2025-05-27, 22:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Nu är det faktiskt så att jag inte hävdat att frysreaktioner vid våldtäkt är bevisat. Det har du hittat på. Det jag däremot menar är att det finns visst vetenskapligt stöd för att orörlighet som svar på våldtäkt och sexuella övergrepp skulle vara en ofrivillig handling. Så här skrev jag in mitt första inlägg i tråden:

Artikelnjag länkade till ovan har titeln "Neuroscience evidence counters a rape myth". Jag tror att de flesta förstår av titeln att artkeln handlar om topic.

Du skriver att de studier jag länkat till handlar om tonisk immobilitet. Hur kan du veta det när du inte läst dem 🤔?

I en av artikel som jag länkat - Freezing revisited: coordinated autonomic and central optimization of threat coping (2022) står det något annat. Jag tror att de flesta kan göra en koppling mellan artikelns titel och topic. Här menar författarna att frysningreaktionen "freezing" nog borde ses som en komplex och ändamålsenlig reaktion på fara i stället för , som tidigare, en passiv och kortvarig reaktion. Forskarna sätter inte likhetstecken mellan "freezing" och tonisk immobilitet.
Traditional views conceptualized threat anticipatory freezing merely as a passive fear state9–11. However, there is increasing acknowledgement that this behaviour is not passive and may differ from the fright-related immobility that is observed after the dreaded thing has happened1,7,12,13. In this article, we propose that post-encounter freezing involves complex cognitive operations aimed at assessing the nature of the threat and planning for appropriate responses, as well as complex somatic processes geared towards action preparation. Crucial aspects of such preparation are that bodily responses should remain concealed, to avoid inadvertently alerting the predator, and that cognitive responses be sharpened, which involves minimizing exteroceptive and interoceptive sources of
noise14
Okej. I så fall är alla skriverier om domar, RFSU etc off-topic i den här tråden.

Jag lämnade det här, men sakläget är fortfarande att existensen av en frysreaktion vid våldtäkt som du själv skriver ovan inte är bevisad. Men man kan gå mycket längre än så. Det finns inga belägg öht för att den skulle existera i den form den ofta förutsätts inom juridiken och presenterades i den svenska studie som var mest omtalad.

Det innebär inte att det inte existerar någon form av ofrivillig passivitet som reaktion på fara. De studier du länkat till menar - på olika sätt så vitt jag förstår - att det det finns sådana reaktioner.

Det är inget jag i sig ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är att det finns en ofrivillig reaktion som yttrar sig i att ett våldtäktsoffer direkt som svar på ett hotfull situation inte förmår göra motstånd eller fly och att denna ofrivilliga reaktion håller i sig under en längre tid.

Det är uppenbarligen inte sant. Instinkten att fly eller fäkta är mycket stark och för att den skall slåss ut krävs mycket extrema och ovanliga förutsättningar. Normalt sett har ett potentiellt våldtäktsoffer alla möjligheter att välja att inte vara passiv och därmed bli ett lätt offer.
Citera
2025-05-27, 22:46
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag lämnade det här, men sakläget är fortfarande att existensen av en frysreaktion vid våldtäkt som du själv skriver ovan inte är bevisad. Men man kan gå mycket längre än så. Det finns inga belägg öht för att den skulle existera i den form den ofta förutsätts inom juridiken och presenterades i den svenska studie som var mest omtalad.

Det innebär inte att det inte existerar någon form av ofrivillig passivitet som reaktion på fara. De studier du länkat till menar - på olika sätt så vitt jag förstår - att det det finns sådana reaktioner.

Det är inget jag i sig ifrågasätter. Det jag ifrågasätter är att det finns en ofrivillig reaktion som yttrar sig i att ett våldtäktsoffer direkt som svar på ett hotfull situation inte förmår göra motstånd eller fly och att denna ofrivilliga reaktion håller i sig under en längre tid.

Det är uppenbarligen inte sant. Instinkten att fly eller fäkta är mycket stark och för att den skall slåss ut krävs mycket extrema och ovanliga förutsättningar. Normalt sett har ett potentiellt våldtäktsoffer alla möjligheter att välja att inte vara passiv och därmed bli ett lätt offer.

