• 1
  • 2
2005-12-09, 21:53
Medlem
Söndermarkens avatar
Jag söker efter ett riktigt lyckat recpet på köttbullar.Och gärna bra trix hur man får dem extra fina och runda.
2005-12-09, 22:02
Medlem
systems avatar
Regel ett: gör dem små!

Andra tips: Du vill självklart ha i lök. Gör antingen:
a) mixa lökhack med lite vätska och blanda i.
b) ha i lökpulver (granulat). Finns att köpa på kryddhyllan.

Vitlök
-------
En självklarhet! Gör enligt ovanstående, eller finhacka och blanda in i färsen. Du ska INTE pressa med vitlökspress, det ger beska från vitlöken och det vill du inte ha. (man ska aldrig pressa vitlöt, man ska finhacka).'

Sedan är det bara din fantasi som sätter gränser.

Bra att ha i:
- Persilja
- Chili
- Salt o Peppar (självklart)

För att få dem runda:
Se till att du har rinnande vatten och kan skölja dina händer. Detta gör att färsen inte fastnar. Och glöm inte: små köttbullar är godare än stora.
2005-12-09, 22:03
Medlem
Mycket gott att ha senap i också.
2005-12-09, 22:10
Medlem
Söndermarkens avatar
Jag har mest problem med att få dem att hålla ihop.De brukar falla sönder och fastna i pannan .
2005-12-09, 22:44
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Söndermarken
Jag har mest problem med att få dem att hålla ihop.De brukar falla sönder och fastna i pannan .

För mycket vätska i så fall, testa att ha i lite mer skorpmjöl so binder vätskan.

F.ö. när det gäller runda och fina köttbullar rekommenderar jag att rulla dem med hjälp av en sked. Det går snabbt och lätt!
2005-12-09, 23:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Not_me
För mycket vätska i så fall, testa att ha i lite mer skorpmjöl so binder vätskan.

F.ö. när det gäller runda och fina köttbullar rekommenderar jag att rulla dem med hjälp av en sked. Det går snabbt och lätt!

Spritsa köttbullar är annars jävligt bra.
2005-12-09, 23:10
Medlem
Nja, för mycket skorpmjol i en köttbullesmet gör att dom färdigstekta köttbullarna kan smaka brödigt. Det som jag kan bidra till den här tråden är att följa ett av grundrecpten som finns i alla kokböcker och det håller! Sen kan man variera tillsatserna till det oändliga och det som jag brukar lägga till grundreceptet är litet grädde istället för mjölk, vitlök och rödlök istället för gul lök... Och så en matsked socker som grädde på moset... Ja variationerna är många
2005-12-10, 00:21
Medlem
systems avatar
Tillägg till ovanstående.
-------------------------------

Ströbröd = utfyllnad. Använd EJ detta om du vill göra bra mat.
Dessutom kräver allt bröd extra vätska (ägg eller vatten, exempelvis). Hoppa över bröd.

Socker = mycket bra smakförstärkare i nästan all matlagning.
En maträtt som annars är god, kan bli jättegod med lite socker. Kock-tips!

Senap = kan vara mycket bra i köttbullar. Gärna Dijonsenap.
2005-12-11, 00:10
Medlem
mobeuss avatar
Tro det eller ej - anjovis. Det skall vara Grebbestads (de rosa burkarna). Blanda smeten som vanligt. Hacka anjovisfileerna fint och blanda ned i smeten. Ta lite av spadet ocksa. Nar du sedan steker kottbullarna "smalter" anjovisen och forsvinner men lamnar en mycket god smak till kottbullarna. Aven de som inte gillar anjovis brukar gilla det eftersom det inte blir nagon direkt smak utav anjovisen utan det ger istallet en rund extra krydda till kottbullarna.
2005-12-11, 00:22
Medlem
Not_mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Tillägg till ovanstående.
-------------------------------

Ströbröd = utfyllnad. Använd EJ detta om du vill göra bra mat.
Dessutom kräver allt bröd extra vätska (ägg eller vatten, exempelvis). Hoppa över bröd.

Jojo, som sagt, men det var ju under förutsättning att han hade för mycket vätska i...
2005-12-11, 00:34
Medlem
GlittrigaGullans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mobeus
Tro det eller ej - anjovis. Det skall vara Grebbestads (de rosa burkarna). Blanda smeten som vanligt. Hacka anjovisfileerna fint och blanda ned i smeten. Ta lite av spadet ocksa. Nar du sedan steker kottbullarna "smalter" anjovisen och forsvinner men lamnar en mycket god smak till kottbullarna. Aven de som inte gillar anjovis brukar gilla det eftersom det inte blir nagon direkt smak utav anjovisen utan det ger istallet en rund extra krydda till kottbullarna.
Ah! Tack för det tipset. Det ska jag prova i julköttbullarna.

Jag kör med färskt bröd i stället för ströbröd. Finskuren franska blötläggs med mjölk och mosas sönder noggrant. En rejäl skvätt grädde är heller aldrig fel i köttfärssmeten.

Något som jag aldrig provat men andra lovprisat är att steka köttbullarna i ett bleck i ugnen. Kräver en lite fastare smet så att bullarna förblir runda och inte blir platta, minipannbiffar.
2005-12-11, 00:36
Medlem
Truxas avatar
Min morsa gick nån husmoderskola.
Där fick dom lära sig att rulla köttbullar med två skedar, för att få dom runda och fina.

Låter ju inte alls bökigt...
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in