Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-19, 18:06
  #1
Medlem
elbels avatar
Inspiration Måste honan välja partner egentligen?

Köttmarknaden på krogen är väl en parningslek som alla andra i naturen

Man bruka väl säga att honan väljer hanen

Men om man ser på hanarna, så är det ju den som gör bäst beslut som får välja flest honor

Sen finns ju det biologiska skillnaden att ena könet bara väljer var 9e månad

Har det med fri vilja att göra? Finns det nån filosofi som går in på detta?
Citera
2016-09-19, 18:39
  #2
Avstängd
men om du inte har nåt att säga ska ju du inte posta nåt fattar du inte det?
Citera
2016-09-19, 18:42
  #3
Avstängd
ursäkta att jag blev upprörd men jag läser så mycket skräp här att jag måste ventilera lite.

så nu är jag klar.
Citera
2016-09-19, 19:41
  #4
Medlem
dwgs avatar
Hanarna "visar" upp sig för honorna och vissa hanar ser den stora buffliga hanen som "hot"
Och ställer sig i bakgrunden och den som visar upp sig mest, vinner honan för kvällen.

Sen har vi dom lunga honorna som ser hanarna i bakgrunden men på vägen dit så blir dom uppfångad av den buffliga.
Citera
2016-09-26, 20:45
  #5
Medlem
GylleneLockars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Hanarna "visar" upp sig för honorna och vissa hanar ser den stora buffliga hanen som "hot"
Och ställer sig i bakgrunden och den som visar upp sig mest, vinner honan för kvällen.

Sen har vi dom lunga honorna som ser hanarna i bakgrunden men på vägen dit så blir dom uppfångad av den buffliga.


Är inte det väldigt förenklande att säga att hanar Ir honor per automatik är dem som väljer?
Känns som att det mest handlar om utseende i båda fallen dvs. att personen oavsett kön kan uppvisa vad som uppfattas överensstämmande med goda gener och skönhetsideal.

Med andra ord, om en snygg hona går runt i en bar så har hon mer hanar att välja bland som önskar att "para sig" med henne, samma sak tvärtom. Är det en snygg hane flockas honor mer runt honom, eller har jag fel? Nu talar jag givetvis utifrån det scenariot som målats upp här (nattklubb) där jag utgår från att de som raggar och blir uppraggade inte känner varandra sedan tidigare.

Skillnaden ligger väl mest i att hanen förväntas enligt kulturella betingelser att uppvakta (ta första steget) och således tenderar att va den som "bjuder till dans" så att säga. Men är det en hanen som uppenbart är i en annan division än den hona som vill ha honom kan det likväl va honan som tar första steget eftersom hon omedvetet (ir medvetet) förstår att chansen annars är stor att denne inte kommer fram till henne.

Är både hanen och honan likvärdigt snygga kanske detta tenderar att sluta med att hanen kommer fram till honan på grund av djupt rotade könsrollerna som finns (eller djurisk instinkt, maybe both). Men då har han ju valt henne, varav honan uppvisar ett samtycke (att även hon väljer honom). Därför väljer båda varandra. Bla bla så var sagan slut
__________________
Senast redigerad av GylleneLockar 2016-09-26 kl. 20:48.
Citera
2016-10-01, 23:19
  #6
Medlem
Drawin myntade uttrycket sexuella urvalet så ja tjejen väljer sin patner
Citera
2016-10-01, 23:36
  #7
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Hanen väljer honan, honan godkänner hanen.
That´s the way it goes.
Citera
2016-10-02, 00:22
  #8
Medlem
Det går nog inte att finna ett nyanserat svar på denna fråga.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback