• 1
  • 2
2016-09-19, 21:34
Medlem
Jag har inget jobb för tillfället utan lever på bidrag och jobbar lite "svart" då och då. Ska precis börja söka ett riktigt jobb men jag vet inte hur länge det kommer ta innan jag hittar något. Jag arbetar alltså lite svart, så jag har en liten inkomst som inte syns på papperet. Får bidrag från soc men jag vill naturligtvis skaffa mig ett riktigt jobb och sluta vara parasit. Alla pengar från soc går till hyra och mat.

Men med tanke på att jag är arbetslös på papperet, går det att köpa saker på delbetalning? Köpte en grej för 10 000 kr förra året som jag precis nu betalat av med de pengar jag jobbat ihop svart då. Då var det inga problem.Men vet inte hur det ligger till med grejer som kostar mer?

Är lite sugen på att köpa denna pryl nu, oavsett om jag får jobb eller inte så kommer jag ha råd att betala av produkten. Eller måste jag vänta tills jag har en fast anställning?

Jag har inga skulder, anmärkningar eller någonting sånt.

Mvh
Citera
2016-09-19, 21:39
Bannlyst
Det säger sig självt att det är korkat att handla för pengar man inte har, särskilt i din sits då du inte har jobb & så.
Citera
2016-09-19, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Det säger sig självt att det är korkat att handla för pengar man inte har, särskilt i din sits då du inte har jobb & så.
Fast det har jag ju, problemet är att dessa är svarta pengar. Läs vad jag skriver...

Okej, jag har inte pengar att köpa den direkt, men jag har försäkrat mig om att jag har täckning för att betala av den. Om jag hittar ett jobb kommer jag kunna betala av den ännu fortare.

Kanske bara är att testa? Dem gör väl en kreditupplysning osv.
Citera
2016-09-19, 21:46
Bannlyst
Vad tycker soc om att du köper saker på delbetalning då? Eller rättare sagt vad kommer dom tycka när dom kommer på dig att göra det? Fundera på det.
Citera
2016-09-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xIcaRdix
Vad tycker soc om att du köper saker på delbetalning då? Eller rättare sagt vad kommer dom tycka när dom kommer på dig att göra det? Fundera på det.
Hur ska dem komma på det?
Citera
2016-09-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av No6
Fast det har jag ju, problemet är att dessa är svarta pengar. Läs vad jag skriver...

Okej, jag har inte pengar att köpa den direkt, men jag har försäkrat mig om att jag har täckning för att betala av den. Om jag hittar ett jobb kommer jag kunna betala av den ännu fortare.

Kanske bara är att testa? Dem gör väl en kreditupplysning osv.
nej du har inte pengar att köpa saken, du lånar för att ha råd, det är liksom inte det som är definitionen av att ha råd, då tar man från pengar man har.
vad hände rom du helt plötsligt står där utan din svarta inkomst och ska betala av lånet med soc? Då dröjer det inte länge innan kronofogden knackar på dörren och ditt liv är förstört för tre år framåt
Citera
2016-09-19, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattvisaebra
nej du har inte pengar att köpa saken, du lånar för att ha råd, det är liksom inte det som är definitionen av att ha råd, då tar man från pengar man har.
vad hände rom du helt plötsligt står där utan din svarta inkomst och ska betala av lånet med soc? Då dröjer det inte länge innan kronofogden knackar på dörren och ditt liv är förstört för tre år framåt
Jag kommer alltid att ha en svart inkomst. Det är mycket enkelt att tjäna pengar svart.
Citera
2016-09-19, 22:11
Medlem
please dont. kommer ej sluta bra
Citera
2016-09-19, 22:14
Medlem
batakis avatar
Kör du med svarta pengar får du även låna svart.
Citera
2016-09-19, 22:29
Medlem
Massa jävla irrelevant babbel i den här tråden.
OnT. Nej du kan inte handla på avbetalning. Avbetalning är en sorts lån. Den som lånar ut pengar vill försäkra sig om att du kan betala. Enda sättet för dig att bevisa det är att viss på en stabil inkomst, antingen intyg på arbete eller tidigare löneutbetalningar. Ingetdera har du. En av nackdelarna med att tjäna svarta pengar.
Citera
2016-09-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Massa jävla irrelevant babbel i den här tråden.
OnT. Nej du kan inte handla på avbetalning. Avbetalning är en sorts lån. Den som lånar ut pengar vill försäkra sig om att du kan betala. Enda sättet för dig att bevisa det är att viss på en stabil inkomst, antingen intyg på arbete eller tidigare löneutbetalningar. Ingetdera har du. En av nackdelarna med att tjäna svarta pengar.
Grejen är att jag köpte en grej för 10 000 kr på avbetalning förra året, som nu är avbetald. Då var det inga problem. Är det bara större summor dem tackar nej till?

Jag får helt enkelt se till att hitta ett vitt jobb först. Lite trist, men å andra sidan lär man vara mer motiverad att leta på.
Citera
2016-09-19, 22:54
Bannlyst
Samtliga i tråden avråder - trots detta ger jag mig fan på att Ts inte kommer ta till sig av råden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in