2016-09-13, 22:41
Medlem
bluecafes avatar
En artikel.

http://www.svd.se/bilist-grep-stenka...jke/om/sverige

Bilens förare griper pojken och lämnar över till polisen. Pojken är 16 så han är straffmyndig.

1. Vad är troliga påföljder?

Jag tänker först att det lär bli skadestånd, som han eller hans föräldrar måste betala för skadorna på bilen.

Krävs det domstols beslut för det? Betyder det isåfall att det också sannolikt blir en offentlig rättegång där man kan läs mer om fallet? Jag skulle verkligen vilja veta mer om detta generellt, tex vilka kastar sten, varför de gör det, etc.
Citera
2016-09-13, 22:49
Medlem
Bilens förare kommer väl att dömas för misshandel eftersom han tog tag i pojken som förmodligen också kände sig kränkt.
PS. Ett rejält kok stryk skulle skitungen ha.
Citera
2016-09-13, 22:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluecafe
En artikel.

http://www.svd.se/bilist-grep-stenka...jke/om/sverige

Bilens förare griper pojken och lämnar över till polisen. Pojken är 16 så han är straffmyndig.

1. Vad är troliga påföljder?

Jag tänker först att det lär bli skadestånd, som han eller hans föräldrar måste betala för skadorna på bilen.

Krävs det domstols beslut för det? Betyder det isåfall att det också sannolikt blir en offentlig rättegång där man kan läs mer om fallet? Jag skulle verkligen vilja veta mer om detta generellt, tex vilka kastar sten, varför de gör det, etc.

Ungjäveln får väl betala böter och skadestånd. Eftersom det inte rör sig om sexbrott, så blir nog allt offentligt. Möjligen kommer han ange sin kompis också, då det blir billigare för honom med skadeståndet i så fall.
Citera
2016-09-13, 22:52
Medlem
Är ingen expert, men i många fall jag läst om där förövaren varit 16-20 år så brukar det resultera i villkorlig dom. Eller öppen/sluten ungdomsvård om det handlar om grövre brott. Ersättningsskyldig för den ekonomiska skadan lär man bli, ja.
Citera
2016-09-13, 23:17
Medlem
EddieCabots avatar
"Polisen identifierade pojken, som var under 16 år och överlämnades till sina föräldrar."
Citera
2016-09-13, 23:37
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
"Polisen identifierade pojken, som var under 16 år och överlämnades till sina föräldrar."
"under 16" är ju värdelös information i sammanhanget, typo från tidningen? Ska det ha stått "under 15" egentligen? Över eller under 15 är värdefull information, "under 16" värdelös.
Citera
2016-09-13, 23:41
Medlem
EddieCabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
"under 16" är ju värdelös information i sammanhanget, typo från tidningen? Ska det ha stått "under 15" egentligen? Över eller under 15 är värdefull information, "under 16" värdelös.

Ingen aning. Tänkte bara rätta TS.
Citera
2016-09-13, 23:48
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EddieCabot
Ingen aning. Tänkte bara rätta TS.

Eftersom nyheten var från Borås via TT, tänkte jag att den kom från BT (Borås Tidning). Såg inte ett smack där. Min idé är att det kanske står rätt i originalartikeln. Någon som vet vilken tidning orginalartikeln står i?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in