• 1
  • 2
2016-09-09, 23:54
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Kör windows för day-to-day business och använder VLC som huvud-videospelare och MPC-HC som sekundär. Behöver båda.

VLC för att den är fantastisk (och klarar spela upp rar:ade filer), och MPC för den likt VLC klarar nästan allt och har möjligheten att starta en video i en mapp och trycka på "next" (aka >| ) så kommer nästa video i samma mapp.

Vilka linux-baserade videospelare klarar dessa? Dvs spela upp rar-filer (där har vi vlc), och kunna skippa till nästa video i en mapp.
Citera
2016-09-10, 00:03
Medlem
bithaxs avatar
mplayer är ganska bra, men spela upp en rar har jag aldrig gjort.

Det är väl dock bara att skriva ett script eller något om mplayer kan läsa från en pipe.
Citera
2016-09-10, 00:10
Medlem
I windows kan du spela upp rarade filer, dra och släpp den första .rar-filen eller om den heter .r00 osv.
Citera
2016-09-10, 00:42
Medlem
Alfaslangs avatar
Kanske jag som missförstår, men varför kör du inte bara VLC i Linux också?
Senast redigerad av Alfaslang 2016-09-10 kl. 00:46.
Citera
2016-09-10, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alfaslang
Kanske jag som missförstår, men varför kör du inte bara VLC i Linux också?

haha, funderade på exakt samma sak. Kanske inte vet hur man installerar applikationen där?
Citera
2016-09-10, 09:49
Medlem
Vad är det för fel på VLC för Linux? Jag tycker det funkar alldeles utmärkt..
Citera
2017-01-31, 00:59
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Hmm, intressant, tittade på mina "startade ämnen" och såg denna tråden som jag måste glömt bort.
Väldigt underligt formulerad fråga. Borde varit alternativ för MPC-HC. VLC använder jag ju redan.

Så jag tror jag menade:
Finns det någon mediaspelare till Linux som klarar nästan alla format och har möjligheten att starta en video i en mapp och trycka på "next" (aka >| ) så kommer nästa video i samma mapp? Utan playlist.

:P
Citera
2017-01-31, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnOldBeginning
Hmm, intressant, tittade på mina "startade ämnen" och såg denna tråden som jag måste glömt bort.
Väldigt underligt formulerad fråga. Borde varit alternativ för MPC-HC. VLC använder jag ju redan.

Så jag tror jag menade:
Finns det någon mediaspelare till Linux som klarar nästan alla format och har möjligheten att starta en video i en mapp och trycka på "next" (aka >| ) så kommer nästa video i samma mapp? Utan playlist.

:P

Beroende på vad du ska spela upp så kan ju olika mediaspelare passa olika bra.

T.ex. om du har ett gäng TV-serier och filmer så borde du absolut använda Kodi. Problemet där är bara at om man installerar Kodi från Distributionens repository så brukar inte RAR-uppspelning fungera. I alla fall var det så förr, så man var tvungen att installera det från officiella Kodikällan istället.
Citera
2017-01-31, 18:29
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Beroende på vad du ska spela upp så kan ju olika mediaspelare passa olika bra.

T.ex. om du har ett gäng TV-serier och filmer så borde du absolut använda Kodi. Problemet där är bara at om man installerar Kodi från Distributionens repository så brukar inte RAR-uppspelning fungera. I alla fall var det så förr, så man var tvungen att installera det från officiella Kodikällan istället.
Kodi är fint för mediaspelare kopplade till TV:n och är helt dedikerad till just tv/film-tittning, men alldeles för bloatat och segstyrt för en vanlig desktopmiljö i min mening.

Söker egentligen bara en mediaspelare som kan hoppa till nästa video utan att behöva en playlist för att förstå vilken nästa video är.
Citera
2017-01-31, 19:15
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Kodi är fint för mediaspelare kopplade till TV:n och är helt dedikerad till just tv/film-tittning, men alldeles för bloatat och segstyrt för en vanlig desktopmiljö i min mening.

Söker egentligen bara en mediaspelare som kan hoppa till nästa video utan att behöva en playlist för att förstå vilken nästa video är.

SMPlayer. Har dessutom mer alternativ för hårdvaruaccelerering och är flertrådat till skillnad från VLC.

Bara att öppna en mapp så kan du stega mellan filmklipp med > och <.

Nackdelen är att den inte fixar UTF-8 i varesig sökvägar eller filnamn. Alltså åäö går bort.
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2017-01-31 kl. 19:18.
Citera
2017-02-01, 08:18
Medlem
Citat:

Funkar inte det i vlc för dig när du använder "öppna katalog"? För mig gör det i a f det.
Citera
2017-02-01, 22:40
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
SMPlayer. Har dessutom mer alternativ för hårdvaruaccelerering och är flertrådat till skillnad från VLC.

Bara att öppna en mapp så kan du stega mellan filmklipp med > och <.

Nackdelen är att den inte fixar UTF-8 i varesig sökvägar eller filnamn. Alltså åäö går bort.

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Funkar inte det i vlc för dig när du använder "öppna katalog"? För mig gör det i a f det.
Tack för båda tipsen! Skal testa begge.
Ser ut som jag har det jag behöver med dessa
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här