Citat:
Ursprungligen postat av
dolsson
Jo det är nog rätt det du skriver. Dock antar jag väl att min fråga egentligen är att tex lök och potatis har ju egen stärkelse, och när det hettas upp till en viss temperatur, om det räknas som karamellisering. Eller att om det ska räknas som karamellisering så måste man manuellt tillsätta socker.
Dock tror jag Maillardreaktionen är det som jag letar efter med stärkelserna och proteinerna.
Du kan ju alltid steka potatis med socker ...
Det gör de i Danmark.
Ströbröd och socker, och sen steker du potatisarna i smör.
Det blir gott.
Till dansk Fläskestek med äppelmos och andra godsaker.
Det är också riktigt att Lök blir karamelliserade lätt.
Jag vet inte om du ens ätit "stekt lök"?
Det tycks vara en rätt som håller på att försvinna från matbordet annars ju.
Dvs "stekt lök" är inte samma sak som när du tex fräser lite lök, lite paprika osv i din köttfärs.
Utan "stekt lök" är riktigt stekt.
De lökbitarna (ringarna) ska bli helt genombruna, och sladdriga, mjuka. Gele-aktiga i konsistensen alltså.
Och de blir Söta och goda då.
En helt annan karaktär än den lök du är van vid annars.
Faktum är ju att lök som steks blir så söt att man kan använda den som sylt.
Rödlöksmarmelad är världsberömt tex.
Du kan även "hjälpa till" med den naturliga karamelliseringen genom att tillsätta något naturligt sötningsmedel.
Som tex steka broccolli tillsammans med Honung.
Just broccolli är faktiskt utmärkt för karamellissering, och man måste då steka ända tills det börjar Lukta sött.
Dvs tills den börjar brännas, bli brun, brunsvart, på stjälkar och blommor.
I synnerhet blommorna börjar bli frasiga då.
Stek med honung och piri-piri - avsluta stek-sessionen med att hälla i några bitar Halloumi för ett sekundsnabbt uppstek (så de också får ta smak av det, men de ska aldrig stekas hårdare än endast några sekunder, aldrig mer än ens en halv minut alltså).