2016-09-21, 13:43
Medlem
Hallå

Tänkte ställa någon fråga och hoppas på att någon kan svara.

Lite bakgrundsinformation.

Jag är 19 år. Bor hemma med nästan inga utgifter. Sedan början av 2015 gick jag på timanställning. Men i juni, 2016, fick jag fast anställning med en grundlön på 23'353kr dock har jag så många tilllägg så jag landar på över 30'000 före skatt varje månad.

När jag fyllde 18 gick jag och köpte bil för ca 30'000kr. Dock för någon vecka sedan bröt den ihop och lagning kostar minst lika mycket jag köpte den för. Grejen är att jag behöver en bil för att klara alla skift tider jag jobbar så bussen är inget alternativ.

Tänkte jag då gå in och låna för att köpa en för kanske 50'000kr? Har jag en vettig chans att få ett lån på denna summa om jag har kontantinsatsen? Jag har inga anmärkningar eller tidigare lån. Enda jag sitter på är en klarna faktura på ca 1000kr.

Grejen är att jag är rädd dom ska kolla mina utgifter / transaktioner. För drygt 3 månader sen la jag in 1000kr på bet365 och spelade under då en månads tid. Landade på ca 10'000kr+ då. Men det blev många uttag/insättningar innan jag la av och slutade på +. Så kollar man på appen "utgiftskollen" så låg jag på snitt 7'000kr i utgifter i månaden men under en månad sprang det iväg upp till 100'000 dock va inkomster på kanske 125'000kr samma månad.

Är rädd att dem går in och snokar eller är det något dem bryr sig om? Behöver verkligen en bil för jobbet men finner det onödigt att köpa en billigare (5000kr ish) bil bara för att köpa en dyare senare.

Hursomhelst, tror ni lånet går igenom? Vill helst inte sitta där och förklara heller vad som hände den månaden.
Citera
2016-09-21, 14:10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson403
Jag är 19 år. Bor hemma med nästan inga utgifter. Sedan början av 2015 gick jag på timanställning. Men i juni, 2016, fick jag fast anställning med en grundlön på 23'353kr

Tänkte jag då gå in och låna för att köpa en för kanske 50'000kr? Har jag en vettig chans att få ett lån på denna summa om jag har kontantinsatsen? Jag har inga anmärkningar eller tidigare lån. Enda jag sitter på är en klarna faktura på ca 1000kr.

Om du har en tillsvidareanställning så bör det inte vara något problem, men om du har provanställning så kommer det nog att behövas en ganska bra dialog med banken för att få igenom det. Bankerna brukar vilja se 12-24 månader visstidsanställning innan de anser en person fullt kreditvärdig.

Det som talar för att du bor hemma och har lägre utgifter än snittet gissar jag.

Det som talar emot är att banken (som KOMMER att titta på dina kontotransaktioner, tro inget annat) kommer att få en varningsflagga för att du haft ett väldigt atypsikt flöde av pengar.

Så, eventuellt får du prata med någon annan bank/kreditinstitut som inte kan se detta.
Citera
2016-09-21, 14:21
Medlem
Du måste oavsett vilket fråga den som ska låna ut, så det är ju rätt meningslöst att fråga oss vad vi tror de kommer säga. Skulle du inte söka om vi säger att du inte kommer få lånet? Det vore rätt korkat. Trots allt är ett nej det värsta som kan hända.
Citera
2016-09-21, 15:11
Medlem
Yes, det är en tillsvidareanställning. Det jag spekulerade i är att ifall dem gick in och kolla specifikt i transaktionerna. Menar, lägger jag in 100'000 kr i Avanza och säljer av sedan fonderna på 125'000 så springer det också iväg på en enskild månad.

Jag har absolut ingen erfarenhet av att ta lån sedan tidigare, där av jag jag undrade om era, RulleRivare.

Tänkte ju oxå på att jag ändå har nästan halva lånet i kontantinsats nu på tisdag när löningen kommer så lånet skulle ju nte vara så stort ändå.
Citera
2016-09-21, 15:44
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlsson403
Yes, det är en tillsvidareanställning.

Det bör gå bra, särskilt om du tar ett billån av banken, för då kan ju banken pantsätta fordonet (vilket de nog inte gör för en så billig bil dock)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in