Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-09-12, 22:00
  #1
Medlem
Hej!

Jag har styrketränat i flera år nu, men aldrig gått in för kosten. Tänker nu försöka börja tänka på vad jag äter för att se vad jag kan få för resultat.

Jag är 184 lång, väger 84kg. Tipper på bf 15-20%

Styrketränar 5ggr/veckan. Utöver det ett löppass.

Jag har försökt lägga upp på ett ungefär vad kag bör äta per dag. Här vill jag höra era åsikter.

Mitt mål är att bli starkare men ingen grisbulk. Hyffsad balans.

Jag har tänkt:

170 gram protein
220 gram kolhydrater
70 gram fett

Detta borde om jag räknat rätt ge ca 2190kcal. Kan det vara lagom?
Citera
2016-09-12, 22:03
  #2
Medlem
Tror du ska ligga på iaf 2500-2700 kalorier per dag för att gå upp lite i vikt.
Citera
2016-09-13, 14:50
  #3
Medlem
Tucanes avatar
Att lägga sig på runt 2200kcal med dina stats och träning är för lite. Vill du öka bör du börja runt 2500 och justera upp med 100/vecka tills du börjar se små ökningar på vågen.

Mvh Tucane
Citera
2016-09-13, 15:22
  #4
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag skulle också ligga högre. Jag skulle nog rekat strax under 3000.
Citera
2016-09-13, 17:00
  #5
Medlem
Okej, ska försöka äta lite mer då.

Antar att jag ska äta mer kolhydrater och kanske lite mer fett? Att äta mer än 2g protein/kroppsvikt kg ger inte mycket har jag förstått?
Citera
2016-09-13, 18:31
  #6
Medlem
Tucanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Okej, ska försöka äta lite mer då.

Antar att jag ska äta mer kolhydrater och kanske lite mer fett? Att äta mer än 2g protein/kroppsvikt kg ger inte mycket har jag förstått?

Högt protein är viktigare under deff, så du gör nog rätt i att prioritera de andra två:-)
Citera
2016-09-13, 18:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Problemguy
Okej, ska försöka äta lite mer då.

Antar att jag ska äta mer kolhydrater och kanske lite mer fett? Att äta mer än 2g protein/kroppsvikt kg ger inte mycket har jag förstått?

Det är av ringa betydelse vad du väljer att äta. Men du kanske känner att du har en lucka du vill fylla med kolhydrater. Då syftar jag såklart innan passet. Kanske äta 100g kolhydrater 2-3 timmar innan passet. Det är aldrig fel att se till att man har energi i kroppen. Annars har jag väl inget tips mer än att du lägger in mat någonstans under dagen så du kommer upp i kalorierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback