• 1
  • 2
2016-09-20, 20:43
Medlem
Culpeppers avatar
Tjena,

Tog studenten 2015 och spenderade den sommaren på ett IT företag innan jag gick vidare till ett annat, där spenderade jag 10månader innan jag blev uppsagd p.g.a omplaceringar.
Just nu är jag arbetssökande och var på intervju för 1 vecka sedan och fick reda på att jag gått vidare och nu vill dem ha referenser, jag har referens från mitt första jobb men fick idag precis reda på att min förra chef på senaste jobbet inte vill vara min referens.

Han gav ingen orsak men kan säga att vi inte kom överrens om allting. Hur gör jag nu?
Senast redigerad av Culpepper 2016-09-20 kl. 20:58.
Citera
2016-09-20, 20:50
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Culpepper
Tjena,

Tog studenten 2015 och spenderade den sommaren på ett IT företag innan jag gick vidare till ett annat, där spenderade jag 10månader innan jag blev uppsagd p.g.a omplaceringar.
Just nu är jag arbetssökande och var på intervju för 1 vecka sedan och fick reda på att jag gått vidare och nu vill dem ha referenser, jag har referens från mitt första jobb men fick idag precis reda på att min förra check på senaste jobbet inte vill vara min referens.

Han gav ingen orsak men kan säga att vi inte kom överrens om allting. Hur gör jag nu?

Referensen behöver inte vara din chef. Finns det ingen annan på den arbetsplatsen som kan ställa upp som referens? En personalchef? Schemaläggare? Systemadministratör? Ekonom? Vad som?

I annat fall någon anhörig eller bekant som kan ställa upp som referens?

Jag kom inte överens med min tidigare chef så en kollega ställde upp som referens. Jag sa till chefen på det nya arbetet att hon var min samordnade och jag hade mer kontakt med henne än min chef. Fungerade galant!
Citera
2016-09-20, 20:53
Medlem
Brutes avatar
Har du inte någon fd kollega från det jobbet, som kan ge dig referens därifrån?
Eller kom du inte överens med de flesta på den arbetsplatsen?

//Brute
Citera
2016-09-20, 20:57
Medlem
Som sagt, försök med en f.d kollega, helst någon som du jobbat hyfsat nära med, och är en bit äldre än dig, och som har en högre position även om han/hon inte är chef.
Citera
2016-09-20, 21:00
Medlem
Culpeppers avatar
Jag har försökt få kontakt med min teamledare men han har svarat mig.

Om nu den potentiella nya arbetsgivaren frågar varför han inte vill vara min referens etc. Ska man säga sanningen att vi inte gick så bra ihop eller dra något att han var sjukskriven vilket han halvt är.

Man jobbade ganska ensamt så inte direkt någon av kollegorna som sätt en jobba förutom dem enstaka dagarna man satt inne vid kontoret.
Citera
2016-09-20, 21:10
Medlem
Citat:

Om nu den potentiella nya arbetsgivaren frågar varför han inte vill vara min referens etc. Ska man säga sanningen att vi inte gick så bra ihop eller dra något att han var sjukskriven vilket han halvt är.

Man jobbade ganska ensamt så inte direkt någon av kollegorna som sätt en jobba förutom dem enstaka dagarna man satt inne vid kontoret.

Du ska aldrig säga till den nya arbetsgivaren att chefen inte vill vara referens. Försök som sagt ha någon referens från senaste arbetsgivaren. Har svårt att tro att de frågar varför du inte har en viss person som referens, den nya arbetsgivaren känner ju inte de från den gamla arbetsgivaren. Dock ser det konstigt ut om du inte har någon därifrån som referens, då det är där du var senast, och det jobb du haft senast.
Citera
2016-09-20, 21:24
Medlem
Citat:

Du jobbade ensam så ingen kollega vet något om dig?

Och du jobbade uselt, så varken teamledare eller chef vill vara referens eller ens besvara dina kontaktförsök?

Jo tjena, du får nog försöka klara dig utan referenser. Tips är ju att du försöker bete dig som en vettig människa på nästa jobb du får, eller undvika att arbeta på skitställen där cheferna är skit.
Citera
2016-09-20, 21:59
Medlem
Culpeppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Du jobbade ensam så ingen kollega vet något om dig?

Och du jobbade uselt, så varken teamledare eller chef vill vara referens eller ens besvara dina kontaktförsök?

Jo tjena, du får nog försöka klara dig utan referenser. Tips är ju att du försöker bete dig som en vettig människa på nästa jobb du får, eller undvika att arbeta på skitställen där cheferna är skit.

Jag var för det mesta ute hos kunder därav hade jag inte så mycket kontakt med dem andra kollegorna.
Teamledaren vet jag inte riktigt varför då enligt perspektiv kom vi bra överens.

Chefen gick allt åt helvete efter jag fick en hjärnskakning i tjänste och han började klaga då jag var sjukskriven i två veckor.
Citera
2016-09-20, 21:59
Medlem
Du kan lämna vem som helst som referens, dock en fördel om det är någon du har arbetat med såklart. Behöver verkligen inte vara din chef. Bara någon som litar på dig och som kan lita på att du inte svartar ner deras namn på din nya arbetsplats..
Citera
2016-09-20, 22:00
Medlem
Din chef är diplomatisk. Egentligen tycker han du är ett rövhål men sansar sig.

Antagligen lider du av avsaknad av självinsikt.
Citera
2016-09-20, 22:43
Medlem
FortMeades avatar
Nästa gång du får så sparken så kan du förhandla och gå frivilligt mot att du får en OK skriftlig referens.

Eller så kan du bete dig som folk och sköta ditt jobb. Detta är dock ett väl högt krav för söndercurlade ungdomar idag.
Citera
2016-09-20, 23:39
Medlem
ImMcGyverLOLs avatar
Om du var mycket hos kunder kanske du kan be någon av dem att vara referens? Eller, som sagt, någon kollega, något vettigt har de säker att säga om dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in