• 1
  • 2
2016-09-20, 10:06
Medlem
SAANDs avatar
Blev just uppringd av Allra försäkring som ville att jag skulle teckna en tandvårdsförsäkring. Eftersom jag aldrig köper något över telefonen så blev jag hänvisad till deras hemsida. det verkar som om man tar premium så får man alla åtgärder gratis. (Efter en snabb koll bara)

Tydligen ska tandvården bli dyrare efter årsskiftet (ingen överraskning, allt blir ju fan dyrare hela tiden) så jag funderar på om det är värt att skaffa en försäkring.

Är det någon här som har erfarenhet av Allra eller andra försäkringsbolag som kan tipsa om det är värt det, vad man ska ta för försäkring och hos vilket bolag osv.
Citera
2016-09-20, 10:08
Medlem
Tror du att du behöver ngt alls som måste pådyvlas dig av en telefonsäljande idiot? Svar nej.

Undvik skiten om du inte vill ge dem dina pengar förstås.
Citera
2016-09-20, 10:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND
Blev just uppringd av Allra försäkring som ville att jag skulle teckna en tandvårdsförsäkring. Eftersom jag aldrig köper något över telefonen så blev jag hänvisad till deras hemsida. det verkar som om man tar premium så får man alla åtgärder gratis. (Efter en snabb koll bara)

Tydligen ska tandvården bli dyrare efter årsskiftet (ingen överraskning, allt blir ju fan dyrare hela tiden) så jag funderar på om det är värt att skaffa en försäkring.

Är det någon här som har erfarenhet av Allra eller andra försäkringsbolag som kan tipsa om det är värt det, vad man ska ta för försäkring och hos vilket bolag osv.

Redwoodmarins åsikter får stå för honom, jag håller inte med. Eller ja, det beror ju på hur man definierar "behöver".

SOm alla bruksförsäkringar så är det en avvägningsfråga. Jämför med vad foilktandvården tar för samma försäkring. Titta sedan på hur bra du anser att din egen tandhälsa är. Hur ofta har du problem?

Jag hade det i några år, till dess att premien blev för hög när jag passerade en magisk åldersgräns.

Men, tänk också på att innan försäkringen träder i kraft så kommer du att behöva "laga upp allt som behöver fixas", och den kostnaden ingår inte i försäkringen.
Citera
2016-09-20, 10:14
Medlem
rolemodels avatar
En bra tumregel är ju att all uppsökande försäljning är en scam.
Citera
2016-09-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Redwoodmarins åsikter får stå för honom, jag håller inte med. Eller ja, det beror ju på hur man definierar "behöver".

SOm alla bruksförsäkringar så är det en avvägningsfråga. Jämför med vad foilktandvården tar för samma försäkring. Titta sedan på hur bra du anser att din egen tandhälsa är. Hur ofta har du problem?

Jag hade det i några år, till dess att premien blev för hög när jag passerade en magisk åldersgräns.

Men, tänk också på att innan försäkringen träder i kraft så kommer du att behöva "laga upp allt som behöver fixas", och den kostnaden ingår inte i försäkringen.

Folktandvårdens försäkring, som är usel även den, är garanterat billigare än samtliga alternativ.

Folktandvården håller dessutom inte sina tandvårdsavtal. Nyligen framkom att de inte undersöker kunderna så ofta som de utlovat pga belastning pga asylmigranter som får helt gratis vård i sverige o stjäl resurserna.
Citera
2016-09-20, 11:01
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redwoodmarin
Nyligen framkom att de inte undersöker kunderna så ofta som de utlovat pga belastning pga asylmigranter som får helt gratis vård i sverige o stjäl resurserna.

Mjaha.. Det är ju snarare bra, eftersom de då inte kan ställa samma krav på dig som kund gällande tandstatus.

Men, jag ser det ju inte som nåt direkt problem att kontakta dem och påpeka vad avtalet säger, och att det ju är de själva som hamnar i ett sämre läge om de inte fixar det.
Citera
2016-09-20, 11:07
Medlem
RostigHinks avatar
Allt som har med Allra att göra tar jag inte i med tång. Bolaget hette förut Svensk Fondservice och Google kan berätta varför ryktet är dåligt.
Citera
2016-09-20, 11:33
Avstängd
321js avatar
bättre med detta:

https://www.folktandvardenstockholm....frisktandvard/
Citera
2016-09-20, 11:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAAND

Skulle aldrig i livet ta en tandvårdsförsäkring via något annat än Folktandvården.
Citera
2016-09-20, 11:43
Medlem
MartinStLouiss avatar
Jag vet inte hur det är med just Allra försäkring men om du generellt har fina tänder, så är nog en försäkring onödigt då är det bättre att gå till tandläkaren en gång var 1-3 år.
Citera
2016-09-20, 14:03
Medlem
rakarnas avatar
jag har folktandvården och är helt nöjd. tror jag blir kallad vartannat, var tredje år och får då tänderna undersökta och tandsten borttaget. helt utan kostnad.

för några år sedan hade jag problem med att visdomständerna längst in började växa. Vilket ledde till att det började blir lite infekterat. fick åka in på några gånger på akuttider och dem satt och lyfte på kött bitar och spolade rent. allt utan kostnad.

det jag betalar är 45kr i månaden. jag vet inte om de är mycket eller lite men har blivit uppringd av samma försökring bolag om TS och när jag förklarat min försäkring så har dem inget bättre å erbjuda så jag är nöjd.
Citera
2016-09-21, 11:03
Medlem
SAANDs avatar
Tack för alla svar. Jag köper aldrig något via telefonen vilket jag förklarade och då fick jag länken till deras hemsida istället, inget tjafs av försäljaren alls.

Av vad jag kunde utläsa vid en snabb titt (sånt där är tom tråkigare att läsa än vad det är att titta på när färg torkar...) så skulle ingen koll av tandstatus göras innan. Nu har jag allt klart redan förvisso, men ändå.

Jag tyckte försäkringen verkade vara i dyraste laget dock, verkar vara billigare hos folktandvården. Tyvärr är min tandläkare där inte så vidare bra så jag står i kö för byte. Efter som många andra står i samma kö av samma anledning tar det dock lite tid. Bor på liten jäkla ort så det finns inte så många alternativ heller.

Jag ville ha lite input av andra som har försäkring, eller inte har det och det har jag fått :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in