Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-10-23, 17:08
  #121
Medlem
Oerhört tragiskt, kanske en ung chalmersstudent som strök med?

Det jag tänker är att man som cyklist alltid vid överfarter av olika slag där bilar kan dyka upp måste lyfta blicken och se sig omkring, gärna få ögonkontakt med förare i fordon av olika slag och vid osäkerhet, bättre att sakta in och stanna en gång för mycket, än en gång för lite.

Nu kanske detta inte gäller denna cyklist, men idag susar ju många cyklister fram med Iohone-lurarna i öronen och blicken fixerad framför sig. Det går fruktansvärt fort, som om farten gör dem odödliga, men cykeln är också ett fordon och när vägar korsas och man möter tyngre trafik, så anser jag att försiktighet måste gälla. Man kan inte gardera sig mot allt som cyklist, t ex mot att dårar hamnar på cykelbanan eller att en bil sladdar in i en ifrån sidan, men just överfarter ska man alltid ha koll på, just för att alla bilförare inte har koll...
__________________
Senast redigerad av Potifar2 2016-10-23 kl. 17:12.
Citera
2016-12-06, 09:11
  #122
Medlem
Det står nu blommor och gravlyktor vid olycksplatsen, dessa har nog kommit dit efter Allhelgona i alla fall. Lite ironiskt är det att de står vid ett av de träd som döljer sikten...

En positiv sak som denna olyckan har fört med sig är att både bilister och lastbilar har en helt annan respekt för cyklister ute på Lindholmen. Framförallt så tar lastbilarna det mycket lugnare. Vi får väl se hur länge det håller i sig, jag slår vad om att det är tillbaka på tidigare nivå till våren när antalet cyklister ökar igen.
Citera
2016-12-06, 13:01
  #123
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det står nu blommor och gravlyktor vid olycksplatsen, dessa har nog kommit dit efter Allhelgona i alla fall. Lite ironiskt är det att de står vid ett av de träd som döljer sikten...

En positiv sak som denna olyckan har fört med sig är att både bilister och lastbilar har en helt annan respekt för cyklister ute på Lindholmen. Framförallt så tar lastbilarna det mycket lugnare. Vi får väl se hur länge det håller i sig, jag slår vad om att det är tillbaka på tidigare nivå till våren när antalet cyklister ökar igen.

De kanske står vid träder just för att påminna om att den dåliga sikten är en delorsak till olyckan.
Annars känns det som en plats där en "ghost bike" kanske skulle vara nåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike
Citera
2016-12-06, 13:09
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
De kanske står vid träder just för att påminna om att den dåliga sikten är en delorsak till olyckan.
Annars känns det som en plats där en "ghost bike" kanske skulle vara nåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike

Mycket intressant idé, den skulle man verkligen behöva introducera i Sverige.
Citera
2016-12-06, 13:20
  #125
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
De kanske står vid träder just för att påminna om att den dåliga sikten är en delorsak till olyckan.
Annars känns det som en plats där en "ghost bike" kanske skulle vara nåt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ghost_bike

Det har väl stått en Ghost Bike där ett tag nu.
Citera
2016-12-09, 08:41
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det har väl stått en Ghost Bike där ett tag nu.

Jo, jag såg att det står en cykel där, den står dock på andra sidan vilket gjort att jag missade den. Upptäckte också en annan ghost-bike idag i ett cykelställ i närheten av Vågmästareplatsen, mot Lindholmen till, där visste jag inte ens att det varit en dödsolycka.
Citera
2018-02-19, 12:39
  #127
Medlem
Nu ställs lastbilschauffören inför rätta.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...barn-1.5189476
Citera
2018-02-19, 13:15
  #128
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gothoburgum
Nu ställs lastbilschauffören inför rätta.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...barn-1.5189476

Skulle precis skriva detsamma. Intressant att det tagit så lång tid. En självklarhet att lastbilschauffören skall lagföras för detta. Kör ofta förbi denna plats och det är ett under att inte fler olyckor inträffar, så egentligen borde även kommunen inför rätta då de gjort en så extremt farlig trafiklösning.

Värt att notera är att det nu är ytterligare trafikproblem på platsen, detta efter att Zenuity öppnade i lokalerna som syns på bilden i GP. Nu springer folk (som kommer från busshållsplatsen) tvärs över gatan vid sidan om själva överfarten (10-15 meter in på gatan), vilket har orsakat flera incidenter som hade kunnat sluta illa. Bland annat såg jag härom veckan en kollision mellan en gångare och en cyklist, där den gående bara gick rätt ut i gatan. Cyklisten hade inte en chans att väja. Det kommer att bli fler olyckor här om man inte gör något år detta.

