2005-12-08, 09:06
Medlem
dnymans avatar
Nu är det bestämt! Jag ska den 1:e februari ta ett nytt jobb i helsingborg och jag har just kommit på hur jag inte har en aning om vart i helsingborg jag vill flytta.
skulle uppskatta lite tipps på var man vill bo bo i helsingborg och så klart vilka som är de "Farligare" områdena.

allt annat som är kul/värt att nämnas om staden får gärna följa med...
Citera
2005-12-08, 12:02
Bannlyst
Det beror helt och hållet på din budget. De absolut bästa delarna av stan ligger i norra hbg, och de flesta lite mindre bra i södra. Planteringen och där i krokarna är verkligen ingen höjdare, och det finns fler områden som ser ut som sovjetunionen. Tex. Närlunda, fulare, tristare skitområde får man leta efter. Ett relativt billigt område att bo i, som dessutom är väldigt lugnt, är Ringstorp. Lägenhetshusen på kurirgatan och åragatan är prismässigt låga, håller medel/låg standard men ligger i ett såpass bra område att inte mycket finns att klaga på där. Även Västra Berga, trots dess ghettoliknande framtoning, är inget fel område att bo i överhuvudtaget.
Kort sagt; undvik söder, försök få något i norr. Centrum är ju aldrig fel, men undvik då södra delarna av centrum (södergatan, faktorsgatan)
Norra Hamnen är inte fel, men priset är därefter. Maria Park är ett nybyggt villaområde, här gäller också högra priser. Ett lite äldre villaområde heter Tågaborg, inte fel, men dyrt. Kan du tänka dig att bo utanför stan är Laröd helt ok, dock dyrt det med.

Ännu lite längre bort (2 mil) ligger Höganäs. Det är helt acceptabelt att pendla därifrån, det är lugnt där och billiga hyror...
Citera
2005-12-08, 17:20
Medlem
Deon Limes avatar
Alla ställen kring Planteringen är inga dåliga ställen. Miatorp och Lussebäcken är helt okej ställen och lite längre bort finns Högasten och Råå som det inte heller är något fel på. Råå är till och med riktigt fint.

I centrum är det värsta stället upp mot "gula husen" och Högaborg även kallad kanylkvarteren. Även kring Olympia händer mycket skit.
En bit ifrån Högaborg, men ändå rätt så centralt ligger Wilson Park och det är ett okej område.

Kul vet jag inte men kanske värt att nämna ändå om man gillar natur är Bruces Skog.
Citera
2005-12-12, 16:57
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Har du hitta något ställe i Helsingborg?
Citera
2005-12-12, 21:25
Medlem
dnymans avatar
nej jag har ännu inte hittat något. kommer dock att få hjälp av min arbetsgivare så jag är inte så rädd för att jag har ont om tid tills flytten ska verkställas. Tack för tippsen realtek och deon lime!

är det någon som har en hyresvärd som rekomenderas eller något ställe där man kan finna en?

btw: något jag märkt är att det i helsingborg inte verkar finnas en ända vettig eller fungerande bostads kö
Citera
2005-12-12, 22:43
Medlem
dnymans avatar
eneborg?

kollade på kartan och tyckte eneborg såg lämpligt ut. vad säger ni som kan hellsingborg om den delen av stan?

arbetsgivaren jag nämde ovan är ica-lagret på plats. kanske någon som har någon erfarenhet från det?

"Bruces Skog" ett naturresarvat? eller kanske en park DL?
Citera
2005-12-13, 18:44
Medlem
Svensken Von Svenskens avatar
Eneborg är ju rätt nära Högaborg, och för några år sedan var det en osäker plats.
Jag hade dock en arbetskompis som bodde på Eneborg och enligt honom var det ett bra ställe.
Bruces Skog är en ny planterad skog som en rik man donerade sina pengar till och hade öppnings premiär för några månader sedan.
Och du ska börja på nya Icalagret?
Om jag inte tar helt fel så kommer det att ligga nära ett bostadsområde som heter Dalhem, Dalhem har lite dåligt rykte, ett oförtjänt dåligt rykte skulle jag vilja säga, jag växte nämligen själv upp där och det är ett bra område med fina lägenheter i tvåvåningshus och 4 höghus
(mest pensionärer i de 4 höghusen som även är ett service boende för gamla)
Just nu satsar Helsingborgshem mycket pengar på Dalhem, ett helt nytt center med gym, pizzeria, mm förövrigt så ligger just Bruces Skog 800m från bostadsområdet Dalhem.
Vill du se mer om helsingborgshems lägenheter kan du se det här http://www.helsingborgshem.se
Det bästa man kan göra för att få lägenheter är att du ringer till den som är fastighetsvärd för det område du blir intresserad av.

Får man fråga vad du har fått för tjänst på ica lagret? Och var det svårt att få jobb där?
Citera
2005-12-13, 21:59
Medlem
Var ligger Bruces Skog?
Citera
2005-12-13, 23:06
Medlem
Bä$tuzs avatar
Känns lite överdrivet att oroa sig över "farliga områden" i Helsingborg. Finns liksom ingen brasiliansk slum eller så här.
Citera
2005-12-13, 23:10
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loco
Var ligger Bruces Skog?
Det ligger i östra Helsingborg inte långt ifrån Långeberga.
Citera
2005-12-13, 23:14
Medlem
Deon Limes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dnyman
kollade på kartan och tyckte eneborg såg lämpligt ut. vad säger ni som kan hellsingborg om den delen av stan?

arbetsgivaren jag nämde ovan är ica-lagret på plats. kanske någon som har någon erfarenhet från det?

"Bruces Skog" ett naturresarvat? eller kanske en park DL?

Just Eneborg är rätt lugnt nuförtiden vad jag hört. Värre var det förr när jag var grabb. Delade ut reklam i och runt det området då och några av husen var riktiga knarkarlyor som jag nästan var lite rädd att springa i.

Men dessa hus har blivit bättre och har inte hört så mycket om Eneborg på lång tid.
Citera
2005-12-13, 23:23
Medlem
Har bara bott på 2 ställen i Helsingborg, i Ramlösa och på Tågaborg (där jag bor nu).

Bra villaområden:
* Ramlösa - Ett av de finaste ställena att bo på i Helsingborg. Mat-Tina och Fredrik Dolk(bor han kvar?) bor här. Mycket grönområden och inget socialbidragspack.
* Laröd / Hittarp - Rikemansområden det med.
* Sofieberg, Husensjö samt Eskilsminne - Det är också bra ställen att bo på.
* Tågaborg/Olympia/Maria park/Råå - Som ovan!

Bra lägenhetsområden:
* Tågaborg, Slottshöjden, Wilson park, Olympia, Centrum, Norra Hamnen... etc etc.

Allt beror på vilken standard och hur mycket du är villig att pröjsa för en lägenhet. Detta är ju utifrån mitt tycke och perspektiv jag skrivit detta. Självklart finns det fler bra ställen att bo på - men jag rekommenderar dessa!

Ang. Eneborg så är det möjligt att det generellt sätt blivit bättre, men det är långt ifrån alla hus där. Har en del polare som bor där, och när man går in i deras trappuppgångar känns det som att stiga in i gamla DDR-tyskland. Brunt, slitet och jävligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in