2016-09-09, 16:23
Medlem
Hej, situationen är såhär.

Jag är anställd via ett bemanningsföretag och arbetar inom lager. Deltidsanställning/studentanställning men får ändå 40 timmar i veckan. Detta är ett nattjobb, och har jobbat där i 1 månad. Saken är att jag inte klarar klarar av nattjobb under en längre tid, vilket jag trodde jag skulle göra och vill därför hitta ett nytt jobb dagtid som är närmare hemmet. Påverkar mitt vardagliga liv och hälsan. Dessutom är det en bit pendling till jobbet.

Jag har sökt några jobb i min stad nu, dagtid. Mycket möjligt att jag får något inom de närmsta veckorna. De i lagret behöver verkligen personal, och om jag hoppar av det är lite akut. Tycker ni att jag på förhand ska berätta för min handledare i bemanningsföretaget att jag har som avsikt att sluta och leta efter nytt jobb, eller ska jag berätta när jag väl får jobbet? Är väl rädd att de tar in en ny direkt och ersätter mig innan jag får ett jobb, även om risken inte är så stor. Tror faktiskt att jag får jobba kvar ändå eftersom de behöver mig och det är brist på personal. Tar de in en ny så måste de lära upp en ännu en gång.

Anledning till att jag vill berätta är för att det känns rätt moraliskt. Men samtidigt har jag väl ingen skyldighet, då jag har rätt att tacka nej till mina arbetspass eftersom jag är timanställd på deltid. Dvs jag har ingen uppsägningstid.

Mvh
Citera
2016-09-09, 16:52
Medlem
yggdrazils avatar
Jag skulle berätta. Gör det lite snyggt bara. Som du säger föredrar de säkert att ha så mycket av dig som möjligt, så jag kan inte komma på*några nackdelar. Om du är tydlig med att det handlar om din situation och inte insinuerar något dåligt om dem eller deras livsval borde de inte bli sura. Men så känner jag inte din chef heller.
Citera
2016-09-09, 17:00
Medlem
borrizs avatar
Du har ingen som helst skyldighet att berätta någonting om ditt privata jobbsökeri. Tvärtom är detta en sak som du bör hålla för dig själv tills det är dags att säga upp sig.
Citera
2016-09-09, 17:13
Medlem
Kaustis avatar
Att berätta.

Fördelar:
+ Du lättar på ditt samvete
+ Om chefen tar det bra får du lite pluspoäng, kanske en lite bättre referens och eventuellt ett försök till löneförhöjning av chefen för att ha dig kvar

Nackdelar:
- Skiter det sig med alla nya jobb kommer du framstå som väldigt patetisk, och du kommer eventuellt att bli utfryst eller liknande
- Chefen kan direkt börja leta efter en ersättare och sen sluta ge dig tid när en sådan hittats

Bara å jämföra för- och nackdelarna. Personligen hade jag nog inte berättat, riskerna är för höga.
Citera
2016-09-09, 17:42
Medlem
Själv är jag arbetsledare på ett lager, där vi använder väldigt mycket från bemanning, så jag ska ge dig min syn på saken.

Är du bra? Då kommer du få jobba kvar även om du säger till eller inte. Du verkar ju vara uppskattad eftersom du går på ett studentkontrakt och dom ändå bokar in dig varje dag.
Så om du är bra är det ingen fara att säga till, i så fall kommer chefen bara att uppskatta det. I alla fall chefen på lagret, vet inte vad konsultchefen kommer säga

Duger du, men gör inget större väsen av dig? Då kan det vara läge att inte säga något. Här beror det ju på hur beslutsam du är. Ska du söka några andra jobb dagtid liksom eller ska du skaffa dig ett dagtidsjobb? Är du säker på att du ska sluta så tycker jag du ska meddela chefen, så dom får möjlighet att ta in en ny för upplärning samtidigt som dom har dig kvar. Men då kan det ju slå fel när den nya är färdigutbildad, om du inte har fått tag i något jobb då... Då lär det bli du som ryker.

Är du kass? Då ska du nog inte säga något =p

Sen kommer det vara behovet som avgör hur mycket chefen kommer uppskatta det. Är det ett stort behov av folk och det inte finns några vettiga kandidater så kommer chefen bli glad att få veta att dina långsiktiga planer är att inte fortsätta.

Vi hade i december en kille som pendlade 75 minuter enkel väg. Han jobbade bra och var väldigt uppskattad av oss, men han kom och sa att han inte klarade av att pendla så länge varje dag. Vi ville inte bli av med honom men man ska inte tvinga dom duktiga att göra något dom inte vill, så vi kom överens om att han jobbar december ut, sen bokar vi inte in honom mer, eftersom vi hade ett stort behov av kompetent personal under december. Han lämnade och båda parter såg det som ett bra och väl avslutat samarbete.
Citera
2016-09-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Fördelar:
+eventuellt ett försök till löneförhöjning av chefen för att ha dig kvar

Nackdelar:
- Skiter det sig med alla nya jobb kommer du framstå som väldigt patetisk, och du kommer eventuellt att bli utfryst eller liknande

Försök till löneförhöjning känns avlägset om han jobbar via bemanning. Det skulle i så fall vara att man erbjuder en anställning som i sig kan ha en marginellt högre lön, men det är ofta inga stora skillnader. Bemanningsföretaget lär inte ge honom något annat än GFL-lönen som alla har...

Nackdelen håller jag inte med om. Sjukt oprofessionellt att frysa ut någon för att denne söker ett annat jobb. Jag har folk som har varit på intervjuer på andra jobb och jag är bara glad att dom inte fick dom jobben Man kanske rustar lite för att dom eventuellt kommer försvinna, men jag ser dom fortfarande som uppskattade medarbetare!
Citera
2016-09-09, 18:28
Medlem
Shamdons avatar
Säg ingenting innan du har fått ett nytt jobb.
Inget blir bättre för dig, du framstår mer som lite konstig än snäll och så svår är du väl inte att ersätta när det väl är dags?
Citera
2016-09-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Att berätta.

Fördelar:
+ Du lättar på ditt samvete
+ Om chefen tar det bra får du lite pluspoäng, kanske en lite bättre referens och eventuellt ett försök till löneförhöjning av chefen för att ha dig kvar

Nackdelar:
- Chefen kan direkt börja leta efter en ersättare och sen sluta ge dig tid när en sådan hittats

Bara å jämföra för- och nackdelarna. Personligen hade jag nog inte berättat, riskerna är för höga.

Precis. Hittar de en ersättare och slutar ge mig tid när jag inte fått mitt nya jobb så blir det inte bra. Men samtidigt hittar de knappt några som kan jobba, och ännu mindre när det gäller nattarbete.

Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Säg ingenting innan du har fått ett nytt jobb.
Inget blir bättre för dig, du framstår mer som lite konstig än snäll och så svår är du väl inte att ersätta när det väl är dags?

Saken är att man börjar känna personerna i jobbet, och man hör dagligen hur svårt de har det då det är brist på folk. Att jag sedan får ett jobb som ska börja måndagen veckan efter, och att de inte vetat om det i förväg, känns som sticka en kniv bakom en person.
Citera
2016-09-09, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fernandooT
Precis. Hittar de en ersättare och slutar ge mig tid när jag inte fått mitt nya jobb så blir det inte bra. Men samtidigt hittar de knappt några som kan jobba, och ännu mindre när det gäller nattarbete.

Saken är att man börjar känna personerna i jobbet, och man hör dagligen hur svårt de har det då det är brist på folk. Att jag sedan får ett jobb som ska börja måndagen veckan efter, och att de inte vetat om det i förväg, känns som sticka en kniv bakom en person.
Dumheter å nonsens. Sverige har idag bortåt miljonen utomeuropeiska personer som mer än gärna tar detta jobb, i väntar på ingenjörs/arkitekt/läkarjobbet. Din arbetsgivare är en rasist som vägrar anställa Syriska ISIS krigare med anställningsbidrag.
Citera
2016-09-10, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullarViking
Dumheter å nonsens. Sverige har idag bortåt miljonen utomeuropeiska personer som mer än gärna tar detta jobb, i väntar på ingenjörs/arkitekt/läkarjobbet. Din arbetsgivare är en rasist som vägrar anställa Syriska ISIS krigare med anställningsbidrag.

Min arbetsgivare är rasist? Jag själv är en invandrare din pajas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in