• 1
  • 2
2016-09-10, 07:50
Medlem
Hur bra var du/är du med denna bössa? Och var helt ärlig nu Hur såg/ser era tavlor ut?
Citera
2016-09-10, 08:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackanfps
Hur bra var du/är du med denna bössa? Och var helt ärlig nu Hur såg/ser era tavlor ut?

Jag har faktiskt aldrig skjutit med geväret, men jag skulle tippa på att det ligger runt normal klass 1-standard för en erfaren jägare träffbildsmässigt. Skillnaden är väl främst att man i det militära också övar för längre skott, vilket man sällan gör i jakt.

Vänta bara tills Solglasögat hittar tråden, så får du höra om hål i hål på 1000 meter (springande).
Citera
2016-09-10, 09:22
Medlem
Har provat o skjutit några skott med denna bössa o den är otroligt lättskjuten.
Visserligen på ett så kort avstånd som 300 meter, men på det avståndet kunde man lätt välja vilket öga man skulle skjuta bort på pappdockan. Väldigt fin optik på just den bössa jag provade.

Kan tänka mig att med lite övning så är det inga problem att göra liknande på betydligt längre avstånd.
Citera
2016-09-10, 10:03
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag har faktiskt aldrig skjutit med geväret, men jag skulle tippa på att det ligger runt normal klass 1-standard för en erfaren jägare träffbildsmässigt.
Skillnaden ligger väl framförallt i pipans tjocklek. Vilken då innebär att man kan skjuta fler skott utan värmespridning.

En standardstudsare med sugrörspipa håller naturligtvis inte samma träffbilder över längre strängar/serier. Med bra klass 1 std i .308 är dock inte särskilt bekymmersam att hålla ihop grupperna inom en snusdosa på 300 (under fältmässigt skytte - i bänk tätnar det ju naturiigtvis betänkligt).
Citat:
Skillnaden är väl främst att man i det militära också övar för längre skott, vilket man sällan gör i jakt.
Att skjuta över 300 gör man sällan jaktmässigt, nej. Däremot är det ju många civilister som sysslar med långhållsskytte.

Citat:
Vänta bara tills Solglasögat hittar tråden, så får du höra om hål i hål på 1000 meter (springande).
Springande, med järnsikten, skygglappar och ögonbindel...

--
Beträffande träffbilder - jag kan med en civil (opreppad) varmint i 6PPC, utan bekymmer, systematiskt hålla ihop femskottsserier, c/c, någonstans runt 1/6-1/8 MoA (under förutsättning att det är gynsamma vindförhållanden och jag har tillgång till bra laddningar).

Den bössan skjuter iofs bättre än någon icke-custom jag skjutit med tidigare.

Men, det spelar egentligen mindre roll om systemet ligger i ett AI-chassi, en McMillan eller en GRS.

Är det bara spänningsfritt (och plast-/pelarbäddat), bra trycke och LoP passar skytten handlar det ju, i princip, enbar om avtrycksträning. Efter, sisådär, fem skott så är man ju skapligt invand vid ett nytt trycke/system.
Senast redigerad av hogerspoket 2016-09-10 kl. 10:15.
Citera
2016-09-10, 10:09
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket

Dessutom - i snöstorm.
Citera
2016-09-10, 10:29
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Skillnaden ligger väl framförallt i pipans tjocklek. Vilken då innebär att man kan skjuta fler skott utan värmespridning.

En standardstudsare med sugrörspipa håller naturligtvis inte samma träffbilder över längre strängar/serier. Med bra klass 1 std i .308 är dock inte särskilt bekymmersam att hålla ihop grupperna inom en snusdosa på 300 (under fältmässigt skytte - i bänk tätnar det ju naturiigtvis betänkligt).

Att skjuta över 300 gör man sällan jaktmässigt, nej. Däremot är det ju många civilister som sysslar med långhållsskytte.

Det stämmer alldeles säkert. Jag är definitivt ingen skytteexpert, så jag tar ditt ord för att det stämmer.

Långhållsskytte har jag sett tävlingar i Norge där de skjuter över fjordar t.ex. så det stämmer säkert som du säger att det går alldeles utmärkt om man vet vad man gör.

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Dessutom - i snöstorm.

Citera
2016-09-10, 10:45
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det stämmer alldeles säkert. Jag är definitivt ingen skytteexpert, så jag tar ditt ord för att det stämmer.
Min tämligen förvirrade poäng var egentligen att de flesta vapen (av skaplig kvalisort), med optimerad laddning/friflykt och matchkulor skjuter 3 skotts bilder snortätt (läs det är enkom upp till skytten hur bra/dåliga träffbilder det blir). Men för att kunna länga strängarna/serierna krävs en tjockare pipa.
Citat:
Långhållsskytte har jag sett tävlingar i Norge där de skjuter över fjordar t.ex. så det stämmer säkert som du säger att det går alldeles utmärkt om man vet vad man gör.

Under drägliga väder-/vindförhållanden (samt uppmätt avstånd) är det ju, egentligen, inte så mycket svårare att skjuta på 600 än att skjuta på 100, givet att man har samma relativa målstorlek (uttryckt i MoA).
Citera
2016-09-10, 14:55
Medlem
Min 308 Win Bössa klarar 30mm grupper på 300m med SMK/Scenar (167gr) 168gr och min Vixen 222 Rem gör 12mm på 300m med 40Gr V-Max. Jag vet att det finns treklöver skyttar på 300m med Psg´n! Vart är ni?
Citera
2016-09-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Har provat o skjutit några skott med denna bössa o den är otroligt lättskjuten.
Visserligen på ett så kort avstånd som 300 meter, men på det avståndet kunde man lätt välja vilket öga man skulle skjuta bort på pappdockan. Väldigt fin optik på just den bössa jag provade.

Kan tänka mig att med lite övning så är det inga problem att göra liknande på betydligt längre avstånd.

Precis! Upp till 800m är 308 Win ok. Jag tror att en L-96A1 gör snusdosor (70mm) på 800m med en bra skytt bakom skaftet
Citera
2016-09-10, 18:07
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Helvete så många som tror och gissar.... Undra hur många som skjutit PSG90 med normalprojektil i nån större utsträckning?
Jag tycker inte att precisionen är sådär enastående. Egenspridningen i Ptr10 är ju rätt stor, och dom PSG90 jag provat har inte varit mycket bättre än en ordinär jaktstudsare. Skillnaden är att den träffar på samma ställe även efter att man haft den liggande i bakvagn på sin bandvagn tillsammans med en vedsäck, åtta soldater och två granatgevär.
Min erfarenhet är att en bra PSG träffar inom centimetern på hundra meter, men att många exemplar gör träffbilder på omkring två cm. På 300 meter så är snusdosan en bra träffbild. Några ögonskjutningar har då inte jag åstadkommit med PSG på 300 meter.
Senast redigerad av IdiAminsKusin 2016-09-10 kl. 18:11.
Citera
2016-09-10, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Helvete så många som tror och gissar.... Undra hur många som skjutit PSG90 med normalprojektil i nån större utsträckning?
Jag tycker inte att precisionen är sådär enastående. Egenspridningen i Ptr10 är ju rätt stor, och dom PSG90 jag provat har inte varit mycket bättre än en ordinär jaktstudsare. Skillnaden är att den träffar på samma ställe även efter att man haft den liggande i bakvagn på sin bandvagn tillsammans med en vedsäck, åtta soldater och två granatgevär.
Min erfarenhet är att en bra PSG träffar inom centimetern på hundra meter, men att många exemplar gör träffbilder på omkring två cm. På 300 meter så är snusdosan en bra träffbild. Några ögonskjutningar har då inte jag åstadkommit med PSG på 300 meter.

Heh!
Inom centimetern på 100 meter träffar man lätt med en Ak5 utan kikarsikte.
En snusdosa på 300 meter? Antingen är du vindögd eller så är vapnet felinställt.
Citera
2016-09-10, 19:08
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Heh!
Inom centimetern på 100 meter träffar man lätt med en Ak5 utan kikarsikte.
En snusdosa på 300 meter? Antingen är du vindögd eller så är vapnet felinställt.

Hur mycket PSG har du skjutit? Det är inte nåt större fel på mina ögon... skjuter regelbundet långhåll och har bössor som sätter fem skott under 10mm på hundra meter, men PSG90 är inte nåt av dom.

Sätter du fem skott inom centimetern på hundra meter med en AK5 och öppna riktmedel så bör du söka till tjänstevapens-VM.

Antar med viss kyla att du nog troligtvis är nån random hemvärnsmöp som har provat PSG som en del i nån utbildningsdag där man fick prova några "exotiska" vapen.
Du bör utbilda dig innan du börjar snacka.
Senast redigerad av IdiAminsKusin 2016-09-10 kl. 19:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in