Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2019-01-07, 00:00
  #25
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
En massiv bump! Vill dock inte starta en ny tråd främst för en fråga som faktiskt uppkom lite halvt tidigt i denna tråd. Luc Besson har gjort en dokumentär (?) kallad Atlantis. Det är inte Det Stora Blå utan en film man kan missta som den. Är det någon som sett den? Är den spontant värd att söka upp eller finns det anledning att den är lite halvt okänd?

Atlantis finns att hyra på Itunes för 39 sek. Sett den för 20+ år sedan gillar man undervattensvyer och havsdjur så kanske det är en film för dig själv fördrar jag Blue Planet och liknande serier/filmer som är betydligt bättre.
Citera
2019-01-07, 00:48
  #26
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Atlantis finns att hyra på Itunes för 39 sek. Sett den för 20+ år sedan gillar man undervattensvyer och havsdjur så kanske det är en film för dig själv fördrar jag Blue Planet och liknande serier/filmer som är betydligt bättre.

Tack för svar! Då Luc Besson har en ganska unik stil på att göra film hade jag hoppats på att Atlantis varit i liknande stil. Är det bara en standard biografi så är det ingen prioritet.
Citera
2019-01-07, 01:18
  #27
Medlem
Geomeisters avatar
Av dom filmer med Luc Besson jag sett.

Det Stora Blå (1988): En film med stor varaiation. Den har ett klart djup (pun intended), men är samtidigt underhållande och ibland rentav löjlig. Den har även lite romans, konstnärskap och några udda moment. Det är ingen film för alla och jag själv var väl inte fascinerad över allting, men det jag gillar, gillar jag verkligen. Var nog en av filmerna jag såg det året som gav mig starkast intryck.
Ranking: 2

Nikita (1990): Det finns mycket actionfilm och många av alla är relativt lika och enkelspåriga. Nikkita är mer av en "riktig" film på det sättet att den tar olika svängningar och är mer än bara "pang pang". Ingen film jag skulle rekommendera som någons första eller tioende actionfilm, men när man är redo för något "mer" än dom vanliga Jason Statham/Sylvester Stallone/Dolph Lundgren m.fl. kan jag varmt rekommendera denna.
Ranking: 3

Léon (1994): Förmodlingen hans mästerverk. En i raden av klassiska 90-tals actionfilmer som egentligen aldrig bättrats i mina ögon. Smart, lite djup, egen och ändå för en större publik. Det var länge sedan jag såg denna och planerar på att göra det igen snart. Ska bli kul!
Ranking: 1

Det femte elementet (1997): Det här är första filmen jag aldrig riktigt greppat storheten med. Den är känd och omtyckt, men jag tyckte den var ganska medioker.
Rankning: 5

Jeanne d'Arc (1999): En rätt seriös och tyngre film. Inte utan behållning, men ganska seg och svårtittad. Jag tror folk DÅ blev besvikna, men att några som tittar efterhand kanske finner den rätt intressant.
Rankning: 4

Lucy (2014) : Delar i denna och själva konceptet kändes som att Luc Besson hittat hem igen, men filmen håller inte hela vägen. Inget jag kommer se om.
Rankning: 6

Valerian and the City of a Thousand Planets (2017): På ytan känns det som en rätt bra film, men för mig blev det bara en väldigt seg blandning av Avatar och Star Wars utan någon av filmernas starkare sidor. Personkemin mellan huvudkaraktärerna är värdelös och alla scener med potential blev i slutändan ointressanta. Att det är samma person bakom Nikita och Léon känns konstigt.
Rankning: 7

Spontant är jag inte särskilt sugen på "nya" filmer från Luc Besson, men tittar gärna på dom äldre jag missat.
Citera
2019-01-09, 12:05
  #28
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Av dom filmer med Luc Besson jag sett.

Det Stora Blå (1988): En film med stor varaiation. Den har ett klart djup (pun intended), men är samtidigt underhållande och ibland rentav löjlig. Den har även lite romans, konstnärskap och några udda moment. Det är ingen film för alla och jag själv var väl inte fascinerad över allting, men det jag gillar, gillar jag verkligen. Var nog en av filmerna jag såg det året som gav mig starkast intryck.
Ranking: 2

Nikita (1990): Det finns mycket actionfilm och många av alla är relativt lika och enkelspåriga. Nikkita är mer av en "riktig" film på det sättet att den tar olika svängningar och är mer än bara "pang pang". Ingen film jag skulle rekommendera som någons första eller tioende actionfilm, men när man är redo för något "mer" än dom vanliga Jason Statham/Sylvester Stallone/Dolph Lundgren m.fl. kan jag varmt rekommendera denna.
Ranking: 3

Léon (1994): Förmodlingen hans mästerverk. En i raden av klassiska 90-tals actionfilmer som egentligen aldrig bättrats i mina ögon. Smart, lite djup, egen och ändå för en större publik. Det var länge sedan jag såg denna och planerar på att göra det igen snart. Ska bli kul!
Ranking: 1

Det femte elementet (1997): Det här är första filmen jag aldrig riktigt greppat storheten med. Den är känd och omtyckt, men jag tyckte den var ganska medioker.
Rankning: 5

Jeanne d'Arc (1999): En rätt seriös och tyngre film. Inte utan behållning, men ganska seg och svårtittad. Jag tror folk DÅ blev besvikna, men att några som tittar efterhand kanske finner den rätt intressant.
Rankning: 4

Lucy (2014) : Delar i denna och själva konceptet kändes som att Luc Besson hittat hem igen, men filmen håller inte hela vägen. Inget jag kommer se om.
Rankning: 6

Valerian and the City of a Thousand Planets (2017): På ytan känns det som en rätt bra film, men för mig blev det bara en väldigt seg blandning av Avatar och Star Wars utan någon av filmernas starkare sidor. Personkemin mellan huvudkaraktärerna är värdelös och alla scener med potential blev i slutändan ointressanta. Att det är samma person bakom Nikita och Léon känns konstigt.
Rankning: 7

Spontant är jag inte särskilt sugen på "nya" filmer från Luc Besson, men tittar gärna på dom äldre jag missat.
"Jeanne d'Arc" är en film som förmodligen Hade kunnat bli så mycket bättre.

Att det är ett försök till "episk storfilm" kan nog ingen missa. Allt finns med, från den stora rollbesättningen, till de imponerande miljöerna.
Det som drar ner betyget är ju Jeanne själv ... eller åtminstone hon som spelar (över) henne.

Luc Besson blev ju förälskad i henne, och det är förmodligen den enda anledningen till att hon kunde få huvudrollen i en så, för fransoserna, viktig nationalromantisk film.
Hon spelar över så illa att iaf jag blir ordentligt störd av det.

Men visst är det en snygg film, helt klart.

Den når emellertid inte upp till Bessons mästerverk.
Det stora blå, Nikita och Leon ... tidlösa underverk som de ju är.
Citera
2021-10-21, 20:49
  #29
Medlem
Jag försökte se Anna(tror jag den hette?) på Netflix häromveckan, klarade ca 10 minuter innan jag stängde av den, skulle föreställa utspela sig under '89-95 men det syntes moderna bilar, laptops och allehanda teknisk anakronistisk utrustning i bild i nästa varenda bildruta, när karaktärerna dessutom började prata blev det outhärdligt. Att Luc Besson satt sitt namn på den filmen är obegripligt. Flera recensenter anklagade filmen för att vara globalistisk rysshatar-propaganda.

Men för dom av er som FilmFavoriter-utbudet genom ComhemPlay+ eller eran operatörs-app, missa inte att det finns massor med Luc Besson-filmer där, mycket skräp från denna sidan sekelskiftet, men mer intressant bl a Luke Perry-rullen "The Fifth Element" (1997), "Le Grande Bleu" (1988), "Leon" (1994) och mest intressant "Subway" (1985) med Christopher Lambert, en som jag inte hunnit se förut, ska passa på nu. Har fått Lambert lite på hjärnan pga Highlander-tråden.

Subway och Bleu är inte vanligt förekommande i utbudet hos streaming-tjänsterna.
Citera
2021-10-21, 21:13
  #30
Medlem
Subway! Den var längesen man såg.

Kommer ihåg introt på den. Lambert kör skiten ur en liten peugot. Och kastar ut kassetband.

Jean Reno är ju även med på ett hörn.

Ingen direkt Leon eller Nikita nivå om jag minns rätt.


Citat:
Ursprungligen postat av pumahunter
Jag försökte se Anna(tror jag den hette?) på Netflix häromveckan, klarade ca 10 minuter innan jag stängde av den, skulle föreställa utspela sig under '89-95 men det syntes moderna bilar, laptops och allehanda teknisk anakronistisk utrustning i bild i nästa varenda bildruta, när karaktärerna dessutom började prata blev det outhärdligt. Att Luc Besson satt sitt namn på den filmen är obegripligt. Flera recensenter anklagade filmen för att vara globalistisk rysshatar-propaganda.

Men för dom av er som FilmFavoriter-utbudet genom ComhemPlay+ eller eran operatörs-app, missa inte att det finns massor med Luc Besson-filmer där, mycket skräp från denna sidan sekelskiftet, men mer intressant bl a Luke Perry-rullen "The Fifth Element" (1997), "Le Grande Bleu" (1988), "Leon" (1994) och mest intressant "Subway" (1985) med Christopher Lambert, en som jag inte hunnit se förut, ska passa på nu. Har fått Lambert lite på hjärnan pga Highlander-tråden.

Subway och Bleu är inte vanligt förekommande i utbudet hos streaming-tjänsterna.
Citera
2021-10-21, 21:45
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Subway! Den var längesen man såg.

Kommer ihåg introt på den. Lambert kör skiten ur en liten peugot. Och kastar ut kassetband.

Jean Reno är ju även med på ett hörn.

Ingen direkt Leon eller Nikita nivå om jag minns rätt.

Jag har noll komma noll minne av att jag ha sett den, och var övertygad om att jag inte hade gjort det, fast öppnar en liten lucka för att jag kanske har sett den after all, men helt glömt av det, då den sändes två ggr på SVT 1990, på TV1000 1996-97 och TV4 2000, eller om man kanske hyrde den runt 86-89.

Får se om jag känner igen den när det blir dags. Blir inte ikväll, ska se på kvinnoproducerade "Jeanne Dielman, 23 quai du Commerce, 1080 Bruxelles" (1975) som är lika lång som titeln, över 3h, och möjligtvis Cyborg, Nemesis eller Timecop för att balansera.
Citera
2021-10-21, 22:08
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gertvillbada
Subway! Den var längesen man såg.

Kommer ihåg introt på den. Lambert kör skiten ur en liten peugot. Och kastar ut kassetband.

Jean Reno är ju även med på ett hörn.

Ingen direkt Leon eller Nikita nivå om jag minns rätt.

Jag gillade filmen och introt, skön stämning på något sätt. Såg den på en gammal VHS-inspelning några gånger. Köpte den på DVD. Musiken till introt utbytt till något som inte alls ger samma stämning...WTF!
Citera
2021-10-21, 22:17
  #33
Medlem
rtyuios avatar
Leon utan tvivel.

Gary Oldmans livs bästa roll som borde gett honom en Oscar nominering för den insatsen han gjorde.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback