• 1
  • 2
2016-09-20, 22:27
Medlem
Nästa uppdatering av Apples OS är här och heter numera macOS Sierra. Uppdateringen innehåller bl.a. Siri, mer/bättre koppling till iCloud och synkning med iPhone samt iPad.

Har läst att vissa upplever datorn långsammare, WiFi långsammare, att datorn fryser, batteriet dräneras snabbare och att program kraschar. Låter ju inte särskilt bra men detta är nog inget ovanligt och för vissa är det nog någon slags placebo och för andra tillfälligheter som spelar in. Fick dock mail från Mathworks precis att man inte bör uppdatera om man använder MATLAB då den nya uppdateringen inte är kompatibel.

Jag avvaktar nog ett par dagar med uppdateringen men om någon annan har uppdaterat är jag nyfiken på era erfarenheter och åsikter.
Citera
2016-09-20, 22:34
Medlem
Pappersvargens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jättejenny
Nästa uppdatering av Apples OS är här och heter numera macOS Sierra. Uppdateringen innehåller bl.a. Siri, mer/bättre koppling till iCloud och synkning med iPhone samt iPad.

Har läst att vissa upplever datorn långsammare, WiFi långsammare, att datorn fryser, batteriet dräneras snabbare och att program kraschar. Låter ju inte särskilt bra men detta är nog inget ovanligt och för vissa är det nog någon slags placebo och för andra tillfälligheter som spelar in. Fick dock mail från Mathworks precis att man inte bör uppdatera om man använder MATLAB då den nya uppdateringen inte är kompatibel.

Jag avvaktar nog ett par dagar med uppdateringen men om någon annan har uppdaterat är jag nyfiken på era erfarenheter och åsikter.
Har laddat hem uppdateringen men inte installerat den ännu. Jag har inte fått något mail från Mathworks så tackar som fan för varningen. Det hade inte varit alls bra om Matlab slutade fungera.

Edit: I regel är det alltid bäst att vänta på nästkommande uppdatering. När ett nytt OS släpps skarpt upptäcks en massa buggar som fixas till tämligen snabbt. Brukar bara gå några dagar till första patchen släpps.
Senast redigerad av Pappersvargen 2016-09-20 kl. 22:37.
Citera
2016-09-20, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pappersvargen
Har laddat hem uppdateringen men inte installerat den ännu. Jag har inte fått något mail från Mathworks så tackar som fan för varningen. Det hade inte varit alls bra om Matlab slutade fungera.

Edit: I regel är det alltid bäst att vänta på nästkommande uppdatering. När ett nytt OS släpps skarpt upptäcks en massa buggar som fixas till tämligen snabbt. Brukar bara gå några dagar till första patchen släpps.
Jag brukar också ha lite is i magen inför uppdateringar. Har som tradition att blåsa ur datorn fullständigt varje år i och med nya uppdateringar. I år är det enda som verkar intressant optimeringen av lagring då jag var dumsnål och köpte 128 GB MBP...
Här är länken de hänvisar till i mailet från Mathworks.
Citera
2016-09-20, 23:02
Medlem
Har uppdaterat till Sierra och märker inget av att det skulle vara långsammare eller liknande. Har visserligen en nästan helt ny MacBook så det hjälper väl säkerligen.

Men tacka gud att Apple inte tar betalt för uppdateringarna av sina operativsystem längre. Bortsett från två nya bakgrundsbilder, en annan färg på sidebaren och Siri som man troligen kommer använda en gång i halvåret så märker jag inget som helst nytt.
Citera
2016-09-21, 01:15
Medlem
BigFatCones avatar
För i helvete Apple! Jag vill ha min dock genomskinlig för i helvete! Vare sig cdock eller skriptet jag körde tidigare fungerar. Fuck you Apple, fuck you!

Edit: Ehm. Det var visst jag som var inkompetent. Men jag är ändå inte nöjd över att jag behöver vända mig till tredjepartsmjukvara för att kunna göra ovanstående.
Senast redigerad av BigFatCone 2016-09-21 kl. 02:03.
Citera
2016-09-23, 10:26
Medlem
Snoorks avatar
Har uppdaterat och märker ingen skillnad i prestanda. Lite besviken på att det nästan är identiskt med El Capitan.
Citera
2016-09-23, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoork
Har uppdaterat och märker ingen skillnad i prestanda. Lite besviken på att det nästan är identiskt med El Capitan.
Ja, mycket skrik för lite ull. Siri går att köra i El Capitan, upptäckte jag av en slump.
Citera
2016-09-23, 10:58
Medlem
Snoorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redax
Ja, mycket skrik för lite ull. Siri går att köra i El Capitan, upptäckte jag av en slump.

Har funderat på detta. Kan det vara så att Apple ser sina operativsystem (både os och ios) som nästintill perfekta nu för tiden, vilket medför att inga större ändringar görs?
Citera
2016-09-23, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snoork
Har funderat på detta. Kan det vara så att Apple ser sina operativsystem (både os och ios) som nästintill perfekta nu för tiden, vilket medför att inga större ändringar görs?
Målet är nog att bygga samman dem. Allt tyder på det. Universal clipboard, handoff, airdrop, betalägena i Iwork, et cetera. Då kan man inte bygga in nya stora förändringar som blir svåra att förena.
Citera
2016-09-23, 14:41
Medlem
BigFatCones avatar
Siri stängde jag av jävligt fort efter att ha läst detta:

Citat:
Om Siri och integritetskydd (macOS)

När du använder Siri kommer det du säger och dikterar att spelas in och skickas till Apple för behandling. Enheten kommer även att skicka annan information till Apple, till exempel ditt namn och smeknamn; namn, smeknamn och relation till dig (t.ex. ”pappa”) från kontakterna i adressboken, låttitlar i din samling, namn på dina fotoalbum och namn på program som är installerade på din enhet (sammanfattningsvis dina ”användardata”). Alla dessa data används i syfte att hjälpa Siri att bättre förstå dig och uppfatta vad du säger. De är inte länkade till andra data som Apple kan ha fått från din användning av andra Apple-tjänster. När du använder Siri till att söka efter dina dokument skickas Siri-förfrågningar till Apple, men dokumentens namn och innehåll skickas inte till Apple. Sökningarna utförs lokalt på datorn.

Om du har Platstjänster påslaget skickas även enhetens plats till Apple när du gör en förfrågan i syfte att förbättra precisionen i Siris svar på dina förfrågningar. Du kan stänga av Platstjänster för Siri. Det gör du genom att öppna Systeminställningar på datorn, klicka på Säkerhet och integritet, klicka på Platstjänster och avmarkera kryssrutan för Siri.

Du kan stänga av Siri när du vill. Du stänger av Siri genom att öppna Systeminställningar på datorn, klicka på Siri och avmarkera kryssrutan bredvid Aktivera Siri. Om du stänger av både Siri och dikteringsfunktionen kommer Apple att radera dina användardata och dina senaste röstinmatningar. Äldre röstinmatningar som inte längre är associerade med dig kan bibehållas en viss tid i syfte att generellt förbättra Siri, diktering och dikteringsfunktioner i andra produkter och tjänster från Apple. Dessa röstinmatningar kan omfatta ljudfiler och transkriberingar av det du sagt, relaterade diagnosdata (som specifikationer för maskinvara och operativsystem samt prestandastatistik) och den ungefärliga positionen för din enhet vid de tidpunkter som förfrågningar gjorts.

Du kan även begränsa möjligheten att använda Siri i inställningspanelen Föräldrakontroll.

Genom att använda Siri godkänner och samtycker du till att Apple och dess dotterbolag samt samarbetspartner överför, samlar in, sparar, behandlar och använder all nämnd information, inklusive dina röstinmatningar och användardata, i syfte att tillhandahålla och förbättra Siri och dikteringsfunktioner i andra produkter och tjänster från Apple.

Information som samlas in av Apple kommer under alla förhållanden att behandlas i enlighet med Apples policy för integritetsskydd som finns på www.apple.com/se/privacy.
Citera
2016-09-23, 17:34
Medlem
På mina mac datorer fungerar macOS Sierra PERFEKT imac 27 5k "late 2014" och Macbook Pro 15 Retina "mid 2014" och Macbook Air 13 "mid 2012" alla 3 blev snyggare, snabbare och bättre. Hittar inga negativa saker 0m operativ systemet
Citera
2016-09-23, 17:47
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
På mina mac datorer fungerar macOS Sierra PERFEKT imac 27 5k "late 2014" och Macbook Pro 15 Retina "mid 2014" och Macbook Air 13 "mid 2012" alla 3 blev snyggare, snabbare och bättre. Hittar inga negativa saker 0m operativ systemet
Vad exakt är det som har blivit snyggare? Jag märker ingen som helst skillnad mot El Capitan. Har faktiskt inte märkt några som helst skillnader mellan dom versioner jag har hunnit använda. Jo! Den nya filrensningsgrejen är faktiskt lysande. Ser att sidebaren har ändrat utseende men jag vet inte om jag tycker att det är snyggare. Dock inte fulare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in