• 1
  • 2
2016-09-22, 13:54
Medlem
hej,

jag får mina hyresavier (som e-fakturor) tre månader i taget och jag undrar lite över vad som är mest fördelaktigt eller om det kanske inte har nån betydelse:

- att betala för tre månader i taget

- att betala en månad i taget
Citera
2016-09-22, 13:58
Medlem
franges avatar
Det beror ju helt och hållet på din inkomst/ekonomi och hyrornas storlek - och gör det därför mer eller mindre omöjligt att svara på vad som är "bäst" för din del...
Citera
2016-09-22, 14:03
Medlem
Teoretiskt sätt skulle du kunna tjäna mer att betala en månad i taget och investera de andra pengarna. Men min hyresvärd ger 5-10% rabatt om man betalar in hyran kvartalsvis, gör inte din det med? Vad skulle annars syftet vara att ge hyresvärden pengar så de kan själva tjäna pengar på dom med ränta o annat?
Citera
2016-09-22, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det beror ju helt och hållet på din inkomst/ekonomi och hyrornas storlek - och gör det därför mer eller mindre omöjligt att svara på vad som är "bäst" för din del...

3 hyror klarar min ekonomi. utan problem.

tänker att om jag har pengarna på banken så utnyttjas man av dem (banken)...eller så köper man bara nåt onödigt när man har överflöd på kontot...
Citera
2016-09-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaealy
Teoretiskt sätt skulle du kunna tjäna mer att betala en månad i taget och investera de andra pengarna. Men min hyresvärd ger 5-10% rabatt om man betalar in hyran kvartalsvis, gör inte din det med? Vad skulle annars syftet vara att ge hyresvärden pengar så de kan själva tjäna pengar på dom med ränta o annat?

nej, nåt sånt förmånligt har vi inte. det är en BR, om det kanske förklarar saken?

teoretiskt kanske ja, men i praktiken sysslar jag inte med sånt. tyvärr
Citera
2016-09-22, 15:05
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
3 hyror klarar min ekonomi. utan problem.

tänker att om jag har pengarna på banken så utnyttjas man av dem (banken)...eller så köper man bara nåt onödigt när man har överflöd på kontot...

För min del låter det som du vinner på att betala alla tre hyrorna på en gång, även om du inte vinner på det ekonomiskt.
Citera
2016-09-22, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
För min del låter det som du vinner på att betala alla tre hyrorna på en gång, även om du inte vinner på det ekonomiskt.

tack för feedback!

jo, så känner jag också spontant så därför ville jag vädra/bolla frågan här....kanske finns nå aspekt som man inte känner till...
Citera
2016-09-22, 15:11
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
tack för feedback!

jo, så känner jag också spontant så därför ville jag vädra/bolla frågan här....kanske finns nå aspekt som man inte känner till...

Förlorar du något ekonomiskt lär det väl inte handla om mer än några spänn. Det är ett lågt pris för att känna att man styr upp sin situation på ett sätt som passar en.
Citera
2016-09-22, 15:23
Medlem
emaptis avatar
I min internetbank bestämmer jag datumet räkningen ska betalas, vore jag som dig så lade jag in samtliga räkningar med sista betalningsdatumet på var och en. Du har visserligen 0% ränta på innestående pengar men det har inte hyresbolaget.

Hörsägen säger att en konsert med Michael Jackson med endast förköp världen över och som sedan ställdes in gjorde sig en smärre förmögenhet på pengarna under tiden de satt på kontot till de blev återbetalda.
Citera
2016-09-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Förlorar du något ekonomiskt lär det väl inte handla om mer än några spänn. Det är ett lågt pris för att känna att man styr upp sin situation på ett sätt som passar en.

yes, agreee
Citera
2016-09-22, 19:12
Medlem
Citat:
nej, nåt sånt förmånligt har vi inte. det är en BR, om det kanske förklarar saken?

teoretiskt kanske ja, men i praktiken sysslar jag inte med sånt. tyvärr

Då är det inte hyresavier eller hyra du betalar, det är månadsavgif. Inte samma sak.
Citera
2016-09-22, 20:44
Medlem
Varför betala så många månader i förväg? Vad skulle syftet vara?
Vad händer om din fastighetsägare går i konkurs?
Då brinner alla pengar inne.
Nej, betala bara en månadshyra i förväg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in