• 1
  • 2
2016-09-18, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det jag menar är att vinsten kan vara ett ganska dåligt sätt för att värdera ett bolag på.
Ja, och jag har inte heller påstått att man ska göra det. Jag tror faktiskt inte att du förstår alls vad jag menar.
Citera
2016-09-18, 10:55
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, och jag har inte heller påstått att man ska göra det. Jag tror faktiskt inte att du förstår alls vad jag menar.

Nej, ditt resonemang verkar lite underligt.
Citera
2016-09-18, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Nej, ditt resonemang verkar lite underligt.
Lustigt, för jag tänkte precis säga samma sak om din läsförståelse. Att du inte förstår vad du läser betyder inte att det som står skrivet är underligt.

Men vi kommer inte att komma någon vart i det här, ha en fortsatt trevlig dag!
Citera
2016-09-18, 11:58
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Mitt favorit-nyckeltal. Det bästa och mest logiska sättet att jämföra värderingar. Eller värdera vad som helst faktiskt.

P/E fungerar inte jättebra ifall bolaget antingen har stora skulder eller stora tillgångar. Då är kanske EV/EBIT bättre, vilket i allt väsentligt även det är ett P/E-tal - fast justerat för skulder eller tillgångar. P/E fungerar inte heller så bra för investmentbolag och i lite andra situationer.

Det finns också extremsituationer när P/E kan leda vilse. Ett bolag kan t.ex. ha ett väldigt lågt P/E -tal om det har stora problem, därför räcker det såklart aldrig med att enbart titta på P/E-talet. Omvänt har ett bolag med hög tillväxt oftast ett väldigt högt P/E-tal, då vinst-tillväxten snabbt får P/E-talet att sjunka kommande år.

För vanliga hederliga bolag som tjänar pengar, så är P/E -talet där man ska börja om ni frågar mig.

Det enklaste sättet räkna ut P/E, ifall man snabbt vill skaffa sig en bild av ett bolag utan att grotta i bolagsrapporter och annat.

P/E = Börsvärdet / Resultat efter skatt

Detta annorlunda sätt att skriva formeln förenklar oftast dramatiskt eftersom börsvärdet finns på t.ex. avanzas hemsida och resultat efter skatt oftast enkelt går att hitta.
Citera
2016-09-18, 19:25
Medlem
P/E tal är otillförlitlig när företag är i en stor förändring. Ett företag som förändras till det bättre kan ha hög P/E men är ändå köpvärt och tvärtom. Företag som är på väg åt det sämre kan ha låg P/E men är ändå dyrt. Bäst fungerar P/E för ett stabil företag med lite förändring i verksamhet och vinst oavsett konjunktur och marknadsläge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in