2016-09-19, 16:59
Medlem
Skejtes avatar
Hej!

Jobbar på ett företag som är med i kollektivavtalet för teknik och metall och har precis gått från timanställd till visstidsanställd med månadslön. Det jag undrar är min månadslön som ligger på 20 500, är den likadan oavsett hur många dagar i månaden man jobbar? Vissa månader har ju fler vardagar än andra tex. Om inte går man ju miste om lön för typ 2-3 dagar och isåfall är timanställd bättre där man får lön för varje arbetad timme, eller är jag ute och cyklar?

Tacksam för svar så upplys mig gärna, har kass koll på sånt här.

Tjänade 117kr som timanställd btw.
Citera
2016-09-19, 17:02
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skejte
Hej!

Jobbar på ett företag som är med i kollektivavtalet för teknik och metall och har precis gått från timanställd till visstidsanställd med månadslön. Det jag undrar är min månadslön som ligger på 20 500, är den likadan oavsett hur många dagar i månaden man jobbar? Vissa månader har ju fler vardagar än andra tex. Om inte går man ju miste om lön för typ 2-3 dagar och isåfall är timanställd bättre där man får lön för varje arbetad timme, eller är jag ute och cyklar?

Du har å andra sidan full lön även månader med mängder av helgdagar som tex december

Men ja, rent pengamässigt kan det ibland vara bättre att vara timanställd. Men då kan ju arbetsgivaren mer eller mindre sluta ge dig timmar utan förvarning också
Senast redigerad av 8bitrage 2016-09-19 kl. 17:04.
Citera
2016-09-19, 17:05
Medlem
Du får betalt samma summa för en månad oavsett hur många dagar det normalt är i månaden. Om du är sjuk eller borta av någon annan anledning blir det dock avdrag på lönen. Första sjukdagen är en karensdag vilken du inte får något betalt för. Följande dagar du är sjuk får du 80% av din normala lön. Men är du sjuk i mer än en vecka(tror jag) behöver du lämna in läkarintyg.
Citera
2016-09-19, 17:30
Medlem
Memmajemmas avatar
Du har din månadslön även om det tex skulle vara röda dagar och färre dagar du arbetar. Månadslönen kan bli högre om du får OB och endast lägre om du är sjuk. Första dagen är en sk karensdag då får du ingen lön, sedan är det 80% av din lön 2 veckor, som din arbetsgivare står för. Efter 1 v krävs oftast sjukintyg från läkare. När det däremot blir över 2 v bör du söka sjukpenning från Försäkringskassan.

Har ni en facklig representant på jobbet eller HR? Hör med dem för bästa svar på dina frågor som har med din anställning att göra.
Citera
2016-09-19, 19:14
Medlem
rakarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skejte
Hej!

Din chef har säkert tagit ut en snitt månadslön på dig / er För att få fram en rättvis månadslön.

t.ex. Denna månad september kommer du gå miste om 92kr med månadslön kontra timmlön. Men istället i oktober kommer du tjäna 354kr på att ha månadslön kontra timmlön. Så Jag skulle tro att i ditt fall spelar det ingen större roll. Mest troligt så blir du någon/några 100 lappar rikare varje år på månadslönen. Grattis!
Citera
2016-09-20, 16:09
Medlem
Skejtes avatar
Tackar samtliga för bra svar, fick svar på min fråga 😊
Citera
2016-09-21, 00:51
Medlem
Sen kan man tillägga ifall man jobbet ett tag och tjänat ihop semesterdagar så får du din månadslön trots att du är borta på semester.
Citera
2016-09-30, 01:23
Medlem
Corkentelliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lhffan
Sen kan man tillägga ifall man jobbet ett tag och tjänat ihop semesterdagar så får du din månadslön trots att du är borta på semester.

..och lite semesterersättning per uttagen dag, vilket gör att man kan få snäppet bättre löner de månader man tagit ut semesterdagar. Åtminstone om man inte går miste om OB, bonusar eller dylikt, som man annars hade tillgodoräknat sig om man jobbat.
Citera
2016-09-30, 05:49
Medlem
Som timanställd tjänar du också in semesterersättning, skillnaden är att denna betalas ut ovanpå din vanliga timlön varje månad istället för att läggas på hög och sedan betalas ut under semesterveckorna. Det kräver lite mer planerande av dig som timanställd alltså, men totalt sett ett nollsummespel.

Vissa skrupelfria arbetsgivare talar inte om detta för dig utan säger att du har 22000 i lön fast du egentligen har 21000 + utebetald semesterersättning (eller vad det nu kan bli, har inte koll på exakt hur stor semesterersättningen är). Har själv råkat ut för det där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in