Men om våldtäkten sker inom tex en våldsam relation så är troligen offret redan mer eller mindre passiviserad. Kanske inte så att offret fullständigt "fryser" men ändå mer eller mindre "låter det ske" för att inte förvärra läget ännu mer.

Eller handlar detta enbart om överfallsvåldtäkter?

Menar forskningen att själva frysreaktionen är kortvarig och att offret därefter borde kunna slå sig fri?
Citera
2025-05-30, 15:24
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Men om våldtäkten sker inom tex en våldsam relation så är troligen offret redan mer eller mindre passiviserad. Kanske inte så att offret fullständigt "fryser" men ändå mer eller mindre "låter det ske" för att inte förvärra läget ännu mer.

Eller handlar detta enbart om överfallsvåldtäkter?

Att brottsoffret kan välja passivitet för att han eller hon upplever att motstånd skulle kunna leda till grovt våld är en sak som det inte finns minsta anledning att betvivla. Men då handlar det ju inte om en ”frysreaktion” som är ofrivillig och där kroppen går emot offrets önskan att kämpa eller fly utan ett logiskt övervägande.

Det myten består i är att man medvetet blandar ihop dessa två saker.

Citat:
Menar forskningen att själva frysreaktionen är kortvarig och att offret därefter borde kunna slå sig fri?

Så vitt jag förstod av de olika rapporterna finns det lite olika syn på frysreaktionen. Men ja, man menar att det finns ett övergående tillstånd som innebär en paus i vår grundläggande reaktion att svara på fara med att antingen fly eller kämpa, en paus där individen instinktivt bedömer alternativen.

Det finns sedan också den toniska immobiliteten - den äkta frysreaktionen - som innebär att djuret ”spelar död”, dvs helt stänger ned som en respons på ett akut och dödligt hot där ett individen upplever ett starkt trauma. Som en dödsförskräckt pungråtta. Det skulle förstås också kunna uppkomma i våldtäktsituationer, men det är ett exceptionellt tillstånd som svar på en exceptionell situation. Att det skulle vara utbrett vid våldtäktssituationer generellt är inte rimligt. Det verkar också som forskningen är oklar i vilken en pungråttas reaktioner kan jämföras med en människas. Vi har en större logisk förmåga att rationalisera känslor och rädslor som bör spela in.
Citera
2025-05-30, 15:31
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Kvinnor är rädda varelser och som man måste man vara medveten om det.

En gång var jag full och väldigt på för att ligga med en tjej.
Jag i princip tjatade till att hon skulle följa med mig upp och till slut sa hon ja.
När vi började få av oss kläderna var jag så jävla upphetsad och innan vi ens han börja knulla skrek hon bara " nej!, jag vill inte".

Där tog det stopp och jag sa förlåt, fast konstigt nog låg vi med varandra helt nyktra några veckor efter när hon hälsade på mig för att studera.

Jag är man, men även jag har upplevt en sådan känsla att man blir så rädd att man inte vågar göra nåt alls.
Blev rånad i spanien en sommar av 2 stora negrer och när han började ta på mig och känna om jag hade nåt i fickorna var jag jävligt rädd.
Känns som om han hade tryckt in ett finger i röven på mig så hade jag inte vågat göra nåt alls då heller.
Citera
2025-05-30, 15:41
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Att brottsoffret kan välja passivitet för att han eller hon upplever att motstånd skulle kunna leda till grovt våld är en sak som det inte finns minsta anledning att betvivla. Men då handlar det ju inte om en ”frysreaktion” som är ofrivillig och där kroppen går emot offrets önskan att kämpa eller fly utan ett logiskt övervägande.

Så vitt jag förstod av de olika rapporterna finns det lite olika syn på frysreaktionen. Men ja, man menar att det finns ett övergående tillstånd som innebär en paus i vår grundläggande reaktion att svara på fara med att antingen fly eller kämpa, en paus där individen instinktivt bedömer alternativen.

