• 1
  • 2
2016-09-20, 12:27
Medlem
Dr.Shipmans avatar
Hej! Har kollat runt på lite trådar men tänker att det är bäst att skapa en egen tråd med mina förutsättningar.

Jag är en 193cm lång kille, väger idag ca 80-82kg, inte vägt mig på ett par veckor men skulle anta att det det är där min vikt ligger. Vägde för lite mer än ett år sedan 98kg (var inte speciellt tjock men lite extra fett hade man ju) så har rasat en hel del i vikt. Den största viktminskningen har skett de senaste månaderna då jag som många andra blev dumpad och började tänka på vad jag trycker i mig.

Äter inget: godis, chips, läsk, knappt längre kebab eller hamburgare som jag åt minst en gång i veckan innan.

Dricker bara vatten.

Mitt dagliga intag varierar men frukost ser alltid ut: 2 mackor + 2 ägg (ibland 3), keffir med sockerfri müsli.

Lunch (varierar):
men äter oftast, spaghetti och köttfärssås, kyckling bönpasta och broccoli, korvstroganoff med bönpasta och grönsaker, lax pasta och någon pastasås + broccoli till, chili con carne med ris. Och blir också mycket Willys salladsbar då jag inte alltid hinner med att laga mat.

Middag: Här vet jag inte vad jag ska äta, har jag rester så brukar jag äta något av ovanstående även till middag. Annars blir det oftast bara smörgåsar eller köttbullar och ja pasta, eller korv med bröd. Ja såndär snabbmat helt enkelt.

Glömde slänga in att självklart äter jag mellanmål med i form av banan och kvarg. Oftast bara ett mellanmål om dagen bara.

Träning: Tränar MMA tre gånger i veckan, kör även ett thaiboxningspass i veckan om jag har tid. Har precis börjat gymma och har då två "pass" som jag varierar mig mellan med:

Pass 1: Knäböj, marklyft, nu kommer jag inte på vad övningarna heter men, den där du har stång ovanför dig och trycker ner stången neråt mot bröstet (ryggövning) samt en övning när du sitter helt rakt med rygg och "roddar" vikten mot bröstet. Förhoppningsvis förstår ni vilka jag menar... Brukar avsluta med att köra biceps.

(anledningen till ryggövningar är för att stärka min rygg, har puckelrygg och en ganska tydlig svank)

Allting körs 3x10

Pass 2: Bänkpress, axelpress och sned hantelpress och tricepsövning i en av maskinerna.

Och kör också magövningar växlande mellan passen, så ibland kör jag magövningar på pass 1 och ibland på pass 2. Dessa magövningar är situps, benlyft (?) där jag ligger och spänner de inre magmusklerna samt en där jag har vikt på bröstet och vrider mig från vänster till höger x antal gånger.

Som ni märker har jag inte namn på allt men jag har haft en kompis som har visat lite att såhär kan du börja, så jag tänker att det säkert är bra.

Sen springer jag minst en gång i veckan, ca 12km, satsar på att klara av 21km inom en snar framtid.

Nu då till mitt dilemma, jag är smal som en jävla pinne och jag hatar det. Vill alltså gå upp i vikt och bli muskulös. Alltså fit. Är det mitt dagliga intag som är för litet? Ställ gärna frågor om det är något som behöver kompletteras. Är som sagt en riktigt rookie men hoppas ni vill hjälpa mig i min resa

Äter inga kosttillskott mer än dagliga vitaminer så som c och b-vitaminer.
Senast redigerad av Dr.Shipman 2016-09-20 kl. 12:33.
Citera
2016-09-20, 12:50
Medlem
jpettersson1991s avatar
Går du inte upp så är ditt dagliga inte tillräckligt, svårare än så är det inte. Att öka i storlek och muskelmassa är något som tar tid och det krävs tålamod. Styrketräning, proteinrik kost, vila och återhämtning. Protein runt 2 gram/kg kroppsvikt, fett 0.8-1 gram och resten kolhydrater brukar man rekommendera. Dock är det individuellt och vissa föredrar mer fett över kolhydrater och tvärtom.
Citera
2016-09-20, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Går du inte upp så är ditt dagliga inte tillräckligt, svårare än så är det inte. Att öka i storlek och muskelmassa är något som tar tid och det krävs tålamod. Styrketräning, proteinrik kost, vila och återhämtning. Protein runt 2 gram/kg kroppsvikt, fett 0.8-1 gram och resten kolhydrater brukar man rekommendera. Dock är det individuellt och vissa föredrar mer fett över kolhydrater och tvärtom.

Naivt o okunnigt ovan.

Det handlar om genetik. Är man genetiskt smal o mager kan man inte bli varken grov eller fit.

Men självklart försöker ohederliga, okunniga och sådana som har egenintressen att förmedla en annan bild.
Citera
2016-09-20, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Naivt o okunnigt ovan.

Det handlar om genetik. Är man genetiskt smal o mager kan man inte bli varken grov eller fit.

Men självklart försöker ohederliga, okunniga och sådana som har egenintressen att förmedla en annan bild.

Är du dum på riktigt? Det är klart som fan att man kan bli fit om man är "genetiskt smal o mager"
Citera
2016-09-20, 14:21
Medlem
LCMKs avatar
Citat:
Naivt o okunnigt ovan.

Man kan, men det är ju betydligt svårare. För en som mig med hög ämnesomsättning kan jag i princip äta pizza varje dag utan att gå upp ett kilo. Allting förbränns, liksom. Troligtvis för att jag växer så mycket. När man slutar växa kan man dock få lättare för att gå upp i vikt, men för vissa kvarstår det. Min morbror äter som en häst och är lång och smal. Och han är 55+

On topic: Fortsätt träna och ät som du gör så kommer du se resultat. Det är svårare för dig som inte har mycket "plats" att skaffa muskler på än en som är väldigt stor och har massor extra fett. Men det kommer med åren, tror jag...
Citera
2016-09-20, 14:26
Medlem
Citat:
Naivt o okunnigt ovan.

Klart det går. Problemet är bara att folk som är smala äter för lite, speciellt protein.

Till TS:
Ät mycket, lyft tungt, sov mycket. Du kommer växa.
Citera
2016-09-20, 14:57
Medlem
Dr.Shipmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaeckan
Klart det går. Problemet är bara att folk som är smala äter för lite, speciellt protein.

Till TS:
Ät mycket, lyft tungt, sov mycket. Du kommer växa.

Med lyft tungt, vad menar då? Har funderat på det tidigare. Är det viktigare att jag klarar 3x10 eller ska jag satsa på lite tyngre och kanske klara av 10 10 6 eller ja, ännu tyngre och 3x7 t ex. Har inte förstått mig på det systemet innan.

Som löpare vill jag ju springa så långt som möjligt. Men det är alltså inte samma princip med tyngder? Att jag ska klara så många som möjligt?
Citera
2016-09-20, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Shipman
Med lyft tungt, vad menar då? Har funderat på det tidigare. Är det viktigare att jag klarar 3x10 eller ska jag satsa på lite tyngre och kanske klara av 10 10 6 eller ja, ännu tyngre och 3x7 t ex. Har inte förstått mig på det systemet innan.

Som löpare vill jag ju springa så långt som möjligt. Men det är alltså inte samma princip med tyngder? Att jag ska klara så många som möjligt?

Att lyfta tungt innebär att du hittar en vikt där du kan utföra den med rätt form och orka utföra 10-12 reps.Försök lägga på vikt varje vecka.
Citera
2016-09-20, 16:25
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LCMK
Man kan, men det är ju betydligt svårare. För en som mig med hög ämnesomsättning kan jag i princip äta pizza varje dag utan att gå upp ett kilo. Allting förbränns, liksom. Troligtvis för att jag växer så mycket. När man slutar växa kan man dock få lättare för att gå upp i vikt, men för vissa kvarstår det. Min morbror äter som en häst och är lång och smal. Och han är 55+

On topic: Fortsätt träna och ät som du gör så kommer du se resultat. Det är svårare för dig som inte har mycket "plats" att skaffa muskler på än en som är väldigt stor och har massor extra fett. Men det kommer med åren, tror jag...

Ämnesomsättningen (om man är frisk) skiljer sig inte så mycket som vissa tror mellan olika personer. Att du kan äta pizza varje dag säger ingenting, du kan äta pizza och fortfarande gå ner i vikt om du ligger på underskott. Det är ganska klassiskt att de som tycker dom kan "äta vad som helst" utan att gå upp äter mindre än vad dom tror. Medan de som vill ner i vikt underskattar hur mycket dom äter vilket gör att dom inte går ner.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Shipman

Beror på vad du vill uppnå. Vill du kunna lyfta tungt så får du träna tungt. Man blir bra på det man tränar kort sagt.
Citera
2016-09-20, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av get.chomp
Att lyfta tungt innebär att du hittar en vikt där du kan utföra den med rätt form och orka utföra 10-12 reps.Försök lägga på vikt varje vecka.

Nej? man säger att hypertrofi bör göras med 8-12 reps
Tungt är när man kör 2-5 reps
Citera
2016-09-21, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brinkee
Nej? man säger att hypertrofi bör göras med 8-12 reps
Tungt är när man kör 2-5 reps
Oavsett vad så bryts musklerna ner, du äter, du vilar, kroppen återhämtar sig.
Citera
2016-09-21, 20:03
Medlem
Citat:
Naivt o okunnigt ovan.

Så mycket BS. Jag var smal till jag började gymnasiet. Började sedan räkna kalorier och såg till att jag låg på ett garanterat överskott. Gick upp 10kg på en sommar, och blev därför fet, men lade även på mig en hel del muskler. Nu har man deffat ned sig efter ett par år och ligger på balans och är ''fit''.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in