2016-09-13, 14:47
Medlem
Jag är 176 cm lång och väger 67 kg och är en vältränad person som mår bra och ligger på en vilopuls på runt 50, oftast lägre. Är relativt nyttig beträffande kost, motionerar mycket i olika former som sagt, i övrigt dricker jag alkohol på helgen och snusar ett 4-5 prillor om dagen (något jag funderar att sluta med).

Varje gång jag ska mäta mitt blodtryck (det kan vara någon gång per år) blir jag himla uppjagad, och ibland visar blodtrycket högt även om jag inte har exakta siffror i huvudet. Nu till mina frågor för trådstarten: kan man vara vältränad och ha låg vilopuls som en följd av det men ändå ha högt blodtryck? I vilken utsträckning kan mitt uppstressade tillstånd påverka mitt blodtryck när jag väl ska mäta det?
Citera
2016-09-13, 15:09
Medlem
Jag lider själv av vita rocken syndromet och har 150/100 hos läkaren jämfört med 120/60 när jag tar själv.
Citera
2016-09-13, 16:22
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Under 50 i vilopuls.. Mycket får man höra.. Ingemar Stenmark hade vilopuls 42 som bäst. Du har alltså 8 slag mer, men både dricker dig berusad varje helg och snusar..
Citera
2016-09-13, 16:22
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Låt någon ful sjuksyrra mäta trycket istället. Efter 5 min vila.
Citera
2016-09-13, 16:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Under 50 i vilopuls.. Mycket får man höra.. Ingemar Stenmark hade vilopuls 42 som bäst. Du har alltså 8 slag mer, men både dricker dig berusad varje helg och snusar..

Är man ung och väldigt vältränad är en vilopuls runt 50 inte speciellt ovanligt.
Citera
2016-09-13, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Är man ung och väldigt vältränad är en vilopuls runt 50 inte speciellt ovanligt.

Man behöver inte vara ung o vältränad, är själv 50 och min vilopuls varit samma (50 - 54) under 30 års tid.
Citera
2016-09-13, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Nog tror jag Stenmark har legat en bra bit under 42 slag/minuten (och kanske gör fortfarande?), dessutom dricker jag mig långt ifrån berusad varje helg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in