2016-09-11, 22:00
Medlem
wotoos avatar
Hej!

Efter en lyckad tråd( (FB) Behöver inputs på min "tomatsoppa" ) som resulterade i en riktigt härlig tomatsoppa är det dags att gå vidare till nästa projekt som jag vill bemästra.

Denna gång gäller det Kidneybönor.

Kidneybönan var någonting som jag, fram tills ett par dagar sedan, hade NOLL KOLL på. Både vad gäller smak och tillagning.

Någon gång under veckan när jag, hungrig som få, fick för mig att spana in arbetsplatsens kylskåp så fick jag se en skål med det som skulle visa sig vara kidneybönor. Dessa låg kalla på fatet samt hade rödlök ovanpå sig.

Jag snodde ett par stycken och smakade. Mums!

Nu har jag köpt mig ett par burkar och söker inspiration vad jag kan göra med dem.

I nuläget ligger de i en skål i kylen som jag går och plockar/tuggar ett par lite då och då.

Är det bäst att köpa på burk eller är det hårda bönor som gäller?

Har du någon favoriträtt med Kidneybönor som är:
- Lättlagat
- Inte allt för tidskrävande
- Gärna vegetariskt

Dela gärna med dig av dessa då!

Målet är att hitta en maträtt att fastna för som involverar kidneybönor som skulle kunna tillagas nån gång i månaden.
Citera
2016-09-11, 22:09
Medlem
Kan tipsa om att byta ut köttfärssåsen till tacosen mot kidneybönor som stekts tillsammans med lök, vitlök och paprika som kryddas med antingen egna kryddor eller någon kryddmix.
Citera
2016-09-11, 22:14
Medlem
Readyfreddies avatar
Kidneybönan är härlig!

Jag använder det mest som tillbehör. Marinerade i olja, vitlök, citron, salt och peppar.
Man kan också mixa en röra i mixer på samma ingredienser, likt hummus.

En del gillar uppvärmda bönor men tycker dom är som bäst kalla.
Citera
2016-09-11, 22:54
Medlem
en rykande het chilliconcarne med kidney bönor är ju aldrig fel! Lätt att göra en chilli vegetarisk åxå👍
Citera
2016-09-11, 23:10
Medlem
christerys avatar
Kul, jag leknade efter nåt liknande för nån vecka sen fast med vita bönor.
Vad jag hittade var Frijoles Charros, men det är med vita bönor.

Hittade en som var gjord på bruna bönor kanske... fattar inte spanska. https://www.youtube.com/watch?v=B0bVWt33-cw

Sno lite idéer och testa, dom är ju inte vidare dyra.
Citera
2016-09-11, 23:29
Medlem
klybans avatar
Varför inte lägga dom i din tomatsoppa?
Annars är väl bönor rätt tacksamma, det går att slänga i detta i princip vad som helst.
Citera
2016-09-11, 23:54
Medlem
christerys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Varför inte lägga dom i din tomatsoppa?
Annars är väl bönor rätt tacksamma, det går att slänga i detta i princip vad som helst.
Tja, men dom skall tillagas rätt om man nu inte kör burk. Annars har jag upptäckt att ärtsoppa var en lite lurig sak att få till när man vill spara gas osv.

Vita bönor i tomatsås (burk) kan man ha ner i nästan allt - det kan jag hålla med om.

Men kidney vetefasiken om det var dom svarta eller röda som jag provat i en sallad. Funkade men det var lite pyssel. Funderade på vad som jag fått på tallriken (restaurang). Inte så enkelt om man ser dom för första gången. Så jag plockade isär den.

Burk är vettigare för mig om jag skulle testa snabbt, ta en burk av vita och en av njurbönorna, lite tomater och annat som du vill ha i. Snör i en dressing eller vinägrett och veva runt.

Toppa med lök eller varför inte strimlad gräslök och jag funderar på nån oliver och lite riven ost men då går jag för mycket mot grekisk sallad. Feta kanske är att gå över gränsen...
Citera
2016-09-12, 01:46
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Tja, men dom skall tillagas rätt om man nu inte kör burk. Annars har jag upptäckt att ärtsoppa var en lite lurig sak att få till när man vill spara gas osv.

Vita bönor i tomatsås (burk) kan man ha ner i nästan allt - det kan jag hålla med om.

Men kidney vetefasiken om det var dom svarta eller röda som jag provat i en sallad. Funkade men det var lite pyssel. Funderade på vad som jag fått på tallriken (restaurang). Inte så enkelt om man ser dom för första gången. Så jag plockade isär den.

Burk är vettigare för mig om jag skulle testa snabbt, ta en burk av vita och en av njurbönorna, lite tomater och annat som du vill ha i. Snör i en dressing eller vinägrett och veva runt.

Toppa med lök eller varför inte strimlad gräslök och jag funderar på nån oliver och lite riven ost men då går jag för mycket mot grekisk sallad. Feta kanske är att gå över gränsen...
Mexikaner gillar slänga kidneybönor i sina soppor/grytor, och en del är nästintill så enkla som en tomatsoppa.

Sen är jag också inne på detta med vinägrett med dessa bönor, och kanske något mer grönt.
Var faktiskt en av de första som poppade upp i skallen.

Sen när det kommer till just kidneybönor, så lustigt nog har jag bara använt burk på dom.
Andra bönor kan jag i alla fall blötlägga och göra själv ibland, varför det är så vet jag inte.
Sen vita böner i tomatsås, dessa har jag alltid köpt färdiga
Normalt brukar man i alla fall testa att göra ifrån grunden och se vad resultatet blir.
Citera
2016-09-12, 21:17
Medlem
psflaxs avatar
[quote=Readyfreddie|58452565]Kidneybönan är härlig!

Jag använder det mest som tillbehör. Marinerade i olja, vitlök, citron, salt och peppar.
Man kan också mixa en röra i mixer på samma ingredienser, likt hummus.

En del gillar uppvärmda bönor men tycker dom är som bäst kalla.[/QUOTE

Bägge barnen (19 o 21) gör gärna en sallad på kidneybönor, med vitlök, olivolja och en droppe balsamicovinäger. Måste säga att det smakar riktigt gott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in