• 1
  • 2
2016-09-18, 20:47
Medlem
Jag har sett lite bilder , mest från amerika , att man gjuter garageuppfarter och gångar istället för asfalt eller plattor. Jag hade en entreprenör här och kollade på uppfarten , men jag höll på att trilla baklänges av priset för att gjuta markbetong. 1250:- kvm!!! Inkl förarbete ifs.
Funderar på att anlita en firma för att gräva och göra förarbetet , och sen själv beställa en betongbil.
Men , måste det vara specialbetong när det ska ligga ute hela året?
Hur tjock ska plattan va?
Snö , regn och stekande sol , dubbdäck och snöskyfflar som skaver på ytan.
Vet du hur detta funkar?
Citera
2016-09-18, 21:04
Medlem
Här finns lite info:
http://www.concretenetwork.com/concr...ys/basics.html

edit: vettefan hur det funkar i vårt kalla klimat dock
Senast redigerad av knegarjon 2016-09-18 kl. 21:05. Anledning: tillägg
Citera
2016-09-18, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
Jag har sett lite bilder , mest från amerika , att man gjuter garageuppfarter och gångar istället för asfalt eller plattor. Jag hade en entreprenör här och kollade på uppfarten , men jag höll på att trilla baklänges av priset för att gjuta markbetong. 1250:- kvm!!! Inkl förarbete ifs.
Funderar på att anlita en firma för att gräva och göra förarbetet , och sen själv beställa en betongbil.
Men , måste det vara specialbetong när det ska ligga ute hela året?
Hur tjock ska plattan va?
Snö , regn och stekande sol , dubbdäck och snöskyfflar som skaver på ytan.
Vet du hur detta funkar?
Du kan ju gjuta egna plattor också eller sk gjutnät. Gjutnät har jag gjort och det går fort och är inte svårt.Dessa gjuter direkt på plats. 5 cm ska det vara på en garageuppfart. Betongen klarar detta antingen om du blandar själv eller typ grovbetong. Finns även fiber att tillsätta om man vill armera.
Lycka till
Citera
2016-09-18, 21:47
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Du kan ju gjuta egna plattor också eller sk gjutnät. Gjutnät har jag gjort och det går fort och är inte svårt.Dessa gjuter direkt på plats. 5 cm ska det vara på en garageuppfart. Betongen klarar detta antingen om du blandar själv eller typ grovbetong. Finns även fiber att tillsätta om man vill armera.
Lycka till
Krävs det något bärlager?
Citera
2016-09-18, 22:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Självklart krävs det det! Under arbetet är det viktigaste och att man är noggrann med annars kommer man få en vacker uppfart som spricker osv,
Citera
2016-09-19, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Med gjutnät formar sig betongen efter underlaget då de gjuts rakt på plats men någon form av underlag är bra men det funkar utmärkt på jord och ev markduk och sen stenmjöl som fog. Gjuter du däremot egna plattor är det viktigt att det är slätt så plattan ligger an ja.
Citera
2016-09-19, 21:22
Medlem
Fast jag skulle vilja ha en helt slät platta , möjligtvis nån rörelsefog om det krävs. Ca 60 kvm.
Citera
2016-09-20, 13:02
Medlem
wastaahs avatar
Som jag har fattat det lägger de oftast prefabricerade betongelement på uppfarterna & gångvägarna i usa pga att det går snabbt. Annars ser jag ingen anledning till varför man skulle lägga betong före asfalt om man inte har utseendekrav (detta kan ju såklart vara fallet för exklusivare kåkar). Om du gjuter en stor sammanhängande yta som är tunn (dvs en uppfart) är risken rätt överhängande att det kommer spricka en hel del så det är viktigt med fogar = mycket jävla jobb.

Om någon person argumenterar för att betong är bra att lägga som vägmaterial, åk förbi förbifart uppsala någon gång. Ser ju ut som det var byggt 1930...
Senast redigerad av wastaah 2016-09-20 kl. 13:10.
Citera
2016-09-20, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wastaah
Som jag har fattat det lägger de oftast prefabricerade betongelement på uppfarterna & gångvägarna i usa pga att det går snabbt. Annars ser jag ingen anledning till varför man skulle lägga betong före asfalt om man inte har utseendekrav (detta kan ju såklart vara fallet för exklusivare kåkar). Om du gjuter en stor sammanhängande yta som är tunn (dvs en uppfart) är risken rätt överhängande att det kommer spricka en hel del så det är viktigt med fogar = mycket jävla jobb.

Om någon person argumenterar för att betong är bra att lägga som vägmaterial, åk förbi förbifart uppsala någon gång. Ser ju ut som det var byggt 1930...

Men en rejält gjord platta är ju jättegott. Slätt som en pannkaka. Inget ogräs och aldrig någon spårbildning. Lätt att spola av. Men vårt klimat kanske inte är det bästa.

https://youtu.be/Dh8OMMTW-eo
Citera
2016-09-21, 08:24
Medlem
wastaahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 374196
Men en rejält gjord platta är ju jättegott. Slätt som en pannkaka. Inget ogräs och aldrig någon spårbildning. Lätt att spola av. Men vårt klimat kanske inte är det bästa.

https://youtu.be/Dh8OMMTW-eo

En platta i det utförandet ger jag inte många vintrar innan den är full av sprickor, fast jag vet inte man kanske kan ha i något medel som minskar sprickbildning i betongen? Hållfastheten är ju inte riktigt en faktor här. Men iaf över och underkants armeringsnät skulle jag klassa som ett måste. Sen är ju underarbetet av betydelse
Senast redigerad av wastaah 2016-09-21 kl. 08:28.
Citera
2016-09-21, 08:55
Medlem
onnyts avatar
Citat:
En platta i det utförandet ger jag inte många vintrar innan den är full av sprickor, fast jag vet inte man kanske kan ha i något medel som minskar sprickbildning i betongen? Hållfastheten är ju inte riktigt en faktor här. Men iaf över och underkants armeringsnät skulle jag klassa som ett måste. Sen är ju underarbetet av betydelse

Spricka kommer det att göra. De där fjuttiga näten ger jag inte mycket för. När jag gjutit har det varit minst 10 cm plus att jag använt 10 mm armringsjärn najat 15-20 cm mellan.
Citera
2016-09-21, 09:59
Medlem
Citat:

Var några år sedan jag körde där. Tyckte det funkade bra senast, har det rört sig och blivit sprickor?

Betongvägarna i sydsverige håller fortfarande (60-tal).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in