Problemet med just denna korsningen är att det är så dålig sikt för både bilister och cyklister, samt att det springer gående kors och tvärs. Nästa korsning i ost-led är inte alls lika farlig då det är mycket bättre sikt där, även om den egentligen har samma dåliga grundkonstruktion med bilar som skall passera cykelöverfarten och där cykelbanan (bakifrån) hamnar i döda vinkeln. Dessutom så är det träd i vägen. Fast egentligen så är väl huvudorsaken till att den överfarten fungerar bättre att det inte är lika många gående och cyklister som bilisten skall hålla reda på, dvs är det någon i närheten av korsningen så är de lätta att hålla koll på. Ut mot Lindholmspiren så kryllar det verkligen av folk som skall åt alla möjliga olika håll, det räcker att man misbedömer vart en av dem skall ta vägen så riskerar man en olycka...
Citera
2018-02-20, 12:02
  #129
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Skulle precis skriva detsamma. Intressant att det tagit så lång tid. En självklarhet att lastbilschauffören skall lagföras för detta. Kör ofta förbi denna plats och det är ett under att inte fler olyckor inträffar, så egentligen borde även kommunen inför rätta då de gjort en så extremt farlig trafiklösning.

Värt att notera är att det nu är ytterligare trafikproblem på platsen, detta efter att Zenuity öppnade i lokalerna som syns på bilden i GP. Nu springer folk (som kommer från busshållsplatsen) tvärs över gatan vid sidan om själva överfarten (10-15 meter in på gatan), vilket har orsakat flera incidenter som hade kunnat sluta illa. Bland annat såg jag härom veckan en kollision mellan en gångare och en cyklist, där den gående bara gick rätt ut i gatan. Cyklisten hade inte en chans att väja. Det kommer att bli fler olyckor här om man inte gör något år detta.

Problemet med just denna korsningen är att det är så dålig sikt för både bilister och cyklister, samt att det springer gående kors och tvärs. Nästa korsning i ost-led är inte alls lika farlig då det är mycket bättre sikt där, även om den egentligen har samma dåliga grundkonstruktion med bilar som skall passera cykelöverfarten och där cykelbanan (bakifrån) hamnar i döda vinkeln. Dessutom så är det träd i vägen. Fast egentligen så är väl huvudorsaken till att den överfarten fungerar bättre att det inte är lika många gående och cyklister som bilisten skall hålla reda på, dvs är det någon i närheten av korsningen så är de lätta att hålla koll på. Ut mot Lindholmspiren så kryllar det verkligen av folk som skall åt alla möjliga olika håll, det räcker att man misbedömer vart en av dem skall ta vägen så riskerar man en olycka...

Jag läste och publicerade förundersökningen igår. Tycker inte alls att det är så självklart att han ska lagföras. Enligt det jag läst så verkar det vara en ren och skär olycka och tycker knappt att chauffören varit vårdslös även om jag kan sträcka mig till att han åtalas för det. Vållande till annans död dock? Nej, en extremt sorglig läsning för alla inblandade.

(FB) Domar och förundersökningsprotokoll (FUP)
Citera
2018-02-20, 23:42
  #130
Medlem
Takpapps avatar
Jag har nu läst FUP. Det finns absolut inget i vare sig vittnesbeskrivningar eller tekniska fakta som pekar på att chauffören orsakat olyckan. Bara en foliehatt kan tycka annorlunda. Märkligt att dra detta till rätten med så tunt på fötterna.

Lyckas man få in sin cykel under bakhjulen på en långsamtgående svängande lastbil så har man inte haft huvudet med sig, ursäkta det makabra, men varning: obduktionsprotokoll ingår i länkade filen. Undvik det.

Den förolyckades familj har däremot dragit i skruvar i ett träd på platsen, och vill ha ersättning bl a för sina resor kors och tvärs till Beirut och Turkiet. Kränkta?
Citera
2018-02-21, 12:42
  #131
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takpapp
Jag har nu läst FUP. Det finns absolut inget i vare sig vittnesbeskrivningar eller tekniska fakta som pekar på att chauffören orsakat olyckan. Bara en foliehatt kan tycka annorlunda. Märkligt att dra detta till rätten med så tunt på fötterna.

Eftersom det är en cykelbana och inte någon cykelpassage eller cykelöverfart på platsen så har alltid andra korsande fordon väjningsplikt, och får bara passera om det kan ske utan risk för de som kommer på cykelbanan. Till skillnad från vid cykelpassage så har inte cyklisten någon väjningsplikt.

Problemet med sådana korsningar är att cyklisterna kan hålla hög fart 40-50 km/h och fordonsförare tänker inte alltid på det utan tror att de är långsammare och att man hinner före. Det är vad jag tror har hänt i detta fall och att föraren fälls för vårdslöshet, men att det stannar vid bötesstraff.
Citera
2018-02-21, 15:58
  #132
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Intressant att läsa FUP.

Vilken idiotisk korsning. En bilförare måste ju mer eller mindre köra in en liten bit på cykelbanans övergång för att ha möjlighet att se snabba cyklister i tid. Träd skymmer.

Idiotiskt brist på självbevarelsedrift av en cyklist att inte sakta in ordentligt där. Oavsett vem som har väjningsplikt. Ett klassiskt exempel på där man kan skriva på en gravsten: "Jag hade trafikreglerna på min sida, i alla fall!"

Noterar att cyklisten hade amfetamin i blodet, enligt obduktionsprotokollet. Oklart om det påverkade cyklistens agerande på något sätt. (Amfetamin skärper iof uppmärksamheten, men gör en mer riskbenägen.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback