2016-09-13, 10:54
Har börjat under det senaste året börja verkligen intressera mig för att köpa serie album.

Gillar både DC och marvel. Följer alla tv-serier samt filmer från båda universumen. Så vilka serie album är verkligen måsten?

Vilka album har varit de största inspirationskällorna till tv serierna och filmerna? Köpt ngt civil war album har även the Killing joke death in the family lite deadpool mfl

Har väll totalt ett 20-tal olika från både marvel och DC. Så vilka är de mest historiska viktigaste och mest läsvärda?
Citera
2016-09-13, 11:01
Medlem
Man-At-Armss avatar
Gillar Frank Miller och "Daredevil the man without fear" är en av mina favoriter.
Citera
2016-09-13, 11:04
Citat:
Ursprungligen postat av Man-At-Arms
Gillar Frank Miller och "Daredevil the man without fear" är en av mina favoriter.
har ngt daredevil album, kommer ihåg ej vilket. Men kommer säkert blir fler. Gillar dem, daredevil är en av favoriterna
Citera
2016-09-13, 18:21
Medlem
Theomanias avatar
Jag tror du får precisera frågan lite mer. Finns det några speciella hjältar du gillar eller tycker verkar intressanta?

Thor av Walt Simonson är schyssta om du gillar Thor och speciellt den nordiska mytologin, eftersom det var den författaren som verkligen köttade ut de delarna i Thor-serierna. Finns att köpa på nätet i typ fem volymer.

Vill du läsa Batman så är The Long Halloween ett måste. Även uppföljaren Dark Victory är riktigt bra. Du kommer märka när (och om) du läser TLH hur mycket Nolan tagit inspirationen av den. Dessutom riktigt schysst tecknad.

The Flash är en av mina personliga favoriter och då kan du antingen läsa The Flash by Geoff Johns (Finns två volymer, kolla på typ adlibris) eller så väntar du på att The Flash by Mark Waid Book One som kommer i December. I dessa serier är det inte Barry Allen som är The Flash, utan
har tagit över rollen, men de är fortfarande extremt välskrivna och fulla med intressanta idéer. Det positiva med bägge dessa tips är att de bygger på varandra. Mark Waid skrev The Flash under nittiotalet och två(-ish) nummer efter att han hoppat av tar Geoff Johns över, så med lite tålamod (Tar ju några månader mellan varje volym) kan du ha The Flash serier som sträcker sig ett decennium!

Annars är Daredevil av Frank Miller (se ovan) en mycket bra rekommendation! En polare har även läst Daredevil av Brian Michael Bendis och han är helt såld på den skiten. Han tycker den är mycket bättre än Frank Millers pga. mer modern. Själv diggar jag Millers 80-tals teckningar.
Senast redigerad av Theomania 2016-09-13 kl. 18:24.
Citera
2016-09-13, 21:49
Moderator
Popesizes avatar
Old man Logan är en ruskigt bra graphic novel signerad Mark Millar. Utspelar sig i ett dystopiskt USA med en gammal sliten Wolverine.

En annan Wolverine värd att titta på är Wolverine Origin som behandlar hans första år och när X-genen blir aktiv.

DC har jag ingen jättekoll på, men Batman Court of Owls och Night of the Owls är några av de mer omtalade Batman-historierna från de senaste åren.

Övriga rekommendetioner, men absolut inga måsten, från min sida är: Marvel 1602, och då förutom huvudstoryn även Marvel 1602: Spider-Man Ett alternativt universum med 1600-tals versioner av våra hjältar.

Amazing X-men: Quest for Nightcrawler är ett trevligt album där Kurt återvänder från de döda. Väl värd är även fortsättningen i Nightcrawlers egna album (Homecoming och Reborn)
Citera
2016-09-24, 00:34
Medlem
hugTracersbutts avatar
Allt tidigt med Spider-man är ju ett måste och finns i många olika utgåvor, med alla tidiga fiender. Speciellt gillar jag Gröna Trollet, första gången man läste dessa var det ju värsta mysteriet, alla undrade - vem är egentligen Green Goblin? Lika spännande nu som då. Sedan har vi perioden med Svarta Katten och allt det, är väl runt nummer 200 (några nummer tidigare - nummer 200 är förövrigt numret då inbrottstjuven gör sin återkomst) och framåt.

Daredevil är bra, kommer en omnibus nästa år med de första numren (har dessa som essentials's men kommer nog köpa omnibussen). Frank Miller's Daredevil är också att rekommendera, har båda omnibussar. Gillar man Iron Man kan man köpa Epic's som samlar många av hans äventyr, har alla som hittills släppts (finns Epic's som handlar om andra Marvelhjältar om man är intresserad).

Batman finns det ju så mycket av att det är svårt att veta var man ska starta, har massa one-shot grafiska noveller. Har de två första omnibussarna som samlar de tidigaste serierna med Batman, de är att rekommendera om man gillar sådant. Frank Miller har ju gjort mycket bra med Batman också. Len Wein gillar jag också, och Neal Adams som är en bra tecknare om än speciell personlighet. Finns en del album som fokuserar på enskilda tecknare/författare, dessa kan man ju titta närmare på. Camelot 3000 har jag också som är tecknad av Brian Bolland, som gjort Killing Joke.
Citera
2016-10-07, 22:47
Medlem
monolithics avatar
Förutom Frank Miller's Daredevil så är även spinoffen Elektra: Assassin helt ok!

När det kommer till DC vill jag slå ett slag för Grant Morrison. Hans All-Star Superman tillsammans med Frank Quietly är nog den bästa stålmannenhistoria jag har läst. Ett perfekt exempel på hur man kan göra en historia om en övermäktig hjälte intressant!

Morrisons Batman är också bra, lång episk historia som följer genom flera olika titlar. Handlar mycket om Batmans son tillsammans med Talia och mynnar ut i Batman Inc.
Citera
2016-10-22, 23:53
Medlem
Theomanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monolithic
Morrisons Batman är också bra, lång episk historia som följer genom flera olika titlar. Handlar mycket om Batmans son tillsammans med Talia och mynnar ut i Batman Inc.

Morrisons Batman är riktigt intressant, men vettefan om det är något att rekommendera för nybörjare. Den är ju väldigt konstig och Morrison försöker ju liksom göra alla de mest märkliga Batman-serierna kanon och visa på att även de mest bisarra äventyr faktiskt hänt på riktigt (ish), något man tidigare lite halvt valt att skjuta under mattan. Dessutom är den, likt alla Morrison-serier, fylld med mycket intressanta men också lite knepiga idéer som kan göra den allra mest insatta läsaren förvirrad (Tycker Final Crisis är ett annat mycket bra exempel på detta). Det är ju också lite av Morrisons styrka, att han är så otroligt påläst och kan plocka upp en liten idé från någon obskyr story och spinna vidare på det och inkorporera det i ett större sammanhang, men det blir ju som sagt också en nackdel, speciellt om man som ny läsare bara vill lära känna karaktären och universat kring exempelvis Batman.
Men är man ändå intresserad av Morrison så finns det en bra companion book som heter "The Black Case Book" som innehåller många av de serier som Morrison hämtat idéer ifrån, bland annat serien när Batman möter Batman från planeten Zurr-En-Arrh, men också storyn när Batman stöter på Bat-Mite, som är en Batman som existerar i den femte dimensioner. Det är alltså bland annat från dessa mer bisarra äventyr som Morrison bygger sin run på och på ett väldigt snyggt sätt lyckas väva in i Batmans mer "realistiska" seriekanon.

Vill man läsa en längre Batman-run så hade jag hellre rekommenderat Scott Snyders version, åtminstone att börja med. Den är lite mer klassisk Batman och historierna är inte alls lika komplexa som Morrisons. Dessutom är hans run så sjukt jävla bra och har av många klassats som den bästa någonsin!
Citera
2016-10-23, 13:16
Medlem
Imirons avatar
Marvel:

Old Man Logan
Wolverine: Origin (Inte "origins" eller part II)
Marvels
Daredevil: The Man Without Fear
Daredevil: Born Again
Civil War (huvudserien)

Jag tycker all Spider-man gjord av J Michael Straczynski och Punisher av Garth Ennis är mycket läsvärt, men det är inga klassiker.

DC:

Batman: Year One
Batman: The Dark Knight Returns (men inte uppföljarna)
Batman: The Killing Joke
Kingdom Come

Personligen gillade jag inte Court of Owls, men det är många som gillar den.

Även om jag värderar ovan nämnda verk högt så måste jag ändå säga att superhjälteserier hos DC/Marvel ofta lider av avsaknaden av en tydlig början och avslut på historien. Jag ska tipsa dig om ett antal mycket läsvärda när det kommer till graphic novels.

Superhjältar:
Watchmen
Kickass (volym 1-3 + Hitgirl, alla läsvärda även om ettan var bäst).

Annat:
Preacher
Sandman
Y: The Last Man
V for Vendetta
The League of Extraordinary Gentlemen

Den bästa pågående serien just nu är nog The Walking Dead. Den är bättre än TV-serien.

Slutligen. Om du är bekant med Kalle Anka och de karaktärerna bör du läsa The Life and Times of Scrooge McDuck. Det är ett mästerverk som gott kan stå på guldhyllan bredvid t.ex. Watchmen.

Det blir dyrt att köpa allt, särskilt längre serier som Preacher eller Sandman. I Stockholm kan man låna mycket på bibblan. Jag har själv läst mycket på internet, men det är inget jag rekommenderar. Jag tappar en stor del av känslan när jag gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in