2017-07-24, 23:40
Medlem
Lägg inte alla ägg i en samma korg poppar av någon anledning upp
Citera
2017-07-25, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max Seaman
Fingerprint har som bekant gått ned med sisådär 60-70% sedan tråden startades.

Av tidigare inlägg att döma hade TS en stark önskan att sitta kvar med en stor del av portföljen i FING, så utifrån dennes tystnad kan vi gissa att han är på kneget och inte hinner FB:a längre.

Lätt fånget, lätt förgånget.
Jag har aldrig trott på Fingerprint. När den stod på 640 för några år sedan. Och media hysterin var som värst. Då tänkte jag att man skulle sålt av nu och aldrig röra fingerprint igen.

Och nu med alla härvor och turer kring aktien. Varför vill man äga den då? Seriöst?
Citera
2017-07-25, 01:58
Medlem
Vad jag såg då. Det var att de säljer fingeravtrycksläsare och nu senast ögonavläsare? Det är väl allt de säljer va? För mig blir detta, som att hålla på att sälja två små komponenter till en bil.

De måste komma med ett betydligt rejälare utbud. För att imponera på mig.

Edit: Visserligen går det att tjäna rejäla kulor på nischade produkter. Men om de vill ta det till en ny nivå, måste de ha ett rejälare utbud.
Senast redigerad av Maxjohan1983 2017-07-25 kl. 02:12.
Citera
2019-10-18, 10:32
Medlem
Arnespenningars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Hejsan!

Började med aktier för 3 år sedan med ca 100.000kr som startkapital och det har gått riktigt bra.
Är nu uppe i ca 5.000.000 kr.
Frågan är om man kan leva på avkastning från dessa 5 miljoner?
Jag räknar med att ha utgifter på ca 20.000 kr per månad.

Har läst på en del aktiesidor hur index har rört sig under åren. De flesta visar på ca 10-12% per år i snitt sedan 1990-2015.

Men om vi räknar på att man går plus ca 5% per år istället för 10% för att ligga på den säkra sidan, så blir det 250.000 kr per år eller 20.800 kr per månad.
Om börsen sedan skulle fortsätta som tidigare(ca 10%) så snackar vi ju ca 40.000kr per månad.

Jag vet att man måste räkna med inflationen och skatt, men det är endast några få procent. Därav känns 5% ganska säkert?

Vad tror ni? Om jag placerar stabila large cap och sprider risken för att följa index någorlunda. Kan jag plocka ut 20.000 per månad?

Hej Sjukan!

Jag är en newbie på aktier och råkade se ditt inlägg på sidan

Du skrev
"Började med aktier för 3 år sedan med ca 100.000kr som startkapital och det har gått riktigt bra. Är nu uppe i ca 5.000.000 kr."

Min fråga är helt enkelt: Hur tusan kunde du växa från 100.000 till 5.000.000 på 3 år? Jag menar, börsen/aktier ökade inte i sådant värde på dom 3 åren. Omöjligt.

Tacksam för svar,
Arnespenningar
Citera
2019-10-18, 11:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnespenningar
Hej Sjukan!

Jag är en newbie på aktier och råkade se ditt inlägg på sidan

Du skrev
"Började med aktier för 3 år sedan med ca 100.000kr som startkapital och det har gått riktigt bra. Är nu uppe i ca 5.000.000 kr."

Min fråga är helt enkelt: Hur tusan kunde du växa från 100.000 till 5.000.000 på 3 år? Jag menar, börsen/aktier ökade inte i sådant värde på dom 3 åren. Omöjligt.

Tacksam för svar,
Arnespenningar

Han gick in tungt i Fingerprint Cards som dock rasat 80% sedan han skrev sitt inlägg! Och han har inte hörts av sedan 2016....
Citera
2019-10-18, 19:02
Medlem
Fyfan vad ägda alla blev, som inte trodde dig 😂😂😂
Tack för dagens garv! Älskar när alla är negativa och inte tror en, sen upp med bevis och helt tyst från folket som gapa att du är troll osv 😂😂😄😄

Grattis kan jag bara säga! Underbart att se
Citera
2019-10-24, 11:58
Medlem
emotallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjukan
Hejsan!

Började med aktier för 3 år sedan med ca 100.000kr som startkapital och det har gått riktigt bra.
Är nu uppe i ca 5.000.000 kr.
Frågan är om man kan leva på avkastning från dessa 5 miljoner?
Jag räknar med att ha utgifter på ca 20.000 kr per månad.

Har läst på en del aktiesidor hur index har rört sig under åren. De flesta visar på ca 10-12% per år i snitt sedan 1990-2015.

Men om vi räknar på att man går plus ca 5% per år istället för 10% för att ligga på den säkra sidan, så blir det 250.000 kr per år eller 20.800 kr per månad.
Om börsen sedan skulle fortsätta som tidigare(ca 10%) så snackar vi ju ca 40.000kr per månad.

Jag vet att man måste räkna med inflationen och skatt, men det är endast några få procent. Därav känns 5% ganska säkert?

Vad tror ni? Om jag placerar stabila large cap och sprider risken för att följa index någorlunda. Kan jag plocka ut 20.000 per månad?

Om du verkligen gått från 100k till 5 miljoner på endast 3 år, då tror jag inte att du behöver söka råd här på FB.
Citera
2023-09-17, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benk3
Fyfan vad ägda alla blev, som inte trodde dig 😂😂😂
Tack för dagens garv! Älskar när alla är negativa och inte tror en, sen upp med bevis och helt tyst från folket som gapa att du är troll osv 😂😂😄😄

Grattis kan jag bara säga! Underbart att se

Bumpar tråden rejält nu, men för ordnings skull: TS är troligtvis fucked. Han hade solklar hybris 2016 och kände sig som en kung när Fing låg på 100 SEK. Han låg nästan all in och skulle absolut inte sälja trots att den gått >100x. Nu är kursen 1,3 SEK och sjukan (TS) har inte synts till på flera år, vilket jag tolkar som att det inte gått superbra.

Så njae, "grattis" är förmodligen inte rätt ord.

Men tråden ska inte vara förgäves. Själv närmar jag mig nu samma portföljstorlek som TS satt på 2016, och jag är fast besluten att lära mig av dennes sannolika misstag. När jag inflationsjusterat bedömer mig kunna leva på avkastningen kommer jag ge mig fan på att till skillnad från TS göra slag i saken, och växla över mina riskabla tillväxtbolag till diversifierade stabila utdelare, fonder med låg kostnad och andra liknande innehav som många förnuftiga skribenter i denna tråd varit inne på.
Senast redigerad av Max Seaman 2023-09-17 kl. 14:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in