2016-09-14, 14:45
Medlem
För att göra historian kort då.

Gåendes på väg in mot stan igår för att ta ett par kalla (runt klockan 18) så möter jag en bil som står parkerad och noterar att två personer sitter i den. En man, en kvinna. Ungefär fem minuter senare stoppar samma bil mig och två civilpoliser kliver ur bilen och börjar fråga mig om droger, medicinering, lite om min bakgrund, ber om leg, om jag är känd hos polisen osv.

När jag ställer motfrågor som till exempel "Finns det någon speciell anledning till varför ni stoppar mig?" så får jag inget tydligt svar tillbaka. Utan bara mer att det är en "rutinkontroll" (DOH??) Den manliga polisen står bestämt bredvid mig medan den kvinnliga mest gör något, som jag uppfattar det, på sin telefon. Samtalet pågår i ungefär 10 minuter och sedan lämnar dom platsen. Är det så Polisen "bekämpar brott"?

Jag frågade aldrig efter deras leg och börjar tänka nu att hela grejen var jävligt skum. Någon annan som varit med om något liknande?

Jag är sedan tidigare inte känd hos polisen.

Hittar ingen direkt lämplig tråd att posta i så flytta gärna.
Citera
2016-09-14, 14:52
Medlem
Kunskapspojkens avatar
Det kan ju hända att de hade span på en person med ett visst signalement, och att du av en slump passade in på just det signalementet. Det den kvinnliga polisen gjorde var kanske att kolla upp dig i något slags register när du visade din legitimation. Och sedan så insåg de att du var fel person och lämnade dig ifred? Bara en teori.

En liknande grej har faktiskt hänt mig en gång när jag var påväg till tunnelbanan. En man och en kvinna (vilket det typ alltid verkar vara, säkerligen på grund av någon löjlig kvoteringsbestämmelse) stannade mig och började fråga frågor. Däremot så agerade de inte som att jag var någon slags misstänkt, och jag var dessutom bara typ 14 år vid det tillfället haha, men konstigt var det i alla fall.
Citera
2016-09-14, 14:54
Medlem
Hehe verkar märkligt. Men dock vet ja ej hur du ser ut heller, du kanske ser ut som en (skummis) me dreads o rastakläder. Har läst tidigare på Flashback att dom har kommit fram o stoppat folk helt random me dreads.. Har väl ingenting annat o göra då verkar som de gick bra för dig iallafall.
Citera
2016-09-14, 19:48
Medlem
Man o kvinna är nog inte kvotering på sätt som Ni tror utan
mer för att ingen skall tro att de är just poliser.

Lägger till - verkar ha blivit mycket vanligt i Sthlm att uniformerade
poliser åker runt i civila bilar (som även kan vara vw bussar typ)

någon förklaring
Citera
2016-09-14, 19:57
Medlem
Det där har hänt mig med. Det är vidriga snutjävlar som letar enkla pinnar, skulle det visa sig att du är känd av narkotikamissbrukare eller om de uppfattar att du har röda ögon så tar de med dig för urinprov.

Det är riktigt vidrigt beteende och egentligen ingenting som de ska pyssla med.

Jag blev fly förbannad när det hände mig och vägrade visa legitimation (finns inget legitimationstvång i Sverige). Frågade varför de stannade mig, och fick höra att de berodde på hur jag klädde mig och min gångstil (bomberjacka och jeans, ovanligt?). Jag var helnykterist vid tillfället, men var ärlig och sa att det var många år sedan jag tog någon narkotika, "då hade jag ju rätt iaf" svarade han.

Det är alltså inte så det ska gå till, eftersom det krävs skälig misstanke för att genomföra den här typen av åtgärder, inte att man går förbi på det viset.

Äcklig pinnjakt på tidigare narkomaner som de kan känna sig säkra på är påverkade, så att det ska se ut som att de gör någon nytta.

Jag arbetar ändå inom rättsväsendet, men fy fan vad förbannad jag blir på det här beteendet från poliser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in