Det finns sedan också den toniska immobiliteten - den äkta frysreaktionen - som innebär att djuret ”spelar död”, dvs helt stänger ned som en respons på ett akut och dödligt hot där ett individen upplever ett starkt trauma. Som en dödsförskräckt pungråtta. Det skulle förstås också kunna uppkomma i våldtäktsituationer, men det är ett exceptionellt tillstånd som svar på en exceptionell situation. Att det skulle vara utbrett vid våldtäktssituationer generellt är inte rimligt. Det verkar också som forskningen är oklar i vilken en pungråttas reaktioner kan jämföras med en människas. Vi har en större logisk förmåga att rationalisera känslor och rädslor som bör spela in.

Helt logiskt och rimligt resonemang.

Det vanligaste är troligen att många våldtäktsoffer blir mer eller mindre rädda/handlingsförlamade/passiva. Men att, som sagt, genomgripande "frysreaktioner" är mindre vanliga.
Senast redigerad av Jenny9 2025-05-30 kl. 15:48.
Citera
2025-05-30, 15:48
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Kvinnor är rädda varelser och som man måste man vara medveten om det.

En gång var jag full och väldigt på för att ligga med en tjej.
Jag i princip tjatade till att hon skulle följa med mig upp och till slut sa hon ja.
När vi började få av oss kläderna var jag så jävla upphetsad och innan vi ens han börja knulla skrek hon bara " nej!, jag vill inte".

Där tog det stopp och jag sa förlåt, fast konstigt nog låg vi med varandra helt nyktra några veckor efter när hon hälsade på mig för att studera.

Jag är man, men även jag har upplevt en sådan känsla att man blir så rädd att man inte vågar göra nåt alls.
Blev rånad i spanien en sommar av 2 stora negrer och när han började ta på mig och känna om jag hade nåt i fickorna var jag jävligt rädd.
Känns som om han hade tryckt in ett finger i röven på mig så hade jag inte vågat göra nåt alls då heller.

Kvinnor är inte "rädda varelser" men precis som du kände rädsla i en hotfull situation känner kvinnor rädsla i hotfulla situationer. Som tjejen som du först försökte tvinga dig på säkert kände rädsla i den situationen. Men senare under helt andra omständigheter kände sig trygg nog att ligga med dig.
Citera
2025-05-30, 15:48
Medlem
Citat:

Det fetade:
Men det är just syftet med att vissa vill likställa 'frysning' med tonisk immobilitet. Att bredda från 'exceptionella situationer' till alla situationer så att all egen agens alltid kan avskrivas (och aldrig ifrågasättas) under hela förloppet.
Senast redigerad av Stor-Men-Snabb 2025-05-30 kl. 15:50.
Citera
2025-05-30, 16:10
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det fetade:
Men det är just syftet med att vissa vill likställa 'frysning' med tonisk immobilitet. Att bredda från 'exceptionella situationer' till alla situationer så att all egen agens alltid kan avskrivas (och aldrig ifrågasättas) under hela förloppet.

Vad menar du med "under hela förloppet"?
Citera
2025-05-30, 18:23
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Det fetade:

Citat:
Vad menar du med "under hela förloppet"?

Förtydligande, när under förloppet tänker du dig att offret ska ta ansvar för att inte bli våldtagen/misshandlad/whatever?
Citera
2025-05-30, 20:26
Medlem
Citat:
Kvinnor är inte "rädda varelser" men precis som du kände rädsla i en hotfull situation känner kvinnor rädsla i hotfulla situationer. Som tjejen som du först försökte tvinga dig på säkert kände rädsla i den situationen. Men senare under helt andra omständigheter kände sig trygg nog att ligga med dig.
Generellt är kvinnor osäkra och inte alls lika trygga i situationer som män knappt bryr sig om.
Citera
2025-05-30, 20:28
Medlem
Jenny9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
Generellt är kvinnor osäkra och inte alls lika trygga i situationer som män knappt bryr sig om.

Beror kanske på olika erfarenheter på gruppnivå?
Citera
2025-05-30, 20:32
Medlem
Citat:
Beror kanske på olika erfarenheter på gruppnivå?
va?

Jag sa generellt, vet du inte vad generellt betyder?
"gennerellt är män starkare än kvinnor".
"generellt har män högre testosteron än kvinnor".
"generellt har kvinnor lättare att få sex än män"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in