Citat:
Nu är det faktiskt så att jag inte hävdat att frysreaktioner vid våldtäkt är bevisat. Det har du hittat på. Det jag däremot menar är att det finns visst vetenskapligt stöd för att orörlighet som svar på våldtäkt och sexuella övergrepp skulle vara en ofrivillig handling. Så här skrev jag in mitt första inlägg i tråden:
Artikelnjag länkade till ovan har titeln "Neuroscience evidence counters a rape myth". Jag tror att de flesta förstår av titeln att artkeln handlar om topic.
Du skriver att de studier jag länkat till handlar om tonisk immobilitet. Hur kan du veta det när du inte läst dem 🤔?
I en av artikel som jag länkat - Freezing revisited: coordinated autonomic and central optimization of threat coping (2022) står det något annat. Jag tror att de flesta kan göra en koppling mellan artikelns titel och topic. Här menar författarna att frysningreaktionen "freezing" nog borde ses som en komplex och ändamålsenlig reaktion på fara i stället för , som tidigare, en passiv och kortvarig reaktion. Forskarna sätter inte likhetstecken mellan "freezing" och tonisk immobilitet.
Artikelnjag länkade till ovan har titeln "Neuroscience evidence counters a rape myth". Jag tror att de flesta förstår av titeln att artkeln handlar om topic.
Du skriver att de studier jag länkat till handlar om tonisk immobilitet. Hur kan du veta det när du inte läst dem 🤔?
I en av artikel som jag länkat - Freezing revisited: coordinated autonomic and central optimization of threat coping (2022) står det något annat. Jag tror att de flesta kan göra en koppling mellan artikelns titel och topic. Här menar författarna att frysningreaktionen "freezing" nog borde ses som en komplex och ändamålsenlig reaktion på fara i stället för , som tidigare, en passiv och kortvarig reaktion. Forskarna sätter inte likhetstecken mellan "freezing" och tonisk immobilitet.
Traditional views conceptualized threat anticipatory freezing merely as a passive fear state9–11. However, there is increasing acknowledgement that this behaviour is not passive and may differ from the fright-related immobility that is observed after the dreaded thing has happened1,7,12,13. In this article, we propose that post-encounter freezing involves complex cognitive operations aimed at assessing the nature of the threat and planning for appropriate responses, as well as complex somatic processes geared towards action preparation. Crucial aspects of such preparation are that bodily responses should remain concealed, to avoid inadvertently alerting the predator, and that cognitive responses be sharpened, which involves minimizing exteroceptive and interoceptive sources ofOkej. I så fall är alla skriverier om domar, RFSU etc off-topic i den här tråden.
noise14
Jag lämnade det här, men sakläget är fortfarande att existensen av en frysreaktion vid våldtäkt som du själv skriver ovan inte är bevisad. Men man kan gå mycket längre än så. Det finns inga belägg öht för att den skulle existera i den form den ofta förutsätts inom juridiken och presenterades i den svenska studie som var mest omtalad.
Det innebär inte att det inte existerar någon form av ofrivillig passivitet som reaktion på fara. De studier du länkat till menar - på olika sätt så vitt jag förstår - att det det finns sådana reaktioner.
Det är inget jag i sig ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är att det finns en ofrivillig reaktion som yttrar sig i att ett våldtäktsoffer direkt som svar på ett hotfull situation inte förmår göra motstånd eller fly och att denna ofrivilliga reaktion håller i sig under en längre tid.
Det är uppenbarligen inte sant. Instinkten att fly eller fäkta är mycket stark och för att den skall slåss ut krävs mycket extrema och ovanliga förutsättningar. Normalt sett har ett potentiellt våldtäktsoffer alla möjligheter att välja att inte vara passiv och därmed bli ett lätt offer.