• 1
  • 2
2016-09-14, 11:08
Medlem
breeze420s avatar
Jo tänkte investera litegrann i bitcoins här om dagen, gick därför in på localbitcoins och valde att köpa bitcoins för en summa på ca. 1000+ kr. Betalningsmetoden blev swish då det är smidigt och har funkat bra för det flesta. Killen väntade dock tills jag swishat sen avbröt han vår trade och vägrar att skicka över mina bitcoins. Eftersom att jag swishade har jag både killens namn, och hans mobilnummer.

Mobilnumret är dock registrerat på en annan, äldre man. Möjligen kan de vara besläktade men har ej samma efternamn. Har sökt på killen jag swishades namn både på ratsit och eniro men ger inga resultat.

1. Är det möjligt att ha ett fejkat namn kopplat till swish?
2. Är den andre mannen kopplade till bedragaren eller kan han ha registrerat swish på mannen utan dennes vetskap? Och sedan på något sätt kopplat det till sitt eget bankkonto?
3. Eftersom att swish är kopplat till banken, finns det något annat sätt att få tag i bedragaren.

Bor inte allt för långt ifrån adressen numret är registrerat på, så ifall personen bor på den andressen eller ifall det är en familjemedlem så kanske man skulle ta sig dit och lösa det i person.

Tack på förhand!
Citera
2016-09-14, 11:43
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkamania
Kan ju vara så att han köpt en produkt från te.x. Blocket, och frågat om säljaren har Swish, gett dig säljarens nummer och fått produkten skickad till sig.
Isåfall borde säljaren ha en adress till snubben.

Men om du har ett telefonnummer så ring det?

Skulle kunna vara. Prövat ringa numret men det ringer bara till slutet, han svarar ej.
Citera
2016-09-14, 12:03
Medlem
swebarbs avatar
Åk till adressen först och kolla, men detta är nog en bedragare som satt detta i system tror jag, du är knappast den första som blir lurad så här. Vet inte om man kan anmäla till swish? gör dom ens nåt..
Citera
2016-09-14, 12:48
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Åk till adressen först och kolla, men detta är nog en bedragare som satt detta i system tror jag, du är knappast den första som blir lurad så här. Vet inte om man kan anmäla till swish? gör dom ens nåt..

Vad händer om man åker bort dit och mannen förnekar sig känna till swishbedragaren? Måste han ha någon koppling eller finns det en möjlighet att han ligger som någon ofrivillig målvakt? Att någon reggat telefonnumret i hans namn eller liknande, vet ej om det går. Eller bör det antagligen vara antingen han själv eller t.ex en nära anhörig?
Citera
2016-09-14, 12:51
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Gör en polisanmälan .. Numret är kopplat till ett konto . Bedragaren måste ju vara bra efterbliven som ens försöker sig på detta
Citera
2016-09-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av breeze420
Vad händer om man åker bort dit och mannen förnekar sig känna till swishbedragaren? Måste han ha någon koppling eller finns det en möjlighet att han ligger som någon ofrivillig målvakt? Att någon reggat telefonnumret i hans namn eller liknande, vet ej om det går. Eller bör det antagligen vara antingen han själv eller t.ex en nära anhörig?
Beror på, förmodligen nekar han och du får åka hem igen om du inte tänkt hävda ditt våldskapital. Som påvisat i tråden kan han vara ofrivillig målvakt men i det exemplet lär det gå att spåra var målvakten skickade paketet.

Det har iaf gått att "regga" med falskt namn. När jag ordnade en burner för några år sedan var det bara att fylla i ett A4 papper med information, ingen begärde legitimation. Rutinen kanske har ändrats. Det sistnämnda har jag ingen aning om. Om snubben är blatte lär du ha en hel släkt att fäktas med då heder och rätt inte är deras grejj.

Antingen polisanmäl och ligg på som fan så polisen faktiskt gör något. Det finns underlag att gå på iom att det är swish. Eller så löser du det med subtilt våld. Det sistnämnda lär vara mer effektivt. Bedragare är fega fittor i min erfarenhet. Lycka till!
Citera
2016-09-14, 13:41
Medlem
FortMeades avatar
Gubben kan vara offer han också. Klassisk scam.
Han får in pengar som han inte har en aning varför han fått. Någon ringer upp och ber honom skicka tillbaka pengarna. Dock inte till ditt swish utan till ett annat konto (bedragarens). Gubben anar ingen oråd utan gör detta.

Du skall anmäla detta till Banken och polisen. Ger du dig på den oskyldige gubben utanför lagens råmärken så ligger du extremt dåligt till.
Senast redigerad av FortMeade 2016-09-14 kl. 13:44.
Citera
2016-09-14, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FortMeade
Gubben kan vara offer han också. Klassisk scam.
Han får in pengar som han inte har en aning varför han fått. Någon ringer upp och ber honom skicka tillbaka pengarna. Dock inte till ditt swish utan till ett annat konto (bedragarens). Gubben anar ingen oråd utan gör detta.

Du skall anmäla detta till Banken och polisen. Ger du dig på den oskyldige gubben utanför lagens råmärken så ligger du extremt dåligt till.

Var det inte en varning i aftonbladet för just den scam'en för några månader sen? Någon ringer och säger att dom satt in pengarna fel, och vill ha tillbaka dom till sitt eget kontonummer eller något åt det hållet?
Citera
2016-09-14, 19:03
Medlem
Är det så här det funkar att köpa bitcoins? Verkar ju inte något vidare...
Citera
2016-09-14, 19:06
Medlem
rebekks avatar
Herrejisses..

Du har alltså blivit blåst mitt framför ögonen och du har ett namn och adress på personen. Det du gör är då att starta en tråd på Flashback? Kanske inte så konstigt att du blev lurad trots allt..

Man up och gör ett hembesök där du gör det jävligt klart att denne bör bevisa sin oskyldighet fort som attana, sen ta det därifrån
Citera
2016-09-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beace
Är det så här det funkar att köpa bitcoins? Verkar ju inte något vidare...

Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Herrejisses..

Du har alltså blivit blåst mitt framför ögonen och du har ett namn och adress på personen. Det du gör är då att starta en tråd på Flashback? Kanske inte så konstigt att du blev lurad trots allt..

Man up och gör ett hembesök där du gör det jävligt klart att denne bör bevisa sin oskyldighet fort som attana, sen ta det därifrån
Det behöver inte vara såhär. Såhär kan det gå till oavsett vad du köper av någon okänd på nätet, medelst banköverföring eller swish eller vad som. Kunde lika gärna varit en pryl på tradera eller blocket.

Att det skulle vara den personen som lurat TS's swish håller jag för osannolikt. Att han skulle behöva "bevisa" sin oskyldighet låter väldigt korkat, vad skulle hända annars? Om TS ger sig på någon annan som också blivit bedragen (kanske sålt något och fått betalt per swish, och bedragaren fick TS att betala gubben per swish men bedragaren fick varan) så kan det sluta väldigt illa för TS.

Var nu inte dumma.

Visst finns chansen att det är gubben som lurat TS, men det bör nog hållas för osannolikt. Ta kontakt med gubben och hör efter vad swishen gällde och se försökt utreda lite själv, samtidigt som du självklart polisanmäler bedrägeriet (om du inte redan gjort det). Gör ingenting dumt som gör att du själv hamnar i klammeri med rättvisan, det kommer att kosta mer än det smakar och gör inte att du får tillbaka dina pengar.
Citera
2016-09-14, 20:01
Medlem
withnonames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Gör en polisanmälan .. Numret är kopplat till ett konto . Bedragaren måste ju vara bra efterbliven som ens försöker sig på detta

Ja tom. om han har gömt sig bakom en person så är det fruktansvärt efterblivet.Påminner om någon som behöver en heroinfix och är desperat.Trist start på bitcoin karriären :/ Jag hoppas du inte ger upp bitcoin bara pga denna idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in