• 1
  • 2
2005-12-08, 12:33
Medlem
irrblosss avatar
Såg att Rusta säljer en 480 g-chokladask från Laima. Kollade upp företaget på nätet och det visade sig vara ett Lettiskt bolag. Så nu tänkte jag höra med er om ni testat någon produkt från Laima (kanske rent av chokladen från Rusta)? Generellt sett är jag lite skeptisk till mat/godis som tillverkas i öststater. Man vill ju inte få i sig för mycket plutonium och annat gift.

Här är länken till chokladen:
http://www.rusta.se/cproduct.asp?p=99161113
Citera
2005-12-08, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Såg att Rusta säljer en 480 g-chokladask från Laima. Kollade upp företaget på nätet och det visade sig vara ett Lettiskt bolag. Så nu tänkte jag höra med er om ni testat någon produkt från Laima (kanske rent av chokladen från Rusta)? Generellt sett är jag lite skeptisk till mat/godis som tillverkas i öststater. Man vill ju inte få i sig för mycket plutonium och annat gift.

Här är länken till chokladen:
http://www.rusta.se/cproduct.asp?p=99161113

varför ska man ens köpa chocklad på rusta?.
det var ju inte så jättebilligt heller.

jag personligen skulle avstå, dock tror jag inte det är nått fel på chockladen eftersom den måste väll godkännas innan den får säljas?.
Citera
2005-12-08, 12:40
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Box
varför ska man ens köpa chocklad på rusta?.
För att få lite nya smakupplevelser eventuellt, när man tröttnat på Marabou, Cloetta, Nestlé, Droste och Valrhona. Fast man vill ju gärna att det ska smaka gott också, inte bara annorlunda. Köpte faktiskt en sjukt god chokladask på Rusta för 2-3 år sen. Någon ask med belgiska finchokladpraliner, bland de godaste jag någonsin ätit.
Citera
2005-12-08, 14:02
Medlem
Racerbyces avatar
Chokladen SER ju rätt fin ut på bild, det är väl bara att prova en ask, det är ju ingen större utgift. Jag har köpt polsk choklad från bland annat Rusta och ÖB förut och tycker den är helt okej.
Citera
2005-12-08, 18:34
Medlem
Squalos avatar
Lettisk choklad smakar annorlunda än det vi har här. Generellt sett smakar choklad från öst annorlunda än den från väst. Chokladen är mjuk, men smakar inte "smörigt/krämigt" som den gör här. Något "torrare" smak, kan man väl säga.

Nu var det ett par år sen jag åt just den sorten som rusta säljer. Den asken alltså, inte märket. Det märket åt jag senast för ett par- tre veckor sen. Jag har för mig att de är en vit "mjölk" fyllning i alla dom där pralinerna. Alltså samma fyllning i alla.

Att det skulle vara något fel på dom går ju att utesluta, om ni menar typ hälsomässigt. Däremot är ju Alladin-askar bättre. Även jag tyckte att priset var lite väl högt.
Citera
2005-12-08, 18:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Lettisk choklad smakar annorlunda än det vi har här. Generellt sett smakar choklad från öst annorlunda än den från väst. Chokladen är mjuk, men smakar inte "smörigt/krämigt" som den gör här. Något "torrare" smak, kan man väl säga.

Nu var det ett par år sen jag åt just den sorten som rusta säljer. Den asken alltså, inte märket. Det märket åt jag senast för ett par- tre veckor sen. Jag har för mig att de är en vit "mjölk" fyllning i alla dom där pralinerna. Alltså samma fyllning i alla.

Att det skulle vara något fel på dom går ju att utesluta, om ni menar typ hälsomässigt. Däremot är ju Alladin-askar bättre. Även jag tyckte att priset var lite väl högt.
Aha, tack för svaret. Då blir det inget köp. Gillar inte när alla praliner har samma fyllning, man vill ju ha lite variation när man köper en chokladask.
Citera
2005-12-08, 19:53
Medlem
aquamans avatar
Jag och en kompis köpte nån östchoklad på på tallinbåten. Jag spydde i toan typ 20 minuter efter, kan ha varit av den vidriga matbuffén också. Det är min erfarenhet av öst-statchoklad.
Citera
2005-12-08, 20:46
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aquaman
Jag och en kompis köpte nån östchoklad på på tallinbåten. Jag spydde i toan typ 20 minuter efter, kan ha varit av den vidriga matbuffén också. Det är min erfarenhet av öst-statchoklad.

Fast det där är ju ungefär som att gämföra en mercedes E-klass med en trabant...
Citera
2005-12-08, 20:48
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Fast det där är ju ungefär som att gämföra en mercedes E-klass med en trabant...
Haha, ja det kanske ligger något i det. Men ändå, choklad verkar inte riktigt vara deras starka sida.
Citera
2005-12-08, 20:54
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Haha, ja det kanske ligger något i det. Men ändå, choklad verkar inte riktigt vara deras starka sida.

Jag åt en riktigt trevlig lettisk choklad med bitar av hallon i för några veckor sedan.

Jag har käkat cholklad från världens alla hörn (nästan) allt mellan moldavien och bulgarien, till sydamerika och asien... Det handlar ju mycket mer om företaget än om landet i sin helhet.

Sen så känner jag personen som importerar de här lettiska askarna som säljs på Rusta. Nu vet jag inte om dom gått genom han, eller om rusta köpte in dom själva direkt från tillverkaren.
Citera
2005-12-08, 21:04
Medlem
aquamans avatar
Citat:
Jag åt en riktigt trevlig lettisk choklad med bitar av hallon i för några veckor sedan.

Jag har käkat cholklad från världens alla hörn (nästan) allt mellan moldavien och bulgarien, till sydamerika och asien... Det handlar ju mycket mer om företaget än om landet i sin helhet.

Sen så känner jag personen som importerar de här lettiska askarna som säljs på Rusta. Nu vet jag inte om dom gått genom han, eller om rusta köpte in dom själva direkt från tillverkaren.

Oj, en chokladveteran. Choklad med hallon, var får man tag i sådan? Det låter riktigt smaskigt.
Citera
2005-12-08, 21:17
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Oj, en chokladveteran. Choklad med hallon, var får man tag i sådan? Det låter riktigt smaskigt.

Den var av samma märke (Laima) som den asken på Rusta. Sen finns det i Sverige ett märke som heter något på franska har jag för mig, eller om den bara heter ett årtal, ägs av Cadbury, tillverkas i Frankrike. Går att köpa på Willy's, åtminstone i Norrköping.

EDIT: Poulain 1848 heter den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in