Citat:
Ursprungligen postat av
BengtGbg
Pris på bostäder bestäms i grund och botten av utbud och efterfrågan. Om det blir konkurrens om varje bostad måste man tävla mot varandra och enligt min erfarenhet är man i dagsläget villig att betala så mycket man bara kan i t.ex. storstadsområden.
Hur mycket man kan betala avgörs av hur mycket pengar man har undanstoppat och hur mycket man får låna från banken utifrån ens personliga förutsättningar. När det är billigt att låna pengar som det varit länge har man utrymme att låna stora summor då månadskostnaden kan täckas av hushållets inkomster. Detta leder till att priserna trissas upp...
Att det ser ut som det gör beror av många faktorer, men jag ser det inte som något fel i att folk vill ha någonstans att bo. Däremot kan man ha åsikter om varför utbudet samt lånemarknaden ser ut som den gör.
Man kan med rätta även skylla på t.ex. politiker och byggherrar.
Politikerna vägrar ge oss hyresrätter och byggherrarna bygger mest dyra fina hus/lägenheter.
Sen att folk faktiskt får låna sig över öronen är för mig konstigt. Har vi inte lärt oss någonting från historien? Visst, det är också ens personliga ansvar att inte låna för mycket, men tydligen bryr sig inte folk om det.
Citat:
Ursprungligen postat av
666ten
Det hela handlar naturligtvis, precis som studielån, om att göra löneslavar av folket. Om vi inte behövde arbeta av våra lån finns risken att vi börjar tänka fritt och revolutionera mot de som suttit på pengarna och styrt samhället i generationer.
Så länge du lever i skuld är du inte fri.
Tycker vi ska vara väldigt glada att vi har CSN. Räntan är låg och återbetalningen oftast väldigt flexibel. Man har ju hört skräckhistorier om hur det är i andra länder.
Sen är det inget krav på att ta studielån. Väldigt många klarar sig bra med studiebidraget och ett arbete på sidan om.
Alternativt att man inte tar fullt studielån, då blir slutsumman inte så väldigt extrem och du kan ganska snabbt betala av den. Om du verkligen vill bli skuldfri går det säkert att klara av på ett år eller två.