Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-09-16, 10:14
Medlem
Hej,

Brukar ofta ha en flaska rött tillägnad just för matlagning.
Ska fylla på mitt alkoholförråd hemma idag, och tänkte handla något nytt att sätta på hyllan.

Kanske grovt generaliserat, men vad använder ni mest i matlagning?
Vet att vissa håller sig starkt till Sherry medan vissa ha konjak i nästan all mat.

Funderar på att köpa en flaska Sherry (Starkvin) istället för att göra som jag brukar (Handla den billigaste röda flaskan jag hittar).
Men vilken rekommenderar ni? Är det olika till olika rätter, eller finns det någon mer generell som man kan ha?
Citera
2016-09-16, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av dolsson
Hej,

Brukar ofta ha en flaska rött tillägnad just för matlagning.
Ska fylla på mitt alkoholförråd hemma idag, och tänkte handla något nytt att sätta på hyllan.

Kanske grovt generaliserat, men vad använder ni mest i matlagning?
Vet att vissa håller sig starkt till Sherry medan vissa ha konjak i nästan all mat.

Funderar på att köpa en flaska Sherry (Starkvin) istället för att göra som jag brukar (Handla den billigaste röda flaskan jag hittar).
Men vilken rekommenderar ni? Är det olika till olika rätter, eller finns det någon mer generell som man kan ha?

Jag köper aldrig vin men tror de är rätt kunniga på systemet om vilka viner som passar till vad. Du kan säkert hitta lite info på deras hemsida. Lär finnas mycket på tuben också.
Citera
2016-09-16, 10:28
Medlem
Madeira tycker jag har ett större användningsområde än den ngt oxiderade sherrysmaken.
Vanligt sött/halvsöt madeira ger en bra brytning i en sås till kött tex.

Calvados gott till fläsk tex.
Citera
2016-09-16, 10:29
Medlem
En bra tumregel är att ha samma vin i maten som det man tänkt dricka till.
Citera
2016-09-16, 10:35
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knegarjon
Ja, det är ju i alla fall bekvämt att hälla i en liten skvätt från samma flaska som ändå skall förbrukas till middagen. Men rent smakmässigt, så spelar det ingen roll om man exempelvis har två olika rödviner, en i såsen och en till dryck. När vinet hamnar i såsen, blir smaken ändå såpass
kamouflerad av övriga såsingredienser att man inte kan märka skillnad på små nyanser.

Det känns som slöseri att använda ett trehundrakronors-vin i en rödvinssås, det duger bra med ett vanligt rödvin. Jag brukar hälla rödvin i istärningsfacket, och på så vis alltid ha rödvin till såser. Väldigt bekvämt!
Citera
2016-09-16, 10:40
Medlem
Citat:
Sällan jag dricker vin till maten. Dock ofta jag lagar mat.

Citat:
Madeira tycker jag har ett större användningsområde än den ngt oxiderade sherrysmaken.
Vanligt sött/halvsöt madeira ger en bra brytning i en sås till kött tex.

Kan man ha en flaska Madeira som är öppnad på köksbänken eller behövs den hållas kyld?
Citera
2016-09-16, 10:42
Medlem
MeanMEs avatar
Köp en torr Sherry i så fall gärna av Amontillado typ,
det tycker jag funkar bra i mat.
Citera
2016-09-16, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dolsson
Sällan jag dricker vin till maten. Dock ofta jag lagar mat.

Kan man ha en flaska Madeira som är öppnad på köksbänken eller behövs den hållas kyld?
Madeira håller även öppnad i rumstempratur. I en evighet faktiskt.
Citera
2016-09-16, 12:37
Medlem
SadEyess avatar
Det är ju helt beroende på vad du ska laga till. Specifika maträtter kräver sin särskilda alkoholdryck. Sedan är såklart olika drycker mer frekvent förekommande än andra.

Personligen så försöker jag hålla mig med rött/vitt vin, konjak samt sherry som någon sorts bas. Cider finns hemma då och då. Olika sorters öl självklart.
Citera
2016-09-19, 21:52
Medlem
Zteffen81s avatar
Jag dricker gärna alkohol till maten men det är sällan jag har alkohol i maten.

När jag kokar signalkräftor brukar jag dock hälla i lite bärs i grytan.
Citera
2016-09-21, 14:25
Medlem
japanskbruds avatar
http://static.systembolaget.se/imagelibrary/publishedmedia/eh5b73vo72vki8vrlwgn/40234.jpg <-det funkar bra till bolognese som ska sjuda 6 timmar eller ngt.
Citera
2016-09-21, 14:26
Medlem
japanskbruds avatar
burgenfels lättöl funkar bra som degvätska i bakmaskinen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto