• 1
  • 2
2016-09-18, 09:55
Medlem
bananapanss avatar
Sitter inne på http://www.tekungen.se och vill köpa något, helst vitt och grönt men jag vet inte hur dessa smakar och undrar om någon har testat någon sort från dem? Det får inte vara nåt starkt som tex chai som jag tycker kliar i halsen.

Vill bli en riktig tésmakare under hösten!
Citera
2016-09-18, 10:41
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Sitter inne på http://www.tekungen.se och vill köpa något, helst vitt och grönt men jag vet inte hur dessa smakar och undrar om någon har testat någon sort från dem? Det får inte vara nåt starkt som tex chai som jag tycker kliar i halsen.

Yogi tea. Finns på ICA bl.a.
Ett märke med massa olika goda smaker. Inga sötsliskiga eller konstiga med jordgubb, hallon o annat skit. Det är ayurvedisk te....vad nu det innebär. Dom är väldigt goda iaf och jag kan rekommendera Men´s tea (Ingefära, chili o nåt annat), Heartwarming, stomach ease......alla är goda, vissa är mer goda än andra bara.

Annars har Kusmi-te alltid ansetts som ett bra märke på te. Tror dock dom är rätt dyra.
Citera
2016-09-18, 11:31
Medlem
Ratis avatar
Rooibos är riktigt gott. Fast det är ett rött te.
Citera
2016-09-18, 12:07
Medlem
Citat:

Märkligt att vi Svenskar inte ens kan stava till något så enkelt som TE.
Citera
2016-09-18, 13:32
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Han där borta
Märkligt att vi Svenskar inte ens kan stava till något så enkelt som TE.
Hahaha jag tänkte också på det! TE stavas det.

Jag är tekonnässör, har druckit olika teer hela livet.

Rött te = godaste är rooibos från Sydafrika, köp INTE påse-varianten. Oavsett vilken lösviktssort, så är rooibos god. Köp helst ren rooibos och inte smaksatt med champagne eller annat.
Grönt te = beror på vad du är ute efter. Många smakar och luktar sjö-vass. Jag hoppar helst över grönt te.
Vitt te = finns ngt som heter Himalaya, dyrt och helt övervärderat, smakar nästan ingenting. Hoppa över.
Svart te: där har vi diamanten. Bara löst te, inget påste här!
Morgon och fika: Earl Grey (kungen av teer) eller Andre Kåppen från Kränku
Starkt: Lipton Yellow Label OBS! löste, INTE påste. Eller Ceylon-te (jag föredrar Lipton men Ceylon är mildare i smaken, rent svart te)
Mellan: blanda Lipton Y.L. och Earl grey (vrålgott!)
Höstig rökig: Lapsang Suchong
Somrig blommig: Farbror August eller Sommarte från Kränku
Anis-ig: Guteblandning från Kränku
Väldigt blommig a la "smaksatt", perfekt för afternoon tea: Söders Höjder, Söder-te eller Söderblandning (olika namn på mer eller mindre samma sak)

Te utan te, dvs utan svart te i: min favorit är Yogi-blandning som smakar milt av kanel, nejlika och andra kryddor. Finns numera på livsen (annars i LIFE)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-09-18 kl. 13:36.
Citera
2016-09-18, 14:08
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Hahaha jag tänkte också på det! TE stavas det.

Jag är tekonnässör, har druckit olika teer hela livet.

Rött te = godaste är rooibos från Sydafrika, köp INTE påse-varianten. Oavsett vilken lösviktssort, så är rooibos god. Köp helst ren rooibos och inte smaksatt med champagne eller annat.
Grönt te = beror på vad du är ute efter. Många smakar och luktar sjö-vass. Jag hoppar helst över grönt te.
Vitt te = finns ngt som heter Himalaya, dyrt och helt övervärderat, smakar nästan ingenting. Hoppa över.
Svart te: där har vi diamanten. Bara löst te, inget påste här!
Morgon och fika: Earl Grey (kungen av teer) eller Andre Kåppen från Kränku
Starkt: Lipton Yellow Label OBS! löste, INTE påste. Eller Ceylon-te (jag föredrar Lipton men Ceylon är mildare i smaken, rent svart te)
Mellan: blanda Lipton Y.L. och Earl grey (vrålgott!)
Höstig rökig: Lapsang Suchong
Somrig blommig: Farbror August eller Sommarte från Kränku
Anis-ig: Guteblandning från Kränku
Väldigt blommig a la "smaksatt", perfekt för afternoon tea: Söders Höjder, Söder-te eller Söderblandning (olika namn på mer eller mindre samma sak)

Te utan te, dvs utan svart te i: min favorit är Yogi-blandning som smakar milt av kanel, nejlika och andra kryddor. Finns numera på livsen (annars i LIFE)

En självutnämnd tekonnässör som inte vet att Rooibos inte är te, som tycker att grönt och vitt te generellt är dåligt, och som tycker att Earl Grey och Liptons Yellow Label är bland det bästa man kan hitta Mycket ska man läsa innan ögonen faller ut.
Citera
2016-09-18, 14:13
Medlem
Citat:

Skulle säga att det är väldigt svårt att ge smakråd om te. Att du inte gillar chai säger inte mycket då det finns otal sorters blandningar av just chai. Jag har smakat allt ifrån sockersöta, milda till nästan pepparsmakande chaiteer. Köp minsta förpackningen av de teer du blir nyfiken på och smaka dig fram. Jag gör så själv, har också kastat pengar i sjön flera ggr. då man köpt någon sort man inte gillar, bara ge bort det eller kasta det.
Citera
2016-09-18, 14:54
Medlem
bananapanss avatar
Te, té, ja ni förstod vad jag menade iallafall! Man slipper då aldrig undan att bli påmind om sina misstag utav bajsnödiga ordmärkare här på forumet. Som om jorden skulle gå under!

Jag ska nog gå till någon butik och välja lite av varje för att se vad jag gillar. Dricker bara lösvikt nu, men sorter som Söder, Lust och fägring, jag vet liksom inte vad de innehåller riktigt. På Tekungen fanns ju massa annat..

Svart te är jättegott, kan hålla med om att grönt doftar lite vass men jag ksn nog hitta något mumsigt. Vitt te har jag aldrig provat så jag får väl testa mig fram som lacrima föreslog.
Citera
2016-09-18, 18:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
En självutnämnd tekonnässör som inte vet att Rooibos inte är te, som tycker att grönt och vitt te generellt är dåligt, och som tycker att Earl Grey och Liptons Yellow Label är bland det bästa man kan hitta Mycket ska man läsa innan ögonen faller ut.
Inte påsvariant, löstevariant. STOR skillnad. VET DU INTE DET, SÅ VET DU INTE MYCKET. Jag ser liksom inte DIG nämna tjugo tesorter.
Jag råkar inte tycka om grönt te, och ja, jag veeeet att teer utan svart eller grönt te är inte i ordets rätta bemärkelse teer. BARA FÖR ATT JAG INTE NÄMNER EN FAKTA SÅ BETYDER DET INTE ATT JAG INTE VET DEN FAKTAN

Jag står för att vitt te är urboring.

Fucking Flashback alltså, bajsnödigare än alla samlade hipsters på Södermalm.
Citera
2016-09-19, 07:10
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Inte påsvariant, löstevariant. STOR skillnad. VET DU INTE DET, SÅ VET DU INTE MYCKET. Jag ser liksom inte DIG nämna tjugo tesorter.
Jag råkar inte tycka om grönt te, och ja, jag veeeet att teer utan svart eller grönt te är inte i ordets rätta bemärkelse teer. BARA FÖR ATT JAG INTE NÄMNER EN FAKTA SÅ BETYDER DET INTE ATT JAG INTE VET DEN FAKTAN

Jag står för att vitt te är urboring.

Fucking Flashback alltså, bajsnödigare än alla samlade hipsters på Södermalm.

Vem fan har nämnt påste? Såg du det någonstans i min text? Jag dricker Earl Grey ibland (dock är Twining's betydligt bättre än Liptons), och självklart dricker jag inte påste. Men man kan knappast kalla Earl Grey för kungen av teer om man har minsta koll på vad man snackar om. Det finns så jäkla mycket bättre sorter där ute, man köper Earl Grey för att det är ett ok vardagste med bra tillgänglighet. Det är lite som att en självutnämnd kaffekännare skulle säga att Zoega's mörkrost är världens bästa kaffe. Nej, det är ett ok kaffe som man gärna kan dricka till vardags, men man är fan ingen kaffekännare om man tycker att det slår Jamaican Blue Mountain, Kopi Luwak och alla små hantverksmässigt framställda estate kaffen från olika håll. Visst, åsikten är fri, men det är en kvalitetsskillnad som är enorm. Skulle någon lita på en vinkännare som sa att det fanns bag in box-viner som väl kan mäta sig med världens bästa viner rent kvalitetsmässigt?

Vadå "teer utan svart eller grönt te är inte i ordets rätta bemärkelse teer"? Fermenteringsgraden har inget alls att göra med om det får heta te. Även vitt te är te btw, men inte rooibos (det som i folkmun kallas "rött te"). Det har att göra med att det är helt olika växter. Te är en specifik växt, och rooibos kommer från en helt annan och helt obesläktad växt. Att kalla rooibos för te är alltså lite som att kalla kaffe för te, eller att kalla cider för vin.

Och slutligen, varför skulle jag namedroppa 20 olika teer? Är det en listtråd helt plötsligt? Mitt svar var riktat mot dig, inte mot TS. Jag kanske inkommer med specifika tips sen om det känns passande (som nämnt av andra är det svårt att tipsa om specifika sorter utan att ha lite mer på fötterna), men för nu så tyckte jag att det var angelägnare att inte låta ditt dravel stå obesvarat. Någon som inte kan så mycket skulle ju kanske kunna gå på att du faktiskt är en "tekonnässör" som du själv säger.
Senast redigerad av Feadog 2016-09-19 kl. 07:16.
Citera
2016-09-19, 09:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Som jag sa, bajsnödigare än alla salmade hipsters på Södermalm. *suck*

Nu tycker jag vi låter tråden handla om just te, jag har nämnt mina favoriter, ser gärna att andra som har något att tipsa om gör samma.
Citera
2016-09-19, 17:16
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Som jag sa, bajsnödigare än alla salmade hipsters på Södermalm. *suck*

Sa den som droppade följande kommentar i inledningen till sitt första inlägg: "Jag är tekonnässör, har druckit olika teer hela livet."

Om det är hipsteraktigt att syna självutnämnda konnässörer (observera ordbokens definition av "konnässör": "person med särskilt djupa kunskaper inom ett visst ämne, särskilt i fråga om matlagning, vin eller konst; ibland om person med stor passion för eller finsmakare av ett visst ämne.") på deras skitsnack så visst, då är jag den första att skriva under på hipsterepitetet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in