2016-09-21, 13:27
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wurhan
https://svenska.yle.fi/artikel/2016/09/21/nynazist-misstankt-dodsmisshandel-haktades-fornekar-delaktighet

Haha jävlar jag skulle vilja se ansiktet på personen som sitter till vänster, den ryggtavlan med tillhörande attribut är omöjligt att "könsbestämma" om man får leka lite amatörantropolog. Skorna skriker kvinna/dvärg, blusen skriker kvinna, axelbredden och bakhuvudet ser ut som en mans och väskorna till vänster är kvinnliga. Någon som vet vem det är och har en bild?

Humor att nazisten ser ut att ha haft en försvarsadvokat som var "könsneutral"/transa, en fet brasklapp för min okunskap.

Citat:
Ursprungligen postat av P4NT3R4
Exakt, ge fan i att spotta folk om du inte vill få en smäll på käften!

Ge fan i att vara nazist om du inte vill bli spottad på? Ni på ytterkanterna av de politiska spektret är exakt lika stora idioter, det finns ingen skillnad i psykologi och obetydlig skillnad i propaganda och tillvägagångssätt. Men det i bakhuvudet framstår alla era småkäbbel om vem som startade vad och vilka som är värst som helt obetydliga paranteser.
Citera
2016-09-21, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Haha jävlar jag skulle vilja se ansiktet på personen som sitter till vänster, den ryggtavlan med tillhörande attribut är omöjligt att "könsbestämma" om man får leka lite amatörantropolog. Skorna skriker kvinna/dvärg, blusen skriker kvinna, axelbredden och bakhuvudet ser ut som en mans och väskorna till vänster är kvinnliga. Någon som vet vem det är och har en bild?

Humor att nazisten ser ut att ha haft en försvarsadvokat som var "könsneutral"/transa, en fet brasklapp för min okunskap.

Ge fan i att vara nazist om du inte vill bli spottad på? Ni på ytterkanterna av de politiska spektret är exakt lika stora idioter, det finns ingen skillnad i psykologi och obetydlig skillnad i propaganda och tillvägagångssätt. Men det i bakhuvudet framstår alla era småkäbbel om vem som startade vad och vilka som är värst som helt obetydliga paranteser.

Jag klarar mig är varken nazist eller blivit spottad på, men jag vidhåller att man ska ge fan i att spotta på människor!
Citera
2016-09-21, 13:43
Medlem
Anti-Misess avatar
Om det istället hade rört sig om två snubbar på krogen, där den ene i en opolitisk dispyt hade spottat på den andre, tagit emot en välförtjänt käftsmäll och slagit huvudet i marken i ett olyckligt fall som sex dagar senare resulterade i hans död – vem hade då babblat om "mord"? De allra flesta, också bland dem som nu låtsas förfasa sig, hade kallt konstaterat att det var hans eget fel, om än tragiskt.

Hade rollerna varit omvända, om en ond nazist hade spottat på en god antirasist med samma resultat, då hade det inte ens varit tragiskt – det hade varit heroiskt och berättigat självförsvar mot ett besinningslöst angrepp mot mänskligheten, demokratin, yttrandefriheten, flyktingarna, kvinnorna, bögarna och allt annat som är gott och heligt i universum. Vänsterextremisten hade naturligtvis inte fått något straff.

Är det inte märkligt hur allt förändras om ondskefulla och hatfyllda nazister är inblandade? Då är det minsann fråga om en brutal och skoningslös avrättning! Oprovocerat mord på öppen gata! Att spotta på nazister är en mänsklig rättighet! Alla goda krafter håller med! Alla förnuftiga krafter instämmer! Alla vet ju hur våldsamma de där är! Hundratals mördas varje år! Varje dag! Varje minut! Att spotta på dem är en modig protest! Krossa nazismen!

Jag ska spotta på er hycklare och så får vi se hur ni reagerar när mitt saliv rinner ner för era kinder, om ni blir upprörda, eller om ni kyligt väljer att ringa polisen medan jag hånflinande går därifrån.
Citera
2016-09-21, 13:48
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-Mises
Om det istället hade rört sig om två snubbar på krogen, där den ene i en opolitisk dispyt hade spottat på den andre, tagit emot en välförtjänt käftsmäll och slagit huvudet i marken i ett olyckligt fall som sex dagar senare resulterade i hans död – vem hade då babblat om "mord"? De allra flesta, också bland dem som nu låtsas förfasa sig, hade kallt konstaterat att det var hans eget fel, om än tragiskt.

Hade rollerna varit omvända, om en ond nazist hade spottat på en god antirasist med samma resultat, då hade det inte ens varit tragiskt – det hade varit heroiskt och berättigat självförsvar mot ett besinningslöst angrepp mot mänskligheten, demokratin, yttrandefriheten, flyktingarna, kvinnorna, bögarna och allt annat som är gott och heligt i universum. Vänsterextremisten hade naturligtvis inte fått något straff.

Är det inte märkligt hur allt förändras om ondskefulla och hatfyllda nazister är inblandade? Då är det minsann fråga om en brutal och skoningslös avrättning! Oprovocerat mord på öppen gata! Att spotta på nazister är en mänsklig rättighet! Alla goda krafter håller med! Alla förnuftiga krafter instämmer! Alla vet ju hur våldsamma de där är! Hundratals mördas varje år! Varje dag! Varje minut! Att spotta på dem är en modig protest! Krossa nazismen!

Jag ska spotta på er hycklare och så får vi se hur ni reagerar när mitt saliv rinner ner för era kinder, om ni blir upprörda, eller om ni kyligt väljer att ringa polisen medan jag hånflinande går därifrån.

Du verkar ju ha bevittnat dådet, kan du inte berätta mer? Finns nog ingen information om att han fått ett (1) slag och slagit i marken. Man kan däremot läsa i en artikel från GP att den häktade nazisten bl.a har sparkat BO i bröstet, förmodligen när denne ligger på marken.

Citat:

Torniainen misstänks ha sparkat Jimi Joonas Karttunen i bröstet, men säger att han är oskyldig.

https://www.gp.se/nyheter/världen/nynazist-häktad-för-dödsfall-1.3803606
Citera
2016-09-21, 14:49
Medlem
Anti-Misess avatar
Citat:
Du verkar ju ha bevittnat dådet, kan du inte berätta mer? Finns nog ingen information om att han fått ett (1) slag och slagit i marken. Man kan däremot läsa i en artikel från GP att den häktade nazisten bl.a har sparkat BO i bröstet, förmodligen när denne ligger på marken.

https://www.gp.se/nyheter/världen/nynazist-häktad-för-dödsfall-1.3803606
Fullt förståeligt, om det nu stämmer. En slungad spottloska är i min bok betydligt värre än ett utdelat slag. Alla män, med heder och normala testosteronnivåer (motsatsen till svennar), anser att en spottloska rättfärdigar stryk.

Jag ser likväl ingenting som tyder på någon brutal misshandel. BO lämnade platsen på egen hand, utan ambulans, och dog flera dagar senare.

En direkt fråga: har den döde någon skuld överhuvudtaget till det inträffade, enligt dig?

För övrigt: i egenskap av vänsterextremist är du förstås emot våld. Valsa runt i tråden som en jungfru och spela oskyldig. Tillåt mig hånle.
Citera
2016-09-21, 16:26
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Fullt förståeligt, om det nu stämmer. En slungad spottloska är i min bok betydligt värre än ett utdelat slag. Alla män, med heder och normala testosteronnivåer (motsatsen till svennar), anser att en spottloska rättfärdigar stryk.

Jag ser likväl ingenting som tyder på någon brutal misshandel. BO lämnade platsen på egen hand, utan ambulans, och dog flera dagar senare.

En direkt fråga: har den döde någon skuld överhuvudtaget till det inträffade, enligt dig?

För övrigt: i egenskap av vänsterextremist är du förstås emot våld. Valsa runt i tråden som en jungfru och spela oskyldig. Tillåt mig hånle.

Är väl ingen som påstått att det varit en "brutal" misshandel, sen är det en definitions fråga vad en "brutal" misshandel innebär. Någon grov misshandel, verkar det iallafall inte röra sig om ifall man ska utgå från polisens rubriceringen, men sådant kan ändras under utredningens gång.

Jag kan absolut förstå att man lackar ur efter att ha fått en spottloska och jag tycker absolut ett slag är berättigat, däremot tror jag inte att nassen eller nassarna utdelade ett slag. Brottet nazisten är misstänkt för är grovt vållande till annans död, rent juridiskt behövs inget uppsåt, det betyder att man kan anses skyldig för att ha gett ett slag och det orsakar personens död, lagen ser i princip likadan ut i Finland. Istället för uppsåts delen så bedömer man "oaktsamheten", medveten dels omedveten. Där den medvetna anses vara grövre, tex att man ger sig på någon fast denne ligger ner.

Varför är det då inte rubricerat som dråp?

Jo, för att BO kan precis som du skrev ta sig därifrån och avlider först 6 dagar senare.

Vad jag anser om våldsanvänding är högst ointressant och irrelevant i en tråd där brottet ska diskuteras. Är du så pass intresserad om vad jag anser i olika frågor så kan du PM:a mig.
Citera
2016-09-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill

Så du tycker det är korrekt och i sin ordning att spotta på folk som har en åsikt, men fel att slå folk som spottar på andra?

Måste säga att köper du det första så är jag förvånad att du har åsikter om det andra..
Inte för att man ska få mörda folk som spottar på en men jag hade knappast blivit förvånad om jag hade fått en smäll efter att jag spottat på någon. Och i detta fall kan jag faktiskt tycka att smällen var välförtjänt men resultatet av den oproportionerligt..

Nazist ska man få vara utan att bli spottad på..
Citera
2016-09-21, 18:05
Medlem
Fnissturkens avatar
Den politiska aspekten här känns ju helt irrelevant.

Prova att spotta på random hårda killar på stan så får ni se hur länge ni står upp. Reaktionen ni får har inget med politik att göra. Att det i det här fallet slutade med dödsfall handlar snarare om otur för samtliga inblandade parter.

Sensmoralen är enkel. Spotta inte på folk på stan så slipper ni stryk. Jag tror nog att majoriteten i den här tråden, på båda sidor, inte går runt och spottar på folk. Den stora majoriteten av människor är nämligen vettigare än så, även de flesta vänsterextremister. De som inte är det lär sig snabbt läxan eller så sorteras de ut likt i det här fallet.

En annan sensmoral är: Den som lever ett våldsamt liv dör ofta en våldsam död.
Senast redigerad av Fnissturken 2016-09-21 kl. 18:08.
Citera
2016-09-21, 19:01
Medlem
Varulvs avatar
Citat:

Ja en spottloska är illa, men det är inte ett berättigat nördvärnsläge.

Nazisten har blivit dömd för våldsbrott tidigare, så att han är en våldsam person som vet hur man ger stryk vet vi sen innan, denna gång kanske han lär sig något och börjar inse att vad han sysslar med är ren jävla idioti.
Citera
2016-09-21, 19:09
Medlem
Citat:
Finns nog ingen information om att han fått ett (1) slag och slagit i marken.
There are countless practically identical descriptions given in Finnish newspapers, where the victim has verbal altercation with spitting with the "resistance movement" people, after which Tornainen runs after him, and gives one (1) high kick to the chest. (Your GP basically says the same the thing, there was no "among other things"). The victim falls down and hits his head to the ground. While it probably hasn't been explicitly stated, certainly the impression from all the news has been that the only noteworthy injuries obtained where from the head hitting the pavement.

an example:
Citat:
Poliisin mukaan tämän jälkeen Torniaiseksi tunnistettu mies lähti juoksemaan uhria kohti ja potkaisi tätä rintaan. Uhri kaatui ja löi päänsä.
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/asema-aukion-pahoinpitelysta-vangittu-vakavana-oikeudessa-laaketieteelliset-tutkimukset-jatkuvat/6084226

Another:
Citat:
Epäilty seisoi lippurivistön rautatieaseman puoleisessa päässä. Poliisin mukaan hän lähti juoksemaan uhria kohti noin 10 metrin päästä ja potkaisi uhria rintaan. Tämän jälkeen uhri kaatui taaksepäin ja löi päänsä asvalttiin.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001264827.html
Citera
2016-09-21, 19:36
Medlem
wurhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finxyc
There are countless practically identical descriptions given in Finnish newspapers, where the victim has verbal altercation with spitting with the "resistance movement" people, after which Tornainen runs after him, and gives one (1) high kick to the chest. (Your GP basically says the same the thing, there was no "among other things"). The victim falls down and hits his head to the ground. While it probably hasn't been explicitly stated, certainly the impression from all the news has been that the only noteworthy injuries obtained where from the head hitting the pavement.

an example:

http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikkeli/asema-aukion-pahoinpitelysta-vangittu-vakavana-oikeudessa-laaketieteelliset-tutkimukset-jatkuvat/6084226

Another:

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001264827.html

Neonazis in this thread have countless times given the impression that the perpetrator has hit the victim with a blow to the head, practically all the discussions here has been about whether or not the punch was justified. So me making the assumption that the kick was "among other things" isn't that weird.

The information regarding that the neonazi ran after the victim and kicked him in the chest is all new to me, I'm referring to the "running after" part here. That certainly doesn't help his case, even if people here think that his actions are morally acceptable, no court will see that kind of violence justified as self defense.

I guess he will have to get used to the idea of spending a year or two in prison.

Regarding your links, Google translate doesn't work satisfying when translating from Finnish to Swedish, I get the context but not more than that.

An example of how the English translation looks like;

Citat:
Valvontakameranauhoite key evidence
Legal arrested 26-year-old Jesse Plain White T's Oskari Torniainen is probable cause to suspect 28-year-old man with manslaughter and aggravated assault.

A special conditional imprisonment was karttamisvaara, namely that the homeless Torniainen could try to dodge the criminal process.
Senast redigerad av wurhan 2016-09-21 kl. 19:41.
Citera
2016-09-21, 19:47
Medlem
Var offret och de andra som var med honom kända vänsterextremister?
Kriminella?

Jag kunde svurit på att man på nyheterna på P3 imorse sa att han "fick en spark i bröstet och föll och slog huvudet i asfalten", men jag hittar det inte nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in