Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-15, 09:34
  #1
Medlem
Om jag lägger in ett ljudspår, t.ex. ett kort tal i mitten av min låt och mixar ihop allt, försämras kvalitén på hela mixen då?

Säg att min mix är wave bildhastighet 1058kbit/s och det pålagda spåret 128..Drar den svaga länken ner hela slutmixen då? OM den gör det, skulle man i så fall kunna lägga ljudspåret i början av låten innan själva musiken börjar och på så sätt rädda kvalitén?

Tack på förhand
Citera
2016-09-15, 11:27
  #2
Medlem
pop-ikons avatar
Nej,
förutsatt att ditt projekts inställningar motsvarar den högre kvaliteten.
Citera
2016-09-15, 11:41
  #3
Medlem
Soluss avatar
Nej, kvaliteten kommer inte försämras. Det är bithastigheten på din mix som sätter "gränserna" så att säga.

/red. Så går det när man har svara-sidan uppe i 20 minuter utan att posta. xD
Citera
2016-09-15, 12:50
  #4
Medlem
Okej!

Dock så gjorde jag ett test innan då jag hade en låt där kbit var 256, jag infogade ett stycke ljud mitt i låten som låg på 128. När jag mixade ihop allt så vart alltihop 128, det verkade anpassa sig efter det lägre spåret, därav min fråga.

Eller gjorde jag något fel, vad bör jag göra annorlunda i så fall?
Citera
2016-09-15, 12:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Okej!

Dock så gjorde jag ett test innan då jag hade en låt där kbit var 256, jag infogade ett stycke ljud mitt i låten som låg på 128. När jag mixade ihop allt så vart alltihop 128, det verkade anpassa sig efter det lägre spåret, därav min fråga.

Eller gjorde jag något fel, vad bör jag göra annorlunda i så fall?

Tror jag kom på det själv nu, jag hade sparat ner som mp3 innan. Nu testade jag precis att spara ner som wave då blev det över 1000.

Då uppstår en annan fråga. Kan jag ta en mp3 fil och Höja kvalitén genom att spara om den som wave?

Och går det att spara om en låt och höja volymen utan att förlora kvalité?

Två olika frågor men lika bra att bli klok på en gång
Citera
2016-09-15, 13:05
  #6
Medlem
pop-ikons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Då uppstår en annan fråga. Kan jag ta en mp3 fil och Höja kvalitén genom att spara om den som wave?


Trollar du nu? Nej, information går förlorad när låten komprimeras till mp3. Dock i bästa fall (vid hyfsad mp3-bitrate) är det mest irrelevant information som försvinner, dvs sånt som människor ändå har svårt att uppfatta.

Citat:
Ursprungligen postat av awesomegod
Och går det att spara om en låt och höja volymen utan att förlora kvalité?

Ja, i ett okomprimerat ljudformat som WAV. Förutsatt att det finns utrymme kvar att höja utan att du behöver kompressa/limitera ljudet på nåt sätt.

Mp3 nej, om du först höjer volymen och sen komprimerar till mp3 igen kommer låten antagligen tappa ytterligare lite information.
Citera
2016-09-15, 13:19
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pop-ikon
Trollar du nu? Nej, information går förlorad när låten komprimeras till mp3. Dock i bästa fall (vid hyfsad mp3-bitrate) är det mest irrelevant information som försvinner, dvs sånt som människor ändå har svårt att uppfatta.


Ja, i ett okomprimerat ljudformat som WAV. Förutsatt att det finns utrymme kvar att höja utan att du behöver kompressa/limitera ljudet på nåt sätt.

Mp3 nej, om du först höjer volymen och sen komprimerar till mp3 igen kommer låten antagligen tappa ytterligare lite information.

Haha, inser hur dum frågan var. Jag skyller på tillfällig förvirring där uppe i kontoret. Hade däremot vart fint om man Kunde trolla fram bättre kvalité ur de gamla låtarna man gjorde som grabb.

Okej då fattar jag. Jag lyckades dock höja volymen lite nu på en mp3a utan att tappa i bits, men det är väl som du säger att det förmodligen är sämre kvalité fast man inte märker det när man lyssnar på lagom volym i vanliga datahögtalare. Tack för bra svar
__________________
Senast redigerad av awesomegod 2016-09-15 kl. 13:20. Anledning: skrev fel
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback