2003-07-15, 18:53
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hazte
visst är the transporter gjord av luc besson?
isf är ju den oxo en riktigt cool film men inte riktigt i klass me leon och nikita
Directed by: Louis Leterrier, Corey Yuen
Writing credits:
Luc Besson (written by) &
Robert Mark Kamen (written by

Enligt IMDB.
Citera
2003-07-15, 19:19
äldre konto (old)
Ej medlem
Jag skulle säga att Leon är den bästa helt klart

sedan har jag en liten outsider i Yamakasi
mycket bra film om ett gäng killar som hoppar runt på taken i Paris
som Besson sedan skrev en story till och den är mycket se värd!

Hela titeln på filmen är: Yamakasi - Les samouraï des temps modernes
Citera
2003-07-15, 22:27
äldre konto (old)
Ej medlem
Re: Bästa Luc Besson filmen?

Citat:
Ursprungligen postat av De Large
Citat:
Ursprungligen postat av snuffis
Har en viss förkärlek till hans underbara filmer...
Favoriterna är nog "Taxi"-filmerna och "Wasabi".

Vad tycker ni?

Han har inte regisserat nån av dom där filmera, men producerat och skrivit manus.

Mina favoritfilmer av Luc Besson är Nikita och Leon.

Taxi-filmerna måste väl vara några av dom mest värdelösa filmerna som gjorts? Om man inte är tokfetishist på biljakter så är det ju bara skräp.

En film är någons bara om den regiserat, altså är inte taxi Luc Besson-filmer. Det är bara en marknadsföringsstrategi att uttrycka sig så.
Citera
2003-07-16, 00:51
äldre konto (old)
Ej medlem
Stålbonge får man av LEON
sen är inte pulp fiction så dålig heller 8O
Citera
2003-07-16, 12:00
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blackadda
Stålbonge får man av LEON
sen är inte pulp fiction så dålig heller 8O

Pulp Fiction?

snuffis: Att producera en film är att samla in pengar, det har ingenting med skapandeprocessen att göra.
Citera
2003-07-16, 12:20
Medlem
Memnoks avatar
de large, måste nog tyvärr säga emot dig där.

Producenterna har ganska stor del i den kreativa processen iom att de fixar fram regissörer och skådespelare. De kanske inte har direkt inflytande men indirekt har de desto mer. Dessutom är de ofta närvarande under hela inspelningen och lägger sig i, eftersom de håller i pengarna får de alltid mycket att säga till om....
Citera
2003-07-16, 13:35
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
de large, måste nog tyvärr säga emot dig där.

Producenterna har ganska stor del i den kreativa processen iom att de fixar fram regissörer och skådespelare. De kanske inte har direkt inflytande men indirekt har de desto mer. Dessutom är de ofta närvarande under hela inspelningen och lägger sig i, eftersom de håller i pengarna får de alltid mycket att säga till om....

Memnok, måste säga emot dig där.

Producenter som har mycket att säga till om är dom i Hollywood som ska fixa fram en explosiv kassasuccé, ja. Men inte så mycket i riktigt bra filmer, tror du producenterna till Ingmar Bergman's, Stanley Kubrick's, Alfred Hitchcock's eller Terry Gilliam's filmer var med och bestämmde var skåpet skulle stå? Nej det tror jag knappast.

Tror du Allan Ekelund gick fram till den store Bergman under inspelningen av Det sjunde inseglet och sa:

- Hörredu!! måste vi ha så mycket ångest i filmen?
Citera
2003-07-16, 13:36
Medlem
Cineastens avatar
Leon och Nikita såklart. Leon för att det är en av extremt få filmer som kan få mig att bli ledsen och gråtfärdig trots det actionbetonade innehållet. Historien om Mathilda och analfabeten är klart en av de mest gripande filmer jag någonsin sett. Jean Reno och Natalie Portman är helt fantastiska i huvudrollerna.

Nikita därför att den inte liknade något jag sett innan. Stenhård action med en snygg kvinnlig mördare som tvingas till att samarbeta med en hemlig organisation. Hur grym som helst. Dessutom är den snyggt gjord.
Citera
2003-07-16, 13:52
äldre konto (old)
Ej medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Måste nog säga emot dig igen, det är som en tvångstanke eller något.

Inflytandet beror väl på producenten också, om luc besson producerar något har han säkert mycket att säga till om.

Kubric, bergman och gänget har så mycket pondus att producenterna antagligen inte lägger sig i, men nu pratade vi om skitfilmer som Wasabi och den hade väl någon no-name regissör om jag inte minns fel.

Nåväl...

Tycker mer att det låter som du håller med mig. Skitfilmer (mestadels action) = mer producentmakt, Drama/konstnärliga filmer = mkt liten eller ingen producentmakt.
Citera
2003-07-16, 14:32
Medlem
Memnoks avatar
nu handlade detta väl om sagda luc besson producerade filmer. Alltså håller jag med dig, eller du med mig eller hur man nu vill säga.

Kontentan av resonemanget är i alla fall att vi kan sätta oss ner runt en lägereld i samförstånd, hålla händer och sjunga cumbaya tillsammans.

*snyft*
Citera
2003-07-22, 16:48
äldre konto (old)
Ej medlem
Hehe, cumbaya klarar jag mej nog utan

Luc Besson, tre som jag tycker är storverk i liten skala:
Nikita (I am zé cleaner)
Leon (Bring - me - EVERYONE!)
Det stora blå (Killens ansiktsuttryck när han skall dyka efter bandvagn)

Storverk i stor skala: Femte elementet!

Sen älskade även jag Yamakasi, även om han inte regisserade 8)
Citera
2019-01-06, 02:38
Medlem
Geomeisters avatar
En massiv bump! Vill dock inte starta en ny tråd främst för en fråga som faktiskt uppkom lite halvt tidigt i denna tråd. Luc Besson har gjort en dokumentär (?) kallad Atlantis. Det är inte Det Stora Blå utan en film man kan missta som den. Är det någon som sett den? Är den spontant värd att söka upp eller finns det anledning att den är lite halvt okänd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in