015, dock utan framgång.

Han passade frågorna om han haft kontakt med SD innan han erbjöds jobb där. Han ville inte lämna någon kommentar där. Han påstod dock att han inte kände Ekeroth innan han började jobba på SD.

Hans förklaringar till husaffären har inte lyssnat på ännu.
Citera
2016-09-30, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Är väldigt nyfiken på vem det är som spökskriver/spökrättar inlägg och artiklar åt Putilov/Fridback. Han har hjälp av (minst) en skicklig skribent som har lärt sig svenska under barndomsåren eller är helsvensk. Den personen kan omöjligen vara helt ovetande om vad Putilov/Fridback egentligen håller på med och är därmed själv tämligen inknuten till verksamheten.
Snälla. Det är inte alls konstigt att han skriver en bra svenska. Jag skriver till exempel ofta en bättre (grammatiskt sett) franska än många infödda fransmän, men min talade franska är knagglig och saknar totalt flyt. Med den svenska flumskolan som inte kan lära ut skillnaden på "de" och "dem" och dylikt, så kan en välutbildad ryss naturligtvis framstå som ett geni i jämförelse.

Om Putilov har valts ut i Ryssland efter fullbordad värnplikt just för att skickas till Sverige så har han naturligtvis intensivstuderat svenska, speciellt skriftlig sådan för att t ex kunna arbeta som frilansare i Sverige. Då är nivån på hans språk inte alls underlig. Hans talade svenska är inte heller den dålig, om man bortser från brytningen vilket lätt färgar ens omdöme om språkförmågan (brytningen syns ju inte i skrift).
Citera
2016-09-30, 19:21
Medlem
Flus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Rykande färsk intervju med Egor. 55 minuter, har inte hunnit lyssna på den ännu.

Fredag 30 September – Gäst: Egor Putilov by radio bubb.la via #soundcloud https://soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov?utm_source=soundcloud&utm_campaign=wtshare &utm_medium=Twitter&utm_content=https%3A//soundcloud.com/radiobubbla/fredag-30-september-gast-egor-putilov

/Provokatör
Intressant att han säger sig ha studerat juridik, precis som "Tobias Lagerfeldt".
Bevisbördan i Lagerfeldtfallet ligger hos Aftonbladet. Antagligen har AB kopplat ihop Putilovs och Lagerfeldts email adresser med hjälp av Piscatus databas på samma sätt som Researchgruppen gör när de hänger ut personer med fel åsikter. Tydligen har Putte anmält tidningen till JK för förtal. Då blir de kanske tvungna att lägga korten på bordet.
Två andra saker som kom fram:
Putilov förnekar att han är "Sara Lund".
Han har en profil under annan pseudonym på en dejtingsida.
Citera
2016-09-30, 19:49
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flu

Men det är vanligt (behöver inte vara skumt alls)
Citera
2016-09-30, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flu
Intressant att han säger sig ha studerat juridik, precis som "Tobias Lagerfeldt".
Bevisbördan i Lagerfeldtfallet ligger hos Aftonbladet. Antagligen har AB kopplat ihop Putilovs och Lagerfeldts email adresser med hjälp av Piscatus databas på samma sätt som Researchgruppen gör när de hänger ut personer med fel åsikter. Tydligen har Putte anmält tidningen till JK för förtal. Då blir de kanske tvungna att lägga korten på bordet.
Två andra saker som kom fram:
Putilov förnekar att han är "Sara Lund".

Aftonbladet har förklarat hur de kom fram till att "Tobias Lagerfledt" är Putilov/Fridback. "Tobias Lagerfeldts" artikel och mail kom från ett konto som kunde kopplas till Fridbacks e-postadress i Riksdagen. Därmed inte sagt att någon annan med tillgång till Fridbacks e-post adress i Riksdagen kunde ha skickat artikeln och därav följande mailet om "Tobias Lagerfeldts" påstådd skyddade identitet. Samma person måste också ha lagt ut bilden på den ryska hockeyspelaren i artikeln som hen skrev som "Tobias Lagerfeldt". Som jag förstår det så anmäler man inte förtal till JK. Förtal är ett brott och det ska anmälas till polisen. Jag vet inte vad Putilov/ Fridback ska ha anmält till JK. Kanske kan du, eller någon annan, förklara vad det är som han har anmält till JK. När det gäller "Sara Lund" så kostar det ingenting för Putilov/Fridback att förneka då det inte finns någon som vill eller kan gräva i det. "Sara Lund" är inte intressant överhuvudtaget eftersom det står alla fritt att skapa Facebookprofiler i olika namn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in