• 1
  • 2
2016-09-16, 09:03
Bannlyst
Föräldrar stäms för pinsamma barnbilder -så är rubriken till en artikel i dagens GP.

Är detta vad som väntar föräldrar i framtiden? Att barn ser till att ställa sina oansvariga föräldrar till ansvar för deras jakt på billiga Gilla-klick för upplagda ”gulliga” bilder på barnen?

Ett TT-telegram sprids nu på bl a GP och AB. Det handlar om att en nu 18-årig kvinna i Österrike har valt att stämma sina föräldrar för att de lagt upp mer än 500 bilder som kvinnan upplever som pinsamma -i originaltexten: ”embarrassing”.

http://www.thelocal.at/20160914/woma...os-on-facebook

Från GP: <Kvinnan hävdar att hennes liv har blivit eländigt på grund av att föräldrarna sedan 2009 ständigt lagt ut pinsamma och intima barnbilder av henne. Bland annat har föräldrarnas 700 vänner på Facebook fått se bilder på blöjbyten och potträning.
"De hade ingen skam eller någon gräns – och brydde sig inte om det var en bild av mig när jag satt på toaletten eller låg naken i min spjälsäng – allt fotograferades och offentliggjordes", säger 18-åringen enligt The Local.>

Källa: http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlde...lder-1.3789396

Min fråga: Är detta vad som väntar föräldrar? Att antingen bli stämda efter barnets myndighetsdag eller att hotas med en framtida stämning om inte veckopengen nu på direkten höjs drastiskt?
Citera
2016-09-16, 09:33
Medlem
Kvinnan har rätt. Det är milt uttryckt ett övergrepp. Föräldrar som offentliggör och fläker ut sina barns liv för eget nöje är väldigt egoistiska och tänker inte alls på "sina barns bästa".

Kanske kan vi i framtiden se en lag som förbjuder föräldrar att offentliggöra sina barns hela uppväxter?
Citera
2016-09-16, 09:44
Medlem
Tycker Kvinnan gör helt rätt hoppas vi får se detta i Sverige också.
Citera
2016-09-16, 09:57
Medlem
kraftfoders avatar
Jag håller i stort sett med, är det kränkande bilder så har flickan rätt. Finns väl bara ett undantag, om det är spädbarnsbilder. Alla spädbarn ser i stort sett likadana ut, och det går inte att identifiera en vuxen människa från en spädbarnsbild. Men står det så här: "Gabriella, 14 år, gör bort sig inför kompisarna" eller liknande, är det kraftigt kränkande.

Man undrar hur relationerna i den där familjen egentligen ser ut.
Citera
2016-09-16, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Kvinnan har rätt. Det är milt uttryckt ett övergrepp. Föräldrar som offentliggör och fläker ut sina barns liv för eget nöje är väldigt egoistiska och tänker inte alls på "sina barns bästa".

Kanske kan vi i framtiden se en lag som förbjuder föräldrar att offentliggöra sina barns hela uppväxter?

Citat:
Ursprungligen postat av crew009
Tycker Kvinnan gör helt rätt hoppas vi får se detta i Sverige också.

Håller med er, absolut!

Det här är ett oskick och ett sorts övergrepp på barns rätt till integritet. Att publicering av bilderna inte sker med annat än gott uppsåt ("gulliga bilder") befriar enligt min mening inte föräldrarna från ansvar, varken moraliskt eller juridiskt.

Här länk till ett examensarbete om integritetskränkande fotografering från Juridicum i Lund: http://lup.lub.lu.se/luur/download?f...ileOId=3633262
Skummade bara igenom arbetet. Fann inget direkt tillämpligt på frågan jag ställer i tråden. Inget specifikt om ärenden där föräldrar kränker sina minderåriga barn. Ett parti i slutet:

Någon som vet hur det är i praktiken i Frankrike? En lag där som kan ge fängelse i ett år och 45 000 Euro i böter är ju inget att leka med. Nån som sitter på fällande domar därifrån?
Citera
2016-09-16, 10:13
Medlem
Valsus avatar
Håller till 100% med.

Man ska inte behöva tvingas att vara med på bild utan lov. Man ska ha ett val.

Respekterar även de muslimer som förr i tiden drog ut filmen från turisters kamera eller stampade på kameran. Det är helt klart en respektfråga. Och jag tycker mer att den som fotar är brottslingen än den som stampar på kameran.
Citera
2016-09-16, 10:14
Medlem
Fortfarande är internet ganska ungt media som är väldigt unikt. Därför kommer många "konstiga" saker att prövas i framtiden. Kan säga att jag förstår henne. Det är integritetskränkande. Omtänksamma föräldrar lägger inte ut sådan i bilder i så stort omfång.
Citera
2016-09-16, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valsu
Håller till 100% med.

Man ska inte behöva tvingas att vara med på bild utan lov. Man ska ha ett val.

Respekterar även de muslimer som förr i tiden drog ut filmen från turisters kamera eller stampade på kameran. Det är helt klart en respektfråga. Och jag tycker mer att den som fotar är brottslingen än den som stampar på kameran.

Citat:
Ursprungligen postat av Vadoadoa
Fortfarande är internet ganska ungt media som är väldigt unikt. Därför kommer många "konstiga" saker att prövas i framtiden. Kan säga att jag förstår henne. Det är integritetskränkande. Omtänksamma föräldrar lägger inte ut sådan i bilder i så stort omfång.

Ville citera er för att jag delar er uppfattning och hållning.

Att många föräldrar inte alltid tänker sig för är ju inte så konstigt: Man är stolt och lycklig och vill visa hela världen vad man har. Att då i samma stund tänka på hur bilden 15-20 år senare kan komma att uppfattas av barnet är nog att kräva för mycket. Men om barnet signalerar obehag av exponeringen och föräldrarna ändå inte slutar med att lägga upp bilder som av barnet upplevs som genanta, ja då får det bli domstol då..
Citera
2016-09-16, 11:02
Medlem
Hon har gjort helt rätt. Man lägger inte ut bilder offentligt på andra. Barn är inga undantag. Föräldrar som gör det får skylla sig själva om barnen blir sura och stämmer dem. Hoppas hon får ett fett skadestånd.
Citera
2016-09-16, 11:44
Medlem
dwgs avatar
Jag har 4 barn å lägger aldrig upp några bilder (visst har blivit nån bild kanske med ingen pinsam typ i slalombacken).
vill dom lägga ut bilder på sig när dom blir äldre så är det deras val.

Bilderna man lägger upp kommer alltid att finnas där, har man respekt för sina barn så tar man det lugnt med med internet.
Citera
2016-09-16, 11:52
Medlem
Katzyns avatar
Helt på kvinnans sida. Ordet kränkt missbrukas, men hade mina föräldrar lagt ut bilder på mig när jag var naken eller satt på toaletten på facebook så hade jag känt mig kränkt. Faktiskt.

Man undrar verkligen hur dessa vidriga människor tänker. Ett litet barn som de fått är helt utelämnat åt dem, de får vara med barnet i barnets mest intima och sårbara stunder, och ta hand om det. Denna utsatthet och sårbarhet hos sitt lilla barn väljer de då att exploatera för billig bekräftelse från personer de knappt känner? Tror de att barnet någonsin kommer att släppa dem nära igen, så fort hon eller han blir stor nog att skydda sig från dem?

Ärligt talat funderar jag på hur detta påverkar barnets framtida förmåga till tillit och trygghetskänslor i sina vuxna relationer. Det kanske inte är lika illa som t.ex misshandel eller sexuella övergrepp, men det är mer en gradskillnad än en artskillnad tycker jag...
Citera
2016-09-16, 11:55
Medlem
Katzyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
Ville citera er för att jag delar er uppfattning och hållning.

Att många föräldrar inte alltid tänker sig för är ju inte så konstigt: Man är stolt och lycklig och vill visa hela världen vad man har. Att då i samma stund tänka på hur bilden 15-20 år senare kan komma att uppfattas av barnet är nog att kräva för mycket. Men om barnet signalerar obehag av exponeringen och föräldrarna ändå inte slutar med att lägga upp bilder som av barnet upplevs som genanta, ja då får det bli domstol då..

Eftersom bilderna började läggas ut från 2009, och kvinnan idag är 18 år, får vi anta att det som läggs ut är gamla bilder. Det är alltså inte som att de tar nakenbilder eller pottbilder samma dag och sedan lägger ut, utan de har letat upp gamla bilder från kvinnans barndom och sen börjat pumpa ut över nätet samtidigt som dottern varit en tonåring...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in