• 1
  • 2
2016-09-19, 17:29
Medlem
twoeggss avatar
Det kanske låter som en konstig fråga, men varför kan inte honan bara låta sig paras av alla hanar?. Hos människan och andra arter är honan det väljande könet. Dvs hon avgör vilka män som ska få para sig eller inte. Samtidigt finns det hos männen fysiska skillnader. De är olika starka. Penisen är olika stor eller har olika form. Spermierna simmar olika snabbt eller är till olika grad aktiva. Säg att en hona parade sig med alla hanar under en kortare tidsintervall, skulle då inte den "starkaste" mest livskraftiga spermien komma först till ägget? Till viss del borde ju den som kommer först att ha en liten fördel, men det borde ju vägast upp till större grad av de andra skillnaderna. När det gäller människan så är det såklart mer komplext då vi har ett större medvetande än andra djur. Men andra däggdjur t.ex schimpanser och flodhästar borde ju inte behöva ta hänsyn t.ex till status, intelligens, resuser etc.
Senast redigerad av twoeggs 2016-09-19 kl. 17:34.
Citera
2016-09-19, 17:37
Medlem
Varför skulle den bästa individen komma från den snabbaste spermien?
Citera
2016-09-19, 17:41
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Varför skulle den bästa individen komma från den snabbaste spermien?

Tänker mig att sexuell förmåga och spermiers kvalitet är kopplat till övrig hälsostatus.
Citera
2016-09-19, 17:44
Medlem
elbels avatar
Man kan väl lika bra säga att hanen väljer? Båda väljer?
Citera
2016-09-19, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Tänker mig att sexuell förmåga och spermiers kvalitet är kopplat till övrig hälsostatus.
Alldeles för lös koppling. Det skulle snarare leda till att all den manliga evolutionen gick åt till snabbare spermier.

Vad skulle vara bättre menar du? (Förutom mer tillgång till fitta)
Citera
2016-09-19, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Man kan väl lika bra säga att hanen väljer? Båda väljer?
Nej, generellt är honan den väljande i naturen, vilket inte alls är konstigt eftersom hon är den som blir gravid.
Citera
2016-09-19, 17:54
Medlem
Pukeeyes avatar
Det finns faktiskt honor av vissa arter som låter alla villiga hanna "komma till", men sedan har en förmåga att välja viken av hannarna sperma som får befrukta henne.

" Spermiekonkurrens uppkommer hos arter med honor som är promiskuösa, det vill säga, de parar sig med flera olika hanar [3]. Att en parning ägt rum behöver inte betyda att honans ägg blivit befruktade, hos många arter har honorna spermielagrande organ som kan spara spermier. Hanarna har då ingen möjlighet att kontrollera faderskapet och konkurrensen om befruktning fortsätter efter parningen. Olika sätt har evolverats som hanterar detta problem".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spermiekonkurrens

Evolutionen är fantastisk.
Citera
2016-09-19, 17:54
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Alldeles för lös koppling. Det skulle snarare leda till att all den manliga evolutionen gick åt till snabbare spermier.

Vad skulle vara bättre menar du? (Förutom mer tillgång till fitta)

Som jag skrev så är det nog inte förenligt med ett större medvetande som t.ex människans. Men det jag tänker mig hos djur borde vara fördelen är att honan slipper välja och hålla "jobbiga" hanar på avstånd. T.ex hon kan ägna sig åt att äta och förbereda sig inför graviditeten. Nackdelen kan vara att hanarna blir lata då de inte behöver hävda sig mot andra hanar och därför också får sämre hälsa.
Citera
2016-09-19, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Som jag skrev så är det nog inte förenligt med ett större medvetande som t.ex människans. Men det jag tänker mig hos djur borde vara fördelen är att honan slipper välja och hålla "jobbiga" hanar på avstånd. T.ex hon kan ägna sig åt att äta och förbereda sig inför graviditeten. Nackdelen kan vara att hanarna blir lata då de inte behöver hävda sig mot andra hanar och därför också får sämre hälsa.
Priset att behöva välja partner är mycket mindre än priset för att välja fel partner.
Citera
2016-09-19, 17:59
Medlem
elbels avatar
Citat:
Nej, generellt är honan den väljande i naturen, vilket inte alls är konstigt eftersom hon är den som blir gravid.
Men mer "filosofiskt", är det väl hanen som ätit sig starkast som kommer till

Man kan ju se det som en rad slumpmässigheter, djuren följer bara sina instinkter eller väljer de?
Citera
2016-09-19, 18:02
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pukeeye
Det finns faktiskt honor av vissa arter som låter alla villiga hanna "komma till", men sedan har en förmåga att välja viken av hannarna sperma som får befrukta henne.

" Spermiekonkurrens uppkommer hos arter med honor som är promiskuösa, det vill säga, de parar sig med flera olika hanar [3]. Att en parning ägt rum behöver inte betyda att honans ägg blivit befruktade, hos många arter har honorna spermielagrande organ som kan spara spermier. Hanarna har då ingen möjlighet att kontrollera faderskapet och konkurrensen om befruktning fortsätter efter parningen. Olika sätt har evolverats som hanterar detta problem".

https://sv.wikipedia.org/wiki/Spermiekonkurrens

Evolutionen är fantastisk.

Okej, det förekommer alltså. Intressant!
Citera
2016-09-19, 18:12
Medlem
Pukeeyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbel
Men mer "filosofiskt", är det väl hanen som ätit sig starkast som kommer till

Man kan ju se det som en rad slumpmässigheter, djuren följer bara sina instinkter eller väljer de?

Naturligtvis så "väljer" dom . Varför annars skulle påfågelshanen lägga en massa energi på att utveckla sin klumpiga och färggranna röv, eller för att ta ett Svensk exempel. Varför skulle tjäderhannarna slösa bort massor av sin energi på att vara helt galna och spela på våren.

Detta fenomen ser vi hela tiden överallt i djurvärlden. Och vi ser det även bland människor.

Varför skulle en lågavlönad ungdom vara villig att lägga halva lönen på ett par jeans som är trasiga vid inköp? Jo för att få para sig. Människor är djur!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in