Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-09-16, 22:58
  #1
Medlem
elastikmandens avatar
Modd, jag vill ha tillstånd först att posta här, annars får ni flytta?

Min vän, påstår att det definitivt finns 2 solar, den där: https://www.youtube.com/watch?v=RgNLQ1mYsPE

Men, jag vet ju ju inte om det har med astronomi och rymdfärd att göra, eller om några satelliter faktiskt har spanat in någonting? Är hel vilse??

Tror dock på "väderfenomen", men inte på de "tjatiga" fotoklottrorna"? Vad vet jag? Faktiskt har har jag själv sett 2 solar 1 gång. 1 stor, och en mycket mindre, till högre om vår vanliga. Men uppfattade det som någon sorts "ljus reflexion", Och har googlat, det kan faktiskt förekomma?

Så vad skall jag förmedla till min vän? Hon är helt besatt, och jag är emot. Jag tror på det faktiska, det man man ser med ögat, och det man upplever med sinnet. Och som sagt, såg jag ju 2 solar, en tidig morgon, 2013, i juni var det, på väg till jobbet, Ca. kl 4:55 tidig morgon. Den vanliga solen gick upp, och så var det faktiskt en liten parallell reflexion till höger om den, men lite längre ner.
Citera
2016-09-16, 23:09
  #2
Medlem
elastikmandens avatar
Ja, svarar på eländet själv! Naturligtvis är det bara trams, ett hav kan ju inte vara så stilla, och mera foto klottrat förlåt, men han håller på att psyka mig hela tiden! "Däre 2 solar", i min verklighet vill jag ha det bevisat, rent vetenskapligt. Gärna foto på det jag såg själv, alltså väderfenomenet som kan reflektera ljus, så man faktiskt ser "2 solar", 1 stor, och en liten till höger...
Citera
2016-09-16, 23:25
  #3
Medlem
köp ett svetsglas eller svärta en glasskärva med rök och kolla genom det mot solen för att se om du kan hitta någon annan sol, jag har inte testat själv men är rätt övertygad om att du inte kommer hitta någon. Det finns ett fenomen liknande det du beskriver när solljus reflekteras i vattendroppar i atmosfären så det det ut som en extra sol, detta är bara en illusion. Det finns hundratals vetenskapliga artiklar och många böcker som avhandlar vårt solsystems uppbyggnad så testa att söka lite så hittar du nog sanningen ganska fort....
Citera
2016-09-17, 02:14
  #4
Medlem
Nexus-6s avatar
Tyvärr är det rätt svårt att bota en idiot. Be henne ta fram vetenskapliga fakta om stödjer hennes teori. Eftersom det inte finns så... Denna film bevisar ingenting alls! Allt vi ser är en ljusreflektion eller om det kan vara månen.
Citera
2016-09-17, 09:37
  #5
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Modd, jag vill ha tillstånd först att posta här, annars får ni flytta?

Min vän, påstår att det definitivt finns 2 solar, den där: https://www.youtube.com/watch?v=RgNLQ1mYsPE

Men, jag vet ju ju inte om det har med astronomi och rymdfärd att göra, eller om några satelliter faktiskt har spanat in någonting? Är hel vilse??

Tror dock på "väderfenomen", men inte på de "tjatiga" fotoklottrorna"? Vad vet jag? Faktiskt har har jag själv sett 2 solar 1 gång. 1 stor, och en mycket mindre, till högre om vår vanliga. Men uppfattade det som någon sorts "ljus reflexion", Och har googlat, det kan faktiskt förekomma?

Så vad skall jag förmedla till min vän? Hon är helt besatt, och jag är emot. Jag tror på det faktiska, det man man ser med ögat, och det man upplever med sinnet. Och som sagt, såg jag ju 2 solar, en tidig morgon, 2013, i juni var det, på väg till jobbet, Ca. kl 4:55 tidig morgon. Den vanliga solen gick upp, och så var det faktiskt en liten parallell reflexion till höger om den, men lite längre ner.

Det är mycket riktigt ett väderfenomen. En solhund för att vara mer bestämd. Det är ganska vanligt och man ser det titt som tätt, om än inte lite präktigt som i klippet, så fort det är lite molnigt. Hade kamerapersonen panorerat mer till vänster så hade denne sett en "sol" till på andra sidan om solen.

Din kompis tur att förklara varför man inte ser denna andra sol varje dag.
Citera
2016-09-17, 15:43
  #6
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Tyvärr är det rätt svårt att bota en idiot. Be henne ta fram vetenskapliga fakta om stödjer hennes teori. Eftersom det inte finns så... Denna film bevisar ingenting alls! Allt vi ser är en ljusreflektion eller om det kan vara månen.

Tyvärr känner jag jag också så. Hon (och inte han som jag skrev först) Hon är dock ingen idiot i något hänseende, tvärtom, men det går dock inte att övertyga henne om att kolla: T.om: "Solen blir ju lite fyrkantig lite längre in i klippet", Hon är så säker på att det är en stor planet som är nära os, som är inne i vår omloppsbana, den är dock fortfarande så långt bort att vi inte kan se den, vara sig med de bästa teleskop, eller med ögat. Men den's sol kan "vi" se, eller somliga. Jag såg ju som sagt det där väderfenomenet, att det faktiskt var en liten extrasol, bredvid den andra, den som tillhör jorden. Men hur i helsike skall man förklara det?

Har det där med "Nibiru" blivit en sorts "sekt"? Jag ser då inga bevis på att det skulle kunna finnas en annan planet som håller på att "krocka" med jorden? I så fall en stor jävla stenbumling, men det har ju hänt för. Och så ifrågasätter hon att det kommer hända snart, och varför det inte har hänt än. Och jag svarar flummigt: "jordens magnetism har ändrat sig genom årmilljarder av evolution, därför är jorden som planet lugnare nu".

Vad tror ni? Är jorden i en annan fas nu? Kommer det att bli flera asteroid nerslag som det i Ryssland för några år sen? För det var ju lite dramatiskt eller hur? Och vad fan var det egentligen som hände där?

I vilket fall är ju klippet på tuben så jävla fejkat, att det syns lång väg.
Citera
2016-09-17, 15:46
  #7
Medlem
Fata Morgana

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana
Citera
2016-09-17, 16:53
  #8
Medlem
elastikmandens avatar
Jag har dock själv märkt en "konstig eller ny avvikelse"? Och det kan kanske just innebära att somliga blir så tagna av just dessa "fenomen"? Jag kan ana att jordens omloppsbana möjligen har ändrat sig någon mikromm? I förhållande till solen? Inte så att det blir varmare eller kallare i klimatet, för det har ju hela tiden hänt genom jordens historia, men en känsla av att "tiden" går snabbare? Att jordens varv runnit sig själv går fortare än för bara några decennier sedan? Och vad Det beror på i så fall?

Att dygnet inte längre känns som 24 timmar, men som 22? För även om man är ung fortfarande, så känns tempot allt högre för alla? Unga som gamla?

Eller har jorden kanske ändrat sin bana runt solen med en nanomm? Och även om det inte ens går att mäta? Eller finns det något som kan mäta just det? Alltså avvikelser i jordens omloppsbana, genom tiden?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordens_magnetf%C3%A4lt

Kan det ha med magnetismen att göra? Eller snurrar jorden på fel håll? Eller varför har det blivit en fluga att prata om just NIbiru, och andra universella fenomen?
Skulle bli sjukt tacksam för en länk, eller om det redan finns en tråd om det här?

(Fb är ett yttrandeforum även för idioter. Have mercy!)
Citera
2016-09-17, 17:02
  #9
Medlem
elastikmandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krutoman
Fata Morgana

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fata_morgana

Nähh tyvärr var det inte det jag såg. Såg bara en mycket mindre sol, lite längre ner än vår egen. Ja, det var en ovanlig soluppgång, men är helt övertygat om att det just var en ljusreflextion, typ som det man upplever när man se en regnbåge?

Jag ångrar så in i H, att jag inte bara tog upp luren och fotade! Men jag blev mållös, och missade dessutom tåget.
Citera
2016-09-17, 17:49
  #10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elastikmanden
Nähh tyvärr var det inte det jag såg. Såg bara en mycket mindre sol, lite längre ner än vår egen. Ja, det var en ovanlig soluppgång, men är helt övertygat om att det just var en ljusreflextion, typ som det man upplever när man se en regnbåge?

Jag ångrar så in i H, att jag inte bara tog upp luren och fotade! Men jag blev mållös, och missade dessutom tåget.
Har du missat Sadomans svar från i morse? På svenska brukar det även kallas bisol eller vädersol: https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4dersol
Citera
2016-09-18, 08:35
  #11
Medlem
PuffTheDragons avatar
Ja, på beskrivningen låter det onekligen som att det är en bisol.
Citera
2016-09-23, 04:30
  #12
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Nu är jag absolut inte konspiratoriskt lagd utan tvärtom. Dock finner jag en sak märklig med videon, om vi nu ponerar att den är äkta: Ju större solen blir, dvs ju mer som exponeras över horisonten, så borde hägringen växa i takt med den. Större ljusinsläpp i atmosfären borde motsvara en proportionellt större hägring? För att hägringen skulle vara lika liten trots större exponering av solljus skulle kräva ett nyckelhål med oförändrat ljusinsläpp trots större exponeringskälla.

Puff eller någon annan haj som kan knäcka denna åt mig?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback