2016-09-16, 02:15
Medlem
Tjo.

Har haft kvällsnöje med att installera linux mint på datorn, jämte windows 7. Då jag inte var nöjd med LM 18 av olika anledningar (massa rep som inte längre fungerar etc) så ser jag hellre att jag vill ha 17.3 som fungerade klockrent på laptopen och ganska så exakt som jag vill ha den.

Det var ett tag sedan jag pillade med dylika situationer men minnet är såpass färskt att jag minns att det gick åt helvete sist. Så därför, innan jag börjar pilla alltför mycket behöver jag ha lite hjälp och svar på nedanstående frågor.

Då jag inte installerat via wubi eller liknande trams ligger dessa två operativsystem sida vid sida med hardinstall. Jag är då vis av erfarenhet att jag inte bara kan gå in i windows och formatera partionen som LM ligger på för det fuckar upp grub och jag har ingen skiva att återställa mbr med. så:

1: Kan jag på något sätt, utan att använda skivor radera LM direkt från windows? Har ingen cd i datorn...

2: Kan jag nedgradera LM från 18 till 17.3 på något sätt?

3: Kan jag utan att förstöra något bara ersätta LM med en äldre version genom att bara ladda ner den och den skriver över som det är när jag installerar?

4: eller kommer det enklaste bara att bli att installera 17.3 och skita i att välja 18 när det kommer upp i booten alt om det går radera 18 på något sätt när 17.3 ligger inne samtidigt utan att fucka upp grub?
Citera
2016-09-16, 07:58
Medlem
Kör LM 17.3 på ett USB minne, vid installation så skall den upptäcka windows och LM 18, då skall det finnas alternativ att installera LM 17.3 vid sidan av dessa eller köra över någon eller båda.
Citera
2016-09-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Kör LM 17.3 på ett USB minne, vid installation så skall den upptäcka windows och LM 18, då skall det finnas alternativ att installera LM 17.3 vid sidan av dessa eller köra över någon eller båda.

Tack, men detta visste jag redan. Problemet var att installationen inte kör över något utan lägger sig jämte. Hade alltså haft 3 operativ att välja mellan. Jag löste det iallafall att använda Live och där formatera partionen som LM låg på, för att efter det installera på samma partion utan omstart. Hittade ingenting på google om att det gick göra så bad en bön och höll tummarna och det fungerade klockrent. Phew